Gå til innhold
Arkivverket

[#5825] Preben von Ahnen -- igjen


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

For et års tid siden pågikk det en debatt om Preben von Ahnen -- som jeg nedstammer fra. Det var Grete Gilhuus som ba om opplysninger, og John Strøm og Terje E Skrolsvik sendte svar.Jeg er svært interessert i de opplysningene dere -- og andre -- sitter på om Preben von Ahnen, hans forgjengere og hans etterslekt, og ville sette stor pris på om noen tok kontakt med meg.Selv har jeg funnet mye opplysninger i bygdebøkene for Stokke (hvorav Lorent Berg's bok fra 1928 er lagt ut på nettet av Ketil Firing Hanssen -- se [url="http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/register.html>Lenke.)Jeg har også funnet mange opplysninger om ham i Mormonernes database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Nils Axel. Mo i Rana bygdebok har en del om Preben som på oppdrag fra kongen,gikk inn i Sverige og knuste Nasa gruver og det lille gruvesamfunnet rundt Silbojok kl. 5 morgen den 15 august 1659. Prestefolket var ute og trakk garn på Sædvajaur da de kom, 20 mann til hest og 80 mann til fots, i en "gruffweligh furie". Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha, Terje!Hvis du har en elektronisk kopi av relevante sider av bygdeboka, så ville jeg være meget interessert.Står det for øvrig noe der om hans forgjengere eller etterkommere -- fra ekteskapet med Else Urne?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg er også etterkommer etter Preben von Ahnen. Hans aner kjenner jeg ikke lengre enn til faren, Staffen. Men Else Knudsdatter Urne har jeg mange av anene til. Mail meg gjerne. jon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei til Nils og Jon. Det er vel ikke så mye familiestoff om Preben å hente i Mo i Rana bygdebok, men det er "litt" om oppdraget han fikk og situasjonen landet var i på den tiden. Jeg skal få lånt inn boken på ny og kopiere noen sider. Jeg har jo mailadressene deres her.Jeg ser akkurat nu at jeg har notert Iver von Ahnen som hans sønn. Han eiet Kaupanger og Stedje i Sogn, og var gift med Maria Hansdatter Smith. Hun var datter av Hans Hansen Lilienskiold og Margrethe Jonasdatter Mechelborg, men dette har dere vel ? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Nils Axel....har ikke hørt fra deg...så jeg lurer på om du har mottat det jeg sendte deg ang. Preben... Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk, Grete! Jeg har mottatt mange nyttige opplysninger -- men jeg har vært bortreist en uke, og har derfor ikke fått svart deg før.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Nils Axel,Her har du en von Ahnen fra Toten:1839Johan Henrik von Ahnen. 47 År betler til Molaug 1 Sverige. Hentet fra: Slektshistorielaget, Totninger som flyttet langt.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.