Gå til innhold
Arkivverket

[#5764] Max Manus


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om noen har opplysninger om hvem foreldrene til Max Manus var og når han ble født?Han var min svigermors tremenning.Hennes døpenavn var Magnussen. Mvh Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trykte ein artikkel om han i høve 70-årsdagen. Der stod det:Maximo Manus, født i Bergen 9. desember 1914. Faren hans, med døpenavn Magnussen, tok navnet Manus. Han ble sannsynligvis inspirert av broren Erling, som var skipshandler i Havanna og tidligere oberst i den amerikanske hær under navnet Earl McManus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Max Manus døde 20.09.1996.Han tok navnet Maximo Guillermo Manus så tidlig som i 1927/28 da han dro til onkel Erling i Havana.Faren het Johan Magnussen men tok navnet Juan Manus.Men hvem var moren.Er der noen som har kjennskap til det ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Iflg "Hvem er hvem" 1979: Max Manus er sønn av translatør Juan Manus (1877-1952) og Gerda Kjørup (1892-?). Gift 1947 med Ida Nikoline Lindebrække f. 28.6.1914 (søster av Sjur Lindebrække).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.