Gå til innhold
Arkivverket

[#5823] Fredriksten Festning


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Lurer på om det finnes noen bøker eller kilder om folk som var født på Fredriksten festning. Fra lang til bake i tiden. Jeg søker da om familien : Thomas Juul, kaptein, d.1696 gm Dorothea Cate..., sønn Peter Juul f. 1692 på Fredriksten festning. ( han dro til N- Trøndelag , jeg vet hans etterslekt men om det var mulig og finne noe om Thomas og bakover ????MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en bok om militærer i Norge. Nå kan jeg ikke huske hvem som har skrevet den igjen, men kanskje det er noen andre her som vet det. Ellers så burde ikke navnet Juul være helt umulig å finne noe ut av. Jeg skal en tur på arkivet i morgen, og skal da sjekke om det står noe om ham i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Kaptein Thomas Juul (d.1696) var iflg min database sønn av vicepastor i Verdal 1644-1670, Peter Eriksen Juel (Juul?), død 16/10 1670, og Elsebe Thomasdatter Friis. Dorothea Cathe, (ca 1664-1748) var datter av apoteker og vinhandler i Trondheim, Cyrianus Cathe, død 1674, som 1 juli 1661 fikk bevilgning til å opprette Trondheims første apotek, og Maren Lund, død ca 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Sølvi, jeg ser du nevner en Maren Lund. Jeg ser etter en Maren Lund som døde ca. 1719 og var gift med Ole (Oluf) Brun. Jeg lurer derfor på om disse to kan være av samme slekt. Kjenner du til noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har flere som heter Maren Lund i min database, bl.a din, men jeg vet dessverre ingenting om henne annet enn at hun iflg Norsk slektshistorisk tidsskrift nr.6 døde ca 1719 og at hun var gift med oberst Ole Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ebbe Bielefeldt

Det er måske Olai Ovenstad: "Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. maj 1814. I-II "eller Hirsh: "Danske og Norske Officerer 1648-1814."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skrev vist på lørdag at jeg skulle på arkivet i morgen, jeg mente mandag. Så får vi se. Jeg tror det er Ovenstad som har skrevet boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Det finnes en bok "Halden, festningen og byen" utgitt av Riksantikvaren i 1963. Kanskje den kan være til nytte? Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står litt om Thomas i Ovenstads bok. Thomas Juel var kpt. og chef for drag. reservekomp.et N. fjelds. Han var kpt.vaktm. på Fredriksten 1687 med en pause 1689/90 til 1696. Død 4/4 1696. Navnet på kona står ikke. Det står endel om andre Juel'er også. Erlandsen, Trondhjems geistelighet: Peder Eriksen Juel, var først kapellan, siden vicepastor i Verdal, hvilket han var 1644, da han skjøtet et halvt øre i gården Jermstad til Domkirken i Trondheim. Døde i okt. 1670. Verdalsboka bd. IIA s. 66. Peder Eriksen Juel var 1. gift med Sofie Pedersdatter Borch, enke etter Nils Pedersen Helsingør. Peder ble 2. gift med Elsebe Thomasdt. (Friis) og hun ble deretter gift med kapellan i Verdal Jacob Jacobsen Lund. Det står også litt om Peder i Verdalsbok bd. III under Auglen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvor ville Fredriksten visekommandant og kommandant i 1680- og 1690-årene døpe sine barn? Berg, Idd eller andre prestegjeld (hverken fra Idd eller Berg er dessverre kirkebøker bevart fra denne perioden...)?Årsaken til at jeg lurer på dette, er at jeg ønsker å finne mer ut om (speielt fødselsår) barna til Caspar Jochim von Rappe (og hans ektefelle Agathe Elisabeth von Winterfeldt) som var visekommandant og deretter kommandant på Fredriksten 1680 til 1699. Deres eldste sønn Frederik Otto, ble født i Halden 3/10-1689, men de øvrige vet jeg lite om. De øvrige sønnene etter Frederik Otto var, sannsynligvis i aldersrekkefølge: Jørgen Caspar (falt som offiser i den allierte arme under beleiringen av Trarbach festning i Tyskland i november/desember 1704), Gustav Ernst (døde av sine sår etter slaget ved Malplaquet i Belgia 10. september 1709 der han deltok som løytnant i den allierte arme) og Christian Ulrich (var åndssvak eller sinnssyk, ble pleiet av sin søster og døde i Eikelberg sogn ved Sternberg i Mecklenburg januar 1751). Caspar Jochim og Agathe Elisabeth hadde en ugift datter Juliane Antoinette som etter 1700 bodde i Mecklenburg og hele livet pleiet lillebroren (mottok årlig en mindre pensjon fra broren Frederik Otto i Norge), hun døde i Sternberg i Mecklenburg i februar 1762. Ut fra alderen i kirkeboken i Sternberg var hun født ca. 1678. Det er mulig det også var en yngre datter med ukjent navn. Jeg ville være meget takknemmelig for tips til kilder om disses fødsel/dåp/oppvekst! Per B. Lilje per.lilje@astro.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.