Gå til innhold
Arkivverket

[#5811] Ole og Berthe i Høland, Akershus


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Hei, jeg leter etter foreldrene til disse to. Ole Olsen (han døde før 1865)og Berthe Olsdtr.Berthe er f. ca 1800, i 1865 bodde hun på Mansaas under Evenby i Høland. De fikk en sønn, Andreas (min tipp-tipp oldefar) i 1835. Det er desverre alt jeg vet om disse foreldrene....Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Nina! Dette var ikke så mye å starte med, nei! Har du funnet dåpen til Andreas i kirkeboka? Hva står det der om foreldre og faddere? Det finnes en Berte Olsdatter som er 1 år i folketellingen for Høland i 1801, men du må nok ha noen flere holdepunkter før du kan finne ut om det er den riktige Berte. Hvor var Andreas i 1865, og hva kalte han ungene sine? Det kan kanskje gi en ledetråd. Hvordan vet du at den Berthe Olsdatter som er på Mansaas i FT1865 er den riktige? Jeg ser det står at Berthe er enke, altså må det finnes et giftermål. Her er det mange muligheter, -kanskje noen der ute sitter med kirkeboka for Høland og kan slå opp noe for deg? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Jeg har ikke selv lest kirkebøkene( venter på de, som 4 mann på ventelista. Det kan ta tid...), men jeg fikk hjelp av en annen som titta igjennom de.Litt mere informasjon. Ole og Berthe var gift, og de fikk visstnok bare et barn: Andreas. Han er født 2 des. 1835, på Samelsrud u/ Evenby N., i Høland. Andreas ble døpt i Hemnes kirke, 15 mars 1836. Faddere var. Ole Samelrud, Christian Evenbye, Svend Evenbye, Ingeborg Samelrud og Elen Evenbye. Ole Olsen døde før 1865. Når de giftet seg, vet jeg ikke. Men sikkert ikke lenge før Andreas ble født i 1835....Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Ikke det? Hmm.. Da fikk jeg det værre.Da bør jeg vel finne ut når han døde da, for der bør det jo stå fødested.Takk likevel. Nina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Andreas Olsen, født på Samelrud under Nordre Evenby i Høland 21. nov. 1835, bodde ved folketellingen 1865 på Maurtuen under Lunder i Høland. Hans foreldre var:far Ole Olsen, født på Rabberud i Høland 1792, død på Mansås under Nordre Evenby 1861, og mor Berte Olsdatter, født ca. 1797, død på Sandbakken under Vennemo i Høland 1869. De giftet seg i 1817. Paret hadde bodd forskjellige steder i Høland som husmannsfolk: på Kastellet under Bråte (1818), Rabberud (1820-22), Leirdalen under Lund (1824), Lille Haugen (1826-32), Samelrud (1834-35) - og i alderdommen på Mansås (1861), hvor Berte Olsdatter bodde som enke i 1865. (Slekten til Ole Olsen kan tildels føres noen generasjoner lenger tilbake i Høland, mens Berte Olsdatter og hennes foreldre var innflyttere til Høland.)Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei Odd.Tusen takk for opplysningene.Men hvor i alle dager har du funnet dette henn?? For Høland har vel ikke noen riktig bygdebok, eller har det kommet ut noen ny?Takk igjen :-)Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Opplysningene stammer selvsagt fra kildene, blant annet en fullstendig registrering av kirkebøkene for Høland for tiden 1719-1900. Dette arbeidet ligger til grunn for at "Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog" av Gunn Cathrine Varder Løwe og undertegnede, kom med sitt første bind i 1999 (Setskog). Bind 2 (nordøstre del av Nordre Høland) kommer trolig i inneværende år.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei Odd. Jeg ble veldig glad for svara! Men også så overraska, for jeg lånte bygdebok fra Høland for en stund siden uten å finne noen ting. Jeg tenkte kanskje det fantes flere, og nå vet jo hvilken bok jeg kan leie for å lese litt.Takk. Hilsen Nina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Nina. Det har bare kommet en bygdebok fra Høland om den omhandler Setskog. Jeg tror det ialt kommer en 8 - 10 bøker og da blir jo en stund å vente. Evenby ligger i Søndre Høland og jeg tror de bøkene blir utgitt sist. Desverre for både deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.