Gå til innhold
Arkivverket

[#5774] Husmannsplassen Flåtan


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, er det noen som vet noe om hvem som har vært brukere på plassen Flåtan i Nordmarka de siste 100 år? Finner ikke noe på FT1900, heller ikke om jeg søker på Løwenskjold (plassen ligger på Løwenskjold-jord). Har hørt noe om at jeg kanskje hadde slekt på Flåtan. MVH Aud Sissel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

To "skudd i blinde": Maridalens venner samler all slags info om området iflg et TV-program foe et års tid siden. Kanskje de vet noe? (Jeg har dessverre ikke noen adresse, men...)En annen mulighet kunne kanskje være å henvende seg til Løvenskiold-familien. Det er vel ikke utenkelig at de kjenner til sine husmenn??Bare et par strøtips - men det hender at det lønnner seg å tenke litt utradisjonelt.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei Aud Sissel,hvis du går inn i BIBSYS og søker på "Nordmarka", får du tilslag på b.l.a. bøkene: "Normarksfolk: plasser og slekter gjennom 300 år" og "Stadnamn frå Nordmarka og Krokskogen".:-) Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Vivian. Lenge siden jeg hørte fra deg, det er slekta vår fra Gausdal som er nevnt i forbindelse med Flåtan i Nordmarka. Jeg skal prøve både det du og Tom foreslår, takk til Tom også. :-) Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Kan det være "Storflåtan" eller "Vesleflåtan" på Krokskogen(Buskerud) like ved grensa til Nordmarka? I 1900-tellingen er det to steder som heter "Flaatan" i Lier, Buskerud.:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg fant adressen under friluftsforeninger:Oslo Maridalens Venner Kontaktperson Tor Øystein Olsen Grefsenveien 66, 0487 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

det kan nok være på Krokskogen ja, har hørt en kan komme til Flåtan fra Ringerike. Takk for adressen Tom. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

I Aftenpostens Aftennummer idag torsdag 14.6.01 s. 20 er Astrid Flåten intervjuet. Hun er 81 år og lever fortsatt på Storflåtan , dit hun flyttett inn til ektemannen Anders i 1950. Det er blide av husene der. De kjøpte stedet av Løvenskiold i 1984.Anders Flåten kom til Storflåtan i 1914 sammenmed foreldrene Marie og Kristian Pedersen og seks søsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.