Gå til innhold
Arkivverket

[#5805] 1400 siders bok om slekter i Flensburg


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Filler'n også. Jeg leste med interesse om en som hadde en slik bok i en diskusjon (og jeg mener det var i dette forum) for tre-fire dager siden. Jeg ble avbrutt og fikk ikke spurt der og da. Og siden har jeg ikke klart å finne det igjen.Skulle gjerne hatt litt mer info om boken. Innhold (tidsrom), pris, hvor kan skaffes osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Kan det være Knud Gether: Middelalderfamilier i Flensborg.....? Utgitt i Danmark i 1987. Den kan forstatt skaffes, iallefall kjøpte jeg den ifjor direkte fra Danmark, dyr, ca. 1100 d.kr. Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det stemmer, det var jeg som skrev innlegg om dette for ca 1 uke siden. Det er forfatteren Knut Gether. Det følger også med 16 store anetavler i bind 2. I bind en er det også en del anetavler. Du kan få lånt bind 1 og bind 2 på Nationalbiblioteket i Oslo, så slipper du å kjøpe den. Når jeg kjøpte boken (du kan bestille den hos Tanum i Oslo) kostet den for begge bindene Kr 1498,-. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Boka ken leses i Norsk slektshistorisk forenings bibliotek i Akersgata 7, Oslo, men ikke til hjemlån. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Å var det DEN boka. Ja, jeg kjenner den fra Akersgata 7. Dessverre er personene den omtaler "litt for høyt på strå" for mitt behov. Og bringer den egentlig noe nytt? Margrethe Pape (Gyldenløves mor) dukker "som vanlig" opp fra intet f.eks. Men 1000 takk for opplysningene alle sammen.P.S. Tore - har du glemt meg? (askeroi@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei Tom, jeg har ikke glemt deg :-) Boka dekker den øvre sosiale elite, og er et kollossalt empirisk samleverk, bygd på omtrent all tilgjengelig litteratur. Bra arbeid, men feil i den eldre litteraturen kommer med. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei! JEg søkte på Tanum på Internett og det kom opp en bok med samme tittel utgitt i år 2000 men prisen var 329,- Er den samme boken??MVH, GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Olav Beyer

Det er kanskje tid for å blåse litt støv av Knud Gethers livsverk fra Søder-Jylland og Slesvig. Den har lenge værtr utsolgt fra forlaget, men den finnes fortsatt i noen få eksemplar på de store sentrale bibliotek. (se over) Vet ikke om denne kan bestilles til innlån lengre, for den er særdeles tung, i tillegg til å være noe skjelden allerede 1.oppl fra 1983) Iførge Knut Fasting i en aktuelt tema for øyeblikket stammer kanskje 10,000 eller flere i Norge etter FT1900 bare fra en av slektene i boken - Carstensen eller Rickertsen. Kanskje Tore Vigerust (6) har husket å utdype mere siden 2001 om hva som var feil i den eldste delen?MVH Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til 8: Jeg har ikke laget liste over feilene i dette store verket. Men mye av innholdet (i praksis det allermeste) baserer seg på allerede trykt genealogisk stoff, bl a på S H Finne-Grønns norske artikler. Mange ulike debatter her i forumet (og i NST m m) har vist at Finne-Grønn har begått en del feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Tore (10) Simon Ellefsen har på sin hjemmeside http://www.nose.dk/Norge/paysen.html#28 teksten i Gethers bok om Jesper Hansøn. Der viser Gether til feil i Fnne-Grønns artikel i NST. 'S.H. Finne-Grønn skriver i Norsk Slektshist. Tidsskrift, Bd. I (1928), på siderne 69 til 71, at Jesper Hansen's fader, borgmester i Svendborg 1619-35, Hans Richartsen's (Rickertsen) herkomst »hidtil hviler i fuldstændig mørke«, og videre, »det er her fristende at gætte på, at borgmesteren kan have været en søn af hr. Rickert Adriansen, der i mange år var sognepræst til Ørlandet ved Trondhjem, hvor han levede endnu i 1597«. Denne hypotese er dog forkert, eftersom Jesper Hansen's våben ses at være identisk med det paysen-rickertsenske adelige våben, og han derfor beviseligt tilhørte den fremtrædende købmandsslægt Paysen-Rickertsen i Flensborg'.Så vidt jeg har sett er dette den eneste referansen til Finne-Grønn når det gjelder denne familien, men jeg har ikke boken selv, bare lånt den på bibliotek tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det finnes totalt fire henvisninger til Finne-Grønn:1. Annalistiske og andre Optegnelser (NST III) 2. Jesper Hansen, Fogden paa Helgeland - Fogden paa Kaupanger (NST I) 3. Norske Familier av holstensk Herkomst (NST IV) 4. Hvem har bygget 'Vaisenhuset' i Christiania? (NST I)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Lars Steinar (12) Når det gjeller fogden på Helgeland påviser Gether feil i Finne-Grønns konklusjon. Er de andre tre henvisningen også for Jesper Hansen og hans familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.