Gå til innhold
Arkivverket

[#5822] Hvor i Kristiania döde min ukjente bestemor?


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

I den kommunale folketelling for 1910 for Oslo finner jeg min ukjente bestemor, Hanne Amalie Nilsen, gift Fredriksen, i Grunersgate 13. Hun kalte seg da Hanna Nilsen. Hun var samboer med Martin Joard Fritsvold.Hun skal ha dödd i nokså ung alder av tuberkulose, - slik lyder ryktene. Hennes födested var S. Undal i Vest-Agder, födt 8.7.1880. Til 1917 er hun ikke meldt död på adressen Grunersgt. 13. Sannsynligvis er hun flyttet til annen adresse på Oslo östkant. Jeg kan undersöke kirkebökene for alle Oslo östkants menigheter på den tid. Men det tar mye tid. Vet noen en annen, lettere måte å finne ut hvor hun döde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Har du prøvd folketellingene fremover da? Om han samboern fortsatt var i Grunersgate? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

En annen ting, byarkivet har også noen protokoller over anmeldte dødsfall, som er sortert på kirkesogn og år... Jeg ser du bor i Nederland, ikke lett å komme til byarkivet da kanskje? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk skal dere ha for svar. Når ble neste folketelling holdt, etter 1910? Og er den å finne på nettet? Byarkivet er sikkert en god ide, - Laila, du ga meg den ideen en annen gang også, og jeg fant den jeg lette etter den gangen. (kanskje jeg tör mase på dem igjen). kirkegårdskontorer kjenner jeg ikke til, hvor finnes adresser til slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan jo forsøke: Østre gravlund, Tvetenveien 7, 0661 Oslo. Telefon 22 72 00 85. Kanskje de kan hjelpe deg eller gi deg råd hvordan du skal finne henne. Men det hadde vært til stor hjelp om du hadde noenlunde årstall for hennes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Litt uklart det her. du sier hun var gift, men samboer med en annen ? Bytellingene i byarkivet finnes for hvert år såvidt jeg vet, mye å finne her. Tipper du må ta deg en tur til Oslo. Kirkegårdene vil bare kunne hjelpe deg hvis graven fortsatt blir betalt for. En tredje kilde er adressebøker for Kristiania, årlig, finnes både riksarkivet og byarkivet. Spesielt litt uvanlige navn er lette å finne som denne Fritsvold f.eks.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Tillegg; Hvis du finner adressen, har riksarkivet et kart med de forskjellige inndelinger av sogn på Oslos østkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Folketellingene for Oslo by ble holdt hvert år, og det er 60 års sekretess på dem. På byarkivet finnes disse alle sammen fom. 1899 (ikke i 1900, da var det statlig telling), men så 1901 og fremover. jeg har i hvertfall fått se 1939-telling. Dersom en finner navnet i adresseboken, er det en kurant sak å finne dem i folketellingene etterpå (hvis de ikke greide å flytte i mellomtiden da, men da kan en jo se i neste/forrige adressebok, og se om man ikke finner dem der i stedet!)Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Tenkte bare å ymte frem på at det finnes registerprotokoller sortert på etternavn til anmeldte dødsfall i Christiania/Kristiania/Oslo fra midten av 1890-tallet. Disse finnes på mikrokort (og i og for seg også i original) på Statsarkivet i Oslo/Riksarkivet. Dersom din bestemor ikke skiftet navn, gikk det kanskje an å finne henne igjen i disse også, for deretter å sjekke anmeldte dødsfall og kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Prøv Christiana Adressebok. Den ble utgitt hvert år. Den finnes i Statarkivet i Oslo og på enkelte offentlige kontorer. Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket litt i Christiania adressebok og fant ingen Hanne Nilsen eller Fritsvold i Grunersgt. 13. Jeg fant en Hanne Nilsen(Amalie Nielsen Modefor.) i Gunnerusgd. 1. Hun var der i 1900, og frem til og med 1915. 1916 sto hun ikke i adresseboka. Det finnes ellers en M. Fritsvold fanejunker i Urtegaten 12. Gunnerusgt. tilhører Oslo Domkirke, og Urtegaten tilhører Grønland menighet. Jeg vet jo ikke om dette er din Hanna, men det ligner jo veldig. Gatenavnene er også ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Til alle som tenker med meg,( hei Marius). Takker så mye for alle tipsene. Jeg er imponert over hvor mye dere vet! Det må sikkert kunne gå an å finne henne, forstår jeg nå. Berit, i hvilket år fant du M. Fritsvold i Urtegaten 12? Byarkivet fant Marthin Joard Fritsvold i Grunersgat. 13 i folketellingen for 1910, samboer med Hanna Nilsen, som hun kalte seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Berit: Det var dessverre ikke min Hanne som drev forretning i Oslo. Byarkivet hadde funnet Fritsvold i Christiana adressebok, kanskje for 1910. Jeg vet ikke om du har tid og anledning til å se om han hadde adresse i Oslo etter den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.