Gå til innhold
Arkivverket

[#5832] Skomakermester Anton Gulbrandsen, født 6.10.1830 i


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg søker opplysninger om forfedrene til skomakermester Anton Gulbrandsen, født 6.10.1830 i Kristiania. Jeg tror hans far het Gulbrand Olsen, men jeg vet ingen ting om hvor/når han levde, og jeg vet ingen ting om Antons mor.Anton giftet seg (for annen gang) 5.11.1865 i Gamle Aker kirke med Anne Kathrine Hendriksdatter, som stammet fra Rokke i Østfold (jeg har en del opplysninger om hennes familie -- for dem som måtte være interessert.)Min e-mail adresse er nilsaxel@noos.fr.På forhånd takk for hjelpen!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Etter en kjapp titt i Oslo Domkirke fødte 1830 (lette til midten av 1831 for døpte) fant jeg ikke din Anton. Kan jo ha vært døpt annensteds.... laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for hjelpen, Laila!Jeg beklager at det tok litt tid før jeg reagerte, men jeg har vært bortreist siden søndag.Jeg vet ikke hvem som var Anton Gulbrandsens første kone, eller hvor de ble gift. Jeg vet imidlertid at ved folketellingen i 1865 så bodde han i Korsgaden i Gamle Aker Menighet, var skomagersvend, og hadde sønnen Carl Gustav fra første ekteskap, født i 1863 boende hos seg. Med andre ord har det ekteskapet blitt inngått i 1863 eller tidligere -- kanskje i Gamle Aker.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen, Laila!Jeg har akkurat sett litt på oversikten du har laget over menighetsinndelingen i Oslo, som man finner på KROA's web-sider -- og kom til å tenke på letingen du var så snill å gjøre for meg i Kirkebøkene i Oslo Domkirke i sommer. Så du på alle menighetene i Oslo eller bare noen av de 17 kretsene som er listet opp i fortegnelsen?Jeg har prøvd å finne min Anton Gulbrandsen i Robert Skoglys fortegnelse over døpte i Aker 1828-1834, men uten hell.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Nils Axel Braathen

Jeg gjør et nytt forsøk på å finne opplysninger om 'min' Anton Gulbrandsen.Jeg prøvde akkurat et søk på FamilySearch etter alle ekteskap mellom 1850 og 1870 hvor brudgommen het Anton Gulbrandsen og hans far het Gulbrand Olsen. Det kom kun opp ett alternativ: 27. oktober 1858 giftet en slik Anton seg med Agnete Pedersdatter i Søndre Land i Oppland. Og, interessant nok for meg, denne Anton skal ha vært født i 1830 -- samme å som jeg vet at 'min' Anton ble født. Kan dette være hans første ekteskap? Da må Agnete Pedersdatter ha dødd mellom 1863 og 1865. Kjenner noen mer til henne?Er det ellers noen som kjenner noe mer til en Gulbrand Olsen (muligens fra Søndre Land) som kunne være faren til 'min' Anton? Og eventuelt kjenner noe til hans kone, dvs. til Antons mor?På forhånd takk for hjelpen!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anthon, som er han er døpt, født 26.10.1830, døpt i Oslo menighet i Aker 26.12.1830, sønn av arbeidsmann Gulbrand Olsen og kone Karen Andersdatter på Galgebjerget. (Oslo Hospital Mini 3 1829-1849 f.10 no.3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for hjelpen, Geir!Det skulle vel ikke være noen som kjenner noe mer til Gulbrand Olsen eller Karen Andersdatter?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg fant forresten i databasen over døpte i Aker 1828-1834 her i Digitalarkivet at en arbeidsmand Gulbrand Olsen og enken Karen Christiansdatter, med bosted på Grønland, var foreldrene til et uekte barn, Olaus, født 10.5.1832, døpt 1.7.1832, jf. Lenke.Er det rimelig å tro at det dreier seg om den samme Gulbrand Olsen?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Takket være de skannede kirkebøkene for Oslo Hospital har jeg nå (hittil) funnet ut at Gulbrand Olsen og Karen Andersdatter (ihvertfall)også hadde døtrene Anne Marie (født 18.05.1827) og Andrine Elisabeth (født 17.06.1825).Ved hver av dåpene bodde foreldrene på Galgeberg -- så jeg har nå prøvd å se om jeg kunne finne dem igjen i Oslo Byarkivs skannede utgave av folketellingen for Aker i 1834. Hittil har jeg lett gjennom sidene fra 'Grønland underinspectorat' ([url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/Aker_1834/Manntall_PDF/Gronland_bilag_17.pdf>Lenke) og 'Beboerne i Manglerud og Ekeberg Fjerdingen' (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.