Gå til innhold
Arkivverket

[#5784] Navnet Wenschinch/Wiedenschenk i Nøtterøy


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Jeg søker opplysninger om Anne Dortea Kristoffersdatter Wenschinch, f. ca. 1703 død 1782 i Nøtterøy i Vestfold. Hun var gift med 1. Arne Olsen Skjersnes f. ca. 1700 død 1761(sønn: Ola f. 1741) og 2. med Håkon (Haagen) Kristensen Tutenborge? (ingen barn). Alle opplysninger om personer med navnet Wenschinch e.l. er interessante. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje et skudd i blinde, men her på svenskesiden finnes slektsnavnet Wessich.Eller er det et gårdsnavn? Mulig at navnet er en forvridd gammeldansk tolkning av et enkelt norskt gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Nina! Takk for din respons, som er den eneste jeg har fått hittil. Det er jo rart, en skulle tro det er flere enn min mann som stemmer fra disse menneskene! Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Antar at dine opplysninger kommer fra Stokke bygdebok Lenke .Har du dokumentert noen forbindelse til Nøtterøy, eller har du skrevet feil for Stokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har en Maren Winschenk i min database. Hun ble født 1674 og døde 1722. Hun var gift med prest på Kongsberg, magister Jørgen Nielsen Kongsberg, født 1655, død 1720.Kilde: Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 38-I. Laurits Frantssøns etterslekt, av Jan Fredrik Anker Solem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke Her er et lite utvalg av hva Familysearch kan by på.Det er tydelig at det er mange varianter av navnet, men Weinschenk er kanskje det riktige?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Stokke bygdebok er Arne Olsen og Anne Dorthea Kristoffersdatter innflyttere til Stokke (ca. 1738). På familysearch.org finnes en vielse mellom Arne Olsen og Anne Dorethe Chrestophersdatter på Eiker 27. august 1724.Ei Anne Dorothea døpes på Eiker 13. november 1701 som datter av Christopher Christophersøn Hoen (Digitalpensjonatet). Blant fadderne er to av svigerdøtrene til fogden David Sinclair.29. august 1700 døpes Christopher Christophersøns sønn Christopher på Eiker. En av fadderne er en av ovenstående svigerdøtre. En annen fadder er CHRISTIAN VEINSCHENCH.Ytterligere studier av Eiker kirkebøker (Eiker Historielag, Digitalpensjonatet) kan kanskje gi flere tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Christopher Christophersen er sønn av Christopher Lauritzen Hoen (d. 1661) og Marte Christensdatter Gram (f 1639, dsk 1683). Weinschench-navnet har jeg pr. i dag ikke noen god forklaring på, men et hint: Den familien er 'notorisk' til å bruke morfars slektsnavn hvis den ikke syntes farfars var godt nok: Marthes foreldre var Christen Michelsen og Maren Larsdatter Gram, og Christophers bror var Eiker-presten Hr. Nils Christophersen. Hans sønn kalte seg Claus Winther etter morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved dåpen til Jens Gregersen Sinclair i 1703 er Christiana Sophie Christopher Hoens fadder. Hun er vel identisk med Christian(a) Sophie Veinschenck som er fadder for flere av Gregers Sinclairs barn. Det er derfor god grunn til å tro at hun er mor til Anne Dorothea Christophersdatter Weinschenk, som dermed har fått slektsnavnet gjennom sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Bitene begynner å falle på plass. Jeg vil anta at Christiane er en søster av den tidligere omtalte Maren Weinschenk, og skal en tro det som står om Maren i Familysearch, bør en lete etter søstrenes foreldre i Kongsberg.Det er ikke mange alternativer for Arne Olsen, dersom vi antar at han er født i Eiker, men smed Ole Engebretsen Grøslands sønn Arne ble døpt 2/5/1700. Ole ble gift med Kirsten Arnesdatter 30/5/1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Vel hjemme etter en skikkelig onsdagshandlerunde ble jeg ganske overrasket da jeg åpnet debattforumet nå og så at det var kommet syv nye innlegg. Tusen takk til Nina, Ketil, Sølvi og Per!Først må jeg få si at det ikke er jeg som egentlig gransker min manns Vestfoldslekt, men vår eldste datter, og hun hadde helt riktig skrevet Stokke på Anne Dortea. Arkene stod sammen med en masse Nøtterøy-ark, og så har jeg ikke vært nøyaktig nok. Beklager det, Ketil! Hun har også notert at opplysningene er fra Stokke bygdebok.Jeg regnet med at Wenschinch var et så spesielt navn at noen ville kjenne til det, så jeg la inn en etterlysning. Jeg hadde helt glemt at jeg hadde skrevet den til Nina satte i gang ”skredet”!Nå skal jeg sette meg ned og lese alt i ro og fred, og hvis det er flere som har noen innspill, så er det fint!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Var det den samme Christopher Christophersen som var sorenskriver bla. i Wadtz (Vats)Tingsted i Lister 1670-80 årene? På forhånd takk.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slektsnavnet bør kanskje helst normaliseres til Weinschenck (den som skjenker vin). Navnet finnes flere steder i det sønnafjellske i første tredjedel av 1700-tallet. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Skjenke heter schenken på tysk (ikke schencken).Dermed skulle 'noramalformen' bli Weinschenk.Et søk på www.alltheweb.com gir 13 ganger så mange treff på Weinschenk som på Weinschenck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Anne Dorte Kristoffersdatter Weinschenks korrekte dødsår er 1781; hun ble begravet 22. november 1781 i Stokke, og alderen oppgis å være 79 år.Plasseringen av Arne Olsen som sønn av Ole Engebretsen Grøsland støttes av at Arne og Anne Dorte ser ut til å ha hatt sønnen Engebret Arnesen. - En Engebret Arnesen Skjærsnes ble konfirmert i Stokke 1751, 17 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

To korte notater fra skifteprotokoll for Eiker. 30.09.1738 Øvre Hoen, Eger. Christopher Christophersøn og hustru Christina Sophie Christians datter som var boende på Øvre Hoen. Begge døde. Etterlatte arvinger sønn og datter. 1. Christopher Christophersøn 36 år. 2. Anne Dorthea g.m. Arne Olsøn. Løsøre samt gården Skiersnes, Stoke præstegield, Jarlsberg grevskab. 'Sønnen ey er ved fuld Forstand' Svigerbroren Arne Olssøn verge for ham. SAKO EMS skp. 8 folio 171-171b. 10.06.1740-05.09.1740 Grøsland, Eger præstegield. Ole Engebretsøn, død. Var boende på gaarden Grøsland. Kisten Arnes Daatter, enke. Deres børn: 1. Arne Olssøn nu boende paa en gaard Schiærsnes= kaldet udj Jarlsberg= Grefskab. Myndig. 2. Lars Olssøn boende paa gaarden Ager i Eger Præstegield. Myndig. 3. Engebret Olssøn boende på en gaard i Røgen=præstegield Follestad kaldet. Myndig. 4. Niels Olssøn , myndig. 5. Poul Olssøn 20 år. 6. Johanne Ols Daatter gift med Anders Poulsøn boende på gården Gorud i forbemte Eger=Præstegield. 7. Anne Ols Daatter gift med Peder Jonsen boende på gården øvre Raaen i Fischum fiærdingen i meerberørte Eger præstegield. 8. Marthe Ols Daatter gift med Jens Anderson Smed, boende ved Hassel Jernverk i tit melte Eger præstegield. 9. Marthe Ols Daatter ugift 21 år. Løsøre, eier i Grøsland som skylder med bygsel 1 skippund tunge. Verger blant overnevnte. SAKO EMS skp. 8 folio 241-241b. I innlegg 8 nevnes Christopher Christophersen som sønn av Christopher Lauritzen Hoen og Marte Christensdatter Gram. Hvis jeg ikke husker feil så døde trolig deres sønn Christopher uten livsarvinger. Var forresten ikke hans far en Nilsen?'Vår' Kristoffers foreldre mener jeg og huske var Christopher Tollefssønn og Randi Christophersdatter. Opphavet til Weinschenknavnet er nok som i innlegg 9. Tror forresten dette navnet er diskutert her tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Jan;denne debatten ble egentlig ført i 2002, så når du husker Weinschenk-navnet fra tidligere, var det kanskje denne debatten?Uansett: Takk for bekreftelse på opphavet til Arne Olsen og Anne Dorte(a) Kristoffersdatter. Spesielt interessant var det at Arne tydeligvis overtok Skjærsnes som arv etter svigerfaren. Kristoffer Kristoffersen Øvre Hoen er ikke nevnt i eierrekka i Stokke bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Skiftet etter Maren Tollefsdatter på Berg i Hof 1. juni 1699 viser at hennes avdøde bror Christopher Tollefsen etterlot sønnen Christopher Christophersen Hoen på Eker og datteren Ulvild Christophersd., g. m. løytnant Nicolaus Udfald.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(17) Slett ikke umulig at det var denne debatten Kristian. Bare pussig at jeg ikke svarte den gangen. Når det gjelder bygdebøkene for Stokke er det ikke noe som overrasker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.