Gå til innhold
Arkivverket

[#5783] 60 års sperring av dødsfallprotokollar


Gjest Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eg prøvde i ein annan tråd å få greie på reglane rundt sperring av dødsfallprotokollar. Eg lurer framleis på- Er det mogeleg for nære slektningar å få ut opplysningar frå dødsfallprotokollane, og kor nær slektning må ein eventuelt vere?- Gjeld sperringa alle opplysningar (som ikkje er med i registeret) inkludert adresser og alder på døde personar?I tråden eg viste til ovanfor har eg også nemnt dei personane eg er ute etter informasjon om og kor nær slekt det er snakk om. Desse personane er også etterlyste her og her.Eg ynskjer fyrst og fremst svar på dei to spørsmåla mine (men ville sjølvsagt også setje svært stor pris på det dersom det er lov å gje meg fleire opplysningar og SAB har tid til å leite dei opp). Med Venleg HelsingTorbjørn Igelkjøntorbjori@nospam.enter.vg (ta vekk "nospam")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Prøv et brev til presten i den menigheten de tilhørte. Du kan også prøve Statarkivet i Bergen, hvis det er nær familie. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det som er litt irriterande er at ingen på Digitalarkivet/Statsarkivet i Bergen ser ut til å ha tid til å svare på spørsmåla mine, slik at eg veit om det er nokon vits i å prøve å få ut opplysningar. (Skjønar at dei har mykje å gjere, men ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette er ikkje eit fora som blir vakta av dei tilsette på SAB. Skriv heller eit brev eller send epost, så får du nok svar når din tur kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sissel Endresen

Nå er det nå lenge siden du hadde dette innlegget, men jeg har bare lyst til å fortelle at på Statsarkivet i Trondheim fikk jeg utrolig fin hjelp. Bestefaren til min samboer døde for ca 45. år siden, men de hentet faktisk fram papirene om han fra dødslisteprotokollen. Der var det utrolig fin hjelp å få. Jeg synes også her i Oslo at den servicen de yter er litt laber. Man må kunne forvente noe hjelp synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har fått opplyst at det er ingen sperregrense til skifterettens register til dødsfallsprototokollene. Disse inneholder dødsdato, navn og stilling samt henvisning til skifterettens dødsfallsprotokoll. Sistnevnte er det 60-års klausul på. (Selv har jeg førstnevnte fra Oslo filmet fram til 1950 eller 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok helt korrekt at det ikke er sperregrense på dødsfallsregistrene, jfr at Digitalarkivet har lagt dem ut til april 2001. For Bergens del, det som ikke ligger i den landsdekkende databasen, har vi lagt det ut til 1975, d.v.s. så langt vi har hatt selve skiftematerialet.Problemene knytter seg imidlertid til skifterettenes 'dødsfallslister/dødsfallsmeldinger' med opplysninger om barn, født i og utenfor ekteskap, adopsjon m.m. DET kan være sperret i 100 år (for adopsjonenes del) og ellers i 60 eller 80.Dersom noen tror at vi legger ut slike opplysninger på nett, eller gir svar med slikt innhold i debattforumene, får man nok tro om igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.