Gå til innhold
Arkivverket

[#5795] Oline f. ca. 1859 og Helmer Dyrud


Gjest Helga Kallevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Helga Kallevik

Prøver å finne informasjon for slekta i Minnesota. Oline Dyrud (kalla Lena i USA)var født ca.1859 ein eller anna stad på austlandet, kanskje rundt Hamar ? I Minnesota gifta ho seg med Christoffer Engvik i 1881 eller 82, så ho må ha emigrert før dette. Ho hadde også ein bror i Minnesota, Helmer (eller Hilmar) Dyrud (eller Dyramarka ?). Er det nokon som har kjenskap til desse søskena så er etterkommerne i USA interessert i opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan være et skudd i blinde.Men på Vestre Tone er der noen Dyrud gårder.I tellingen av 1865 finner jeg følgende på vestre Tonen på gården Marka Nordre følgende:John Haavardsen 43 år hans hustru Anne Mathea Olsdatr. 32 år og blandt barna Helmer Johnsen 9 år og Oline Johnsdtr. 8år.Den 25.04.1879 finner jeg Helmer Johnson ,V.Toten blandt emigrantene fra Oslo.Han skulle til Morristown i Minnesota.Jeg kunne ikke finne Oline i farta , men der er mange ved det navnet som drar fra Oslo. Kanskje noen med bedre kjennskap til vestre Toten kan hjelpe deg videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Det er mykje mulig at dette er familien, eg skal videresenda denne informasjonen, men eg trur ikkje slekta der borte veit så mykje. Han ho gifta seg med i USA var bror til min oldefar frå Engevik, Fitjar. Eg har nett fått kontakt med oldebarna til Oline, dei visste berre at oldeforeldra enten kom frå Bergens området eller Oslo området (austlandet). I vår slekt går den muntlege tradisjonen på at Christoffer gifta seg i USA med ei frå "Hamar-traktene". Så då stemmer det eigentleg at oldefaren kom frå "Bergens-området" og oldemora frå "Oslo-området". Eg har no funne familien i 1885 teljinga frå Dakota Territory. Her er Oline oppgitt til 26 år, det er grunnen til at eg trur ho er fødd ca. 1859, men så langt tilbake er det vel ikkje uvanleg med 2 års feilmargin i alder ? Både Oline (lena) og mannen budde først i Minnesota. det er også oppgitt att dei budde saman med bror hennar Hilmar eller Helmer, men då dei gifta seg budde dei i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen. Jon Håversen f. 1820 finner du i 1900 tellingen for Vestre Toten.Da underholdes Jon av sin sønn Ole og hans familie.De bor da på gården Dyrudmarken.Det skulle vel tilsi at det er de rette folkene vi har funnet. Forøvrig ble Jon og Anne Mathea gift på Vestre Toten 08.09.1854. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arne Bjørnerud

Jeg er i besittelse av Totens Bygdebok, bind V som dekker Eina i Vestre Toten hvor jeg selv har min opprinnelse. Oline Jonsdatter og Helmer Jonsen Marka (Dyrudmarka) er søskenbarn av min bestemor Natalie Olsdatter Hopop. Fra bygdeboka har jeg funnet flere generasjoner bakover med den riktighet slike bygdebøker kan by på. Jeg har også mange etterkommere etter tidlige aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Dette er sikkert av interesse for slekta (etterkommerne) i USA. Eg har gitt vidare det eg har om slekta til Oline sin mann (Kristoffer Engvik). Han var bror til min oldefar. Har også bilete av Kristoffer saman med 4 barn, men Oline (eller Lena som ho vart kalla i USA)døydde tidleg. Dersom du er interesssert i direkte kontakt med slekta i USA kan eg vidareformidla E-mail addresser. Mi addresse er helga.kallevik@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Helga Kallevik

Hei!Beverly Gillaspie, oldebarn av Oline Dyrud og Christopher Engevik har tidligare hatt kontakt med Arne Bjørnerud (innlegg 5) via E-mail. Ho har imidlertid hatt 'Crash' på PC'en og mista denne addressa. No er ho interessert i å ta kontakt med Arne på ny og prøver å oppspora addressa hans igjen. Dersom Arne Bjørnerud les dette innlegget, håpar eg han vil sende ho E-mail addressa på ny. Beverly har addresse:donsbevsfarm(alfakrøll)earthlink.netmvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.