Gå til innhold
Arkivverket

[#5797] Mystisk eller slurv ?


Gjest Bjørnar Risjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Risjord

I 1900-tellinga for Borgund finn eg min oldefar Nils familie på garden Hoff på Ellingsøy.Problemet er at hans far Knut Rasmusen er to år eldre enn Nils.Kona heitte Susanne Heltne.Kven er denne Knut og kor kjem han ifrå? Nils er født 1879 og blei seinere gift med Amalie Havnegjerde,Langevåg,Borgund.Har nokon ein tråd eg kan nøste i? Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke så mye å fare med, men i FT 1865 fant jeg en Knut Rasmussen på Sørnes i Borgund. Han var tjenestekar hos gårdbruker Iver Berentsen og var født i 1847. Kanskje 1877 er skrivfeil for 1847? Dessverre framgår det ikke av FT 1865 hvor denne Knut var fra, men du bør merke deg at ei tjenestejente på samme gård het Jakobine Rasmusdatter. Hun var 28 år og var født i Hjørundfjord. Det er vel en viss mulighet for dette er Knuts søster? Du finner henne igjen i FT 1900 som enke og føderådskone på Sørnes.En ren spekulasjon til slutt: I FT 1865 finner du en gårdbruker i Solevågen i Borgund som kanskje kan være av interesse. Han het Rasmus Jacobsen, var 66 år og var født i Hjørundfjord. Det var fire hjemmeværende barn i alderen 1 - 26 år, men dette er jo ikke til hinder for at Knut og Jakobine kan ha vært barn av denne Rasmus. Som eldste barn kan ha Jakobine ha vært oppkalt etter sin farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.