Gå til innhold
Arkivverket

[#5786] Karsrud Vestre på Toten


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

I 1801-tellinga er Michel Olsen g. med Hellene Olsdatter eiere av gården. I 1809 fikk de sønnen Christian som giftet seg i 1835 med Maria Christophersdatter. Christian, nå hetende Mikkelsen, og Maria fikk i 1846 sønnen Hans. De bodde da på Grøthoug. Hans giftet seg i 1871 med Ingeborg Andreasdatter og bosatte seg på gården Nedgaard. I 1875 flyttet Hans med sin familie til Kristiania og tok navnet Neegaard. Så til spørsmålet: Er Christian Mikkelsen identisk med Kristian Mikkelsen gift med Marie Kristoffersdatter på gården Bækkelund i 1865? Karsrud, Grøthoug, Nedgaard og Bækkelund er jo nabogårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei. Jeg tror nok Christian og Kristian er samme person,alderen i 1865 passer jo svært så bra. Sønnen Hans ser ikke ut til å finnes i V.Toten i 1865.men han er jo da blitt 19 år og sikkert ute i jobb.Jeg ble interessert i innlegget ditt fordi en eldre bror av Christian er min ane nr.16. Mikkel Olsen og Helene Olsdatter Glemmestad hadde i alt 12 barn,men hele 4 av dem døde i dysenteriepedemien i 1818 og minst en av de andre døde alt som små. Helene døde også i epedemien 1818 bare en uke etter å ha født sitt siste barn. Mikkel giftet seg om att i 1820 med en Ragnhild Halvorsdatter som jeg ikke veit mer om,men Mikkel døde allerede 09 03 1821. Men alt dette veit du vel kanskje. MVH Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Olaug, Tusen takk for all informasjonen, alt dette var ukjent for meg! Hans var som du skriver ute i jobb, han gikk i lære som skredder på gården Engelstad i 1865 og flyttet til Oslo ca. 1875. Han er min oldefar og var ansatt som skredder og tilskjærer hos Ferner Jacobsen. Hans gikk under tilnavnet Generalen da han var så rank og rettrygget og faren min fortalte at de måtte ta oppstilling foran ham for "ryggkontroll" når han kom på besøk. Hans var stolt av sitt yrke og kalte svogeren sin som jobbet som tilskjærer hos en buntmaker for "mærraskredder"! Mange takk som sagt, nå kom jeg et godt stykke videre. MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hva med navnet på broren til Christian, og foreldre til Mikkel og Helene? Det hadde vært fint hvis noen har disse data, så slipper jeg en tur til Arkivet. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei slektning! Her er enkortfattet anerekke for Mikkel:Foreldre: Ole Mikkelsen dpt.24 01 1740 bgr. 26 10 1770. Mor: Anne Christensdtr.Markestad / Drager f.ca 1736,bgr.07 01 1781 Besteforeldre: Mikkel Andersen Karsrud dpt 17 02 1716, bgr.29 03 1748 , Marte Olsdtr.Narum dpt.22 04 1714,bgr.29 10 1786,Christen Monsen Markestad,Anne Olsdatter Andersgård. Helenes aner: Far:Ole Tomassen Glemmestad f.ca 1721 d.1802 Mor:Eli Tostensdtr. Skjefstad 1725-1815.Besteforeldre:Tomas Turesen 1695-1741,Marte Olsdtr,Solberg 1681-1766 .Tosten Haagensen Skjefstad 1702 - 1798, Margrethe Fredriksdtr.Froknestad 1724 - 1774 Broren til Hans som er min ane het Eivind ( Even) og er dpt 23 12 1798Han emigrerte til USA i 1871 og døde der ,når veit jeg desverre ikke . Vil du ha mer av søskenflokken og andre opplysninger jeg måtte ha så kan du jo ta kontakt på E-mail istedet for på denne debattlist. Hilsen Olaug olaug@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Og jeg er kjempelei for skrivefeil i min e-postadresse.Håper du ikke har prøvd å få kontakt med meg der ennå.Her kommer den rette olaugdr@frisurf.no. Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.