Gå til innhold
Arkivverket

[#5816] John Olsen Hole, Gausdal


Gjest Ola Klefsås
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Du har flere å velge mellom på Hole-gårdene i Gausdal i 1801-tellingen! Vet du ca. når han ble født da? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Han giftet seg i 1806, og var vel 25 - 30 da, kanskje. Det er en tjener Joen Olsen på en av Hole-gårdene i 1801 og det kan jo være han. Men hvordan finne ut det? Jeg er ikke lokalkjent, og da er det også vanskelig å danne seg en hypotese å jobbe ut ifra.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen! På slektsbiblioteket finnes det to stykker med boka Slegter og gårder i Gausdal 1820-1824. Kanskje Joen eller Goro Olsd. er nevnt der? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Helt tilfeldig kom jeg over den boka på Statsarkivet i Hamar, men det er nokså tilfeldig hva som står, og jeg fant ikke noe om disse personene. Nå kan jo det skyldes manglende lokalkjennskap...Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er ikke så uallminnelig i Gausdal kirkebok at folk står oppført med sitt tjenestested når de gifter seg. Jeg går ut fra at Jon og Guro hadde barn. Jeg ville ha sjekket fadderne grundig. De kan meget godt være familie. Jeg har selv gjort slike nitide undersøkelser i Gausdal fordi jeg hadde samme problem som deg. Når døde Jon? Hvor gammel var han da? Finnes det noe skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Dessverre. Jeg prøver å finne ut litt om slekta til en som har bedt om hjelp, og det er begrenset hvor mye tid jeg kan bruke på det. Jeg var på Statsarkivet i Hamar i forrige uke, og fant fram til denne Jon like før de skulle stenge. Så tenkte jeg kanskje det kunne være noen på nettet som sattt med "nøkkelen". Men jeg må nok en tur på arkivet igjen...Det var nok ellers gjengs over hele landet at gårds- og plassnavn mer var å betrakte som en adresse.Ola hjem.sol.no/olakaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.