Gå til innhold
Arkivverket

[#5826] KROGSTAD/KROKSTAD - SLEKTEN.....igjen!


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Jeg er leter etter oppl. om Jon Pedersen (Krokstad) Gilhuus` bror Niels Pedersen Krokstad`s etterslekt. Han døde ant. før folket. 1865 på Eiker. Var gift med Ingeborg Jørgensdtr. f. 1795 i Lier? Barn: Peder f. 1824, Johanne Olava f. 1827, Nicoline f. 1832, og Nielsine f. 1834 alle på Krokstad i Eiker. Peder bodde også på Krokstad, hans kone har jeg ikke navnet på, men barna var: Nanna Johanne, f. 1853, Thor, f. 1856, og Thelma K. f. 1862. Hvor disse barne ble av, hvem de giftet seg med og når de døde skulle jeg gjerne vite. Hilsen A.M. G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I folketellingen 1875 ser husholdningen slik ut: Peder Nilsen -Eiker, Krogstad--husfader-e-gaardbruger og mølleejer-1825-Eker,-Nedre-|Nanna Josefine Pedersdatter-Eiker, Krogstad-datter-ug|hjælper|Faderen|1854|Eker,|Nedre|Thor|Sigevardt|Pedersen|Eiker, Krogstad|søn|ug|hjælper Faderen|1857|Eker, Nedre|Nils Paulsen Eiker, Krogstad tjenestedreng|ug|tjenestedreng1828|Eker, Bakke|Gunhild Gutormsdatter|Eiker, Krogstad|tjenestepige|ug|tjenestepige|1852Eker, Nedre|Marthine Augustinusdatter|Eiker, Krogstad|tjenestepige|ug|tjenestepige|1859|Eker, Nedre|Johanne Olava Nilsdatter| Eiker, Krogstad|husfaderens søster|ug|lever af sine Penger|1828|Eker, Nedre|Thelma Kirstine Pedersdatter|Eiker, Krogstad|hendes broderdatter|ug|1863|Eker, Nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nanna finner jeg i 1900 tellinga i Lier...gift på Vestre Linnes med husbond Hans Jacob Christian Strøm og 6 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Skulle også gjerne ha visst om sønnen Thor har noen etterkommere...jeg har søkt i flere folket. for 1900, men ikke funnet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Krogstad i Nedre Eiker - Gift Gårdmann Peder Nilsen Krogstad - født 1825 -død av kreft - begravet Nedre Eiker Kirkegård 5 okt 1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonn H. Eriksen

Ser endel av problematikken rundt gården "Krogstad-nedre". Jon Pedersen Gilhus er eldste sønn av bonde Peder Nilsen og hustru Mari Johnsdatter. Han flyttet til Gilhus og overlot Krogstad til sin yngre bror Nils. Øvrige søsken i dette ekteskapet var to blad Nils som døde og Oloug som ble gift med Jens Madsen og har stor etterslekt. Peder fikk som gammel enkemann også en datter med Marthe Thoresdatter Kverne som ble døpt Mari 15.1.1814. Sønnen Nils fikk også to barn før han giftet seg, den første fikk han med Maren Corneliusdatter og het Maren f.1.9.1821. Deretter datteren Mari 12.12.1822 med Helge Bjørnsdatter. Nils Pedersen ble gift med Ingeborg Jørgensdatter fra Skjeggerød og fikk ungane Peder(Per)1825, Maren Kirstine 1827 ble gift på Renskau i Lier, så søstrene Johanne Olava 1829-1893, Gunhild Helene 1831 og Nicoline 1832 som jeg ikke har etterkommer etter. Den siste datteren Nilsine Jørgine 1834-1889 derimot ble gift med Johan Helgesen fra Ask og de fikk datteren Inge Helene Therese 1876-1948. Det ble Peder(Per) som videre ble bonden på Krogstad nedre helt fram til alle gårdens jorder, skog og hus ble solgt til Krogstad Cellulose ca 1820-25. Han hadde åtte unger i to ekteskap hvorav jeg har funnet etterkommere på halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Jonn! :-) Om Jon Pedersen vet jeg det meste...men ikke stort om hans søsken annet enn det jeg har funnet i folketellingene, og så all hjelpen jeg har fått fra Jon Torp da....har du mer å komme med er jeg veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

til Jonn igjen.... Ser ut som om jeg har gjort en tabbe ang. navnet på Jon`s søster Oloug....det var så utydelig skrevet i kirkeboka...så jeg tydet det til Olaues...og trodde det var en bror! Men jeg kunne ikke skjønne hvor han ble av....ikke fant jeg ham død som liten i kirkeboka heller...og så var forklaringen at det var en jente! Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne M. Gilhuus

På`n igjen da! :-) Det gjelder fortsatt etterkommere av Maren (Mari) Jonsdtr. Lunde og Peder Nielssøn Krogstad fra Krogstad gård i Krokstadelva.Har funnet barna deres (tror jeg!) Det er: 1. Niels F. 1774 d. 1775, 2. Niels f. 1776 d. ca 177? 3. Olouve f. 1779 d. 1785 4. Jon f. 21/5 1781 (han er min manns tipptippoldefar, og jeg har hele slekten hans) Han flyttet senere til Gilhus gård i Lier og siden til Stoppen i Lier. 5. Johanne f. 1784 d. 1784 6. Gunner f. 1785 d. 17867. Niels f. 1789 d. før folket. i 1865. Med Maren Corneliusdtr. hadde Niels datteren Maren, f. 1821, utenom ekteskap. Så fikk han Mari med Helge Bjørnsdtr. Deretter giftet han seg med Ingeborg Jørgensdtr. Skjeggerød. De fikk flere barn, bla. Maren Kristine som giftet seg med Hans Bertsen Renskoug i Lier. De fikk også mange barn, men har bare funnet en sønn, Peter Hartvig Hansen Renskoug som giftet seg og fikk datteren Aslaug i 1897.Så er det Peder Nielsen Krokstad, f. 1825 på Krogstad, d. 1899. Hans første kone vet jeg ikke navnet på, bare 3 av barna deres. Av dem er det bare datteren Nanna Johanne Pedersdtr. Krokstad som jeg har giftemål og barn til. Han giftet seg så med Anna Mathea Arnesdtr. f. 1877. Fikk 4 barn med henne, Bare sønnen Nils Pedersen Krogstad, f. 1873, på Krogstad, fant jeg giftemål til, han ble gift med en Anna f. 1877. De fikk barna: Ingeborg, f. 1898, Louise, f. 1899, og Arne f. 1900.Disse 3 vet jeg ikke mere om, men håper at det har kommet til flere her i forumet som kan fortelle meg om disse etterkommerene siden sist jeg hadde dette temaet her da! :-) Håper vel at det skal finnes flere her fra denne Krogstad/Krokstad-slekten som driver med slektsforskning! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I dødsfallprotokollene til lensmann i Nedre Eiker finner en følgende. 24.09.1899 døde gårdbruker Peder Nilsen Krogstad 73 år gammel. Enke Anne Matea. Barn i første ekteskap. Nanna Josefine gift med Kristian Strøm, gårdbruker Linnes, Lier. Thor Sigvart Krogstad 41 år, Nedre Eiker. Thelma Kirstine Krogstad, ugift. Bortsatt hos Hans Hansen, Gjellebek, Lier (sinnsyk). Barn i andet ekteskap. Nils pedersen Krogstad 25 år, sjømann, Tangen, Drammen. Arne Pedersen Krogstad 22 år. Nedre Eiker. Lars Bø Krogstad, 17 år. Hos A. C. Olsen i Drammen. Petronelle Matea Krogstad 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallmeldinger hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal. (fødselsdager fra kirkeboken): Nils Pedersen Krogstad er død , 44 år gammel 25/6 1833. Enke Ingeborg Jørgensd.1.Søn Peder, født 4/7 18252.Datter Maren Kirstine, f. 10/2 18273.Datter Johanne Olava, f. 12/12 18284.Datter Gunnild Helene, f. 11/1 18315.Datter Nicoline, f. 11/11 1832Petronelle Torgersd. Krogstad er død 19/6 1863, 33 år gammel Enkemann Peder Nilsen1.Sønn Thor Sigvald Pedersen2.Datter Nanna Josephine Pedersd.3.Datter Thelma Christine Pedersd.Jeg finner ikke Peder og Petronelle viet i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Margrete Gilhuus

Tror nok Arnt har funnet rette mann her! :-) Grunnen til at jeg ikke har svart på denne er at jeg havnet på sykehus, og var ikke i stand til å drive med slektforsking på noen år. Men jeg hadde kona og ungene hans med Ingeborg Jørgensdatr. fra før, men nå fikk jeg dødsdatoen og år til Nils Pedersen også, takk! :-)Men jeg har funnet ut at han før han giftet seg med Ingeborg fikk barn med 2 andre. Det var Maren Corneliusdtr. m henne fikk han Maren, så fikk han Mari m Helge Bjørnsdtr. Disse døtrene har jeg ikke funnet ut mer om.Hadde barna til Peder Nilsen, men ikke kona hans, så takk for hjelpen der også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.