Gå til innhold
Arkivverket

[#5778] Svend Rejersen, Eiker, Buskerud rundt år 1800


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Jeg søker opplysninger om opphavet til Simen Svendsen. Han var 27 år gammel da han 8. juni 1826 giftet seg i Strømmen i Hurum med Ingeborg Kirstine Olsdatter. De bodde i Hurum frem til rundt 1841 da de flyttet til Borre/Horten. Her døde Ingebor i desember 1849, mens jeg ikke vet hvor eller når Simen døde. Han var arbeidsmann/skipstømmermann.Den eneste mulig kandidaten til foreldre for Simen som jeg har funnet i folketellingen for 1801 er Svend Rejersen og Christiane Sigfredsdatter. De bodde i 1801 på Krokstad i Nedre Eiker, der Svend var spikersmed. Han var da 30 år og hun 33 år gammel. De hadde blant annet sønnen Simen Svendsen som ble født 24. mars 1798 i Eiker. Simens eldste datter ble døpt Christiane, noe som er nok et indisium på slektskap. Svend og Christiana hadde også barna Anders (f. 28. mars 1795 i Eiker) og Rejer (f. 15. mars 1801). Svend Rejersen og Christiania Sigfredsdatter giftet seg i Eiker i 1. pinsedag 1795.Jeg lurer først og fremst om noen har opplysninger som kan bekrefte min antagelse om opphavet til "min" Simen Svendsen.Dernest lurer jeg på om noen vet noe mer om Svend Rejersen og Christiana Sigredsdatter enn det jeg har opplyst ovenfor. Jeg tviler på at de kom fra Eiker, og jeg er usikker på om de ble boende der. Det er mulig at Svend Rejersen er identisk med det barnet av samme navn som ble døpt i Skoger 4. februar 1770 (ifølge mormonerbasen). I så fall var han sønn av Rejer Svendsen og Ingeborg Andersdatter.Jeg er takknemlig for enhver hjelp. Dersom noen er interessert i opplysninger om etterkommere av Simen Svendsen og Ingeborg Kirstine Olsdatter, er jeg behjelpelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonn H. Eriksen

Jeg vet ikke hvor Svend Reiersen kom fra. Alderen har jeg fra 1801. Kona derimot var datter av glassblåser Sigfred Ledel og kona Anne Christensdatter +1764. De hadde også ungane Anne Margrethe, Anders, Godtlib og Lise Ledel. Svend og Kristiane fikk tre unger Anders f.28031795, Simon f.24031798 og Reier f. 15031801. Etterkommere etter disse har jeg ikke. Svar gjern på jherik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.