Gå til innhold
Arkivverket

[#5835] Sigrid Ingebrigtsdtr. Sylvarnes f. ca. 1740 Vik i


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Sigrid er konfirmert i 1759 og gift i 1762 m. Ingebrigt Monss. Brekke. ( Iflg. ættebok for kyrkjebø er ho f. i 1739 )Så langt stemmer kildene. Men når det gjeld opphav blir det verre..... Det er ikkje nokon S. som er f./d. på Sylvns. i det tidsrom, heller finst det ingen Ingebrigt. Den einaste S. på den tid er Sigrid Ingebrigtsdtr. Brekke f. 1742.Ho er dtr. av Ingebrigt Anderss. Brekke og Ragnhild Knutsdtr. Åse. Ingbr. døyr før S. er f., og Ragnhild blir i 1742 omgift m. Ola Steffens. Hauglum.Ragnhild døyr i 1756 og Ola blir omgift. Sigrid er då ca. 14 år og foreldrelaus, kan ho ha teke teneste på Sylvarnes og teke etternavn derifrå ? Eller har ho nær slekt der ?? Dette er min einaste "teori", kanskje er eg heilt på bærtur. Er det nokon med kjennskap til Sylvarnes som veit noko om Sigrid? Takknemleg for hjelp. MVH M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kjenner dessverre intet til Sylvarnes, men ditt innlegg foranlediger en generell kommentar: Gårdsnavn som folk brukte må ikke oppfattes som "etternavn" i nåtidens betydning av ordet, og de bør derfor heller ikke omtales som det. Gårdsnavnet ble rett og slett brukt som adresse. Tjenestefolk som giftet seg står således regelmessig oppført med "adressenavn" lik den gården de var i tjeneste på. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo M. Fosse

Magnar, Siri/Sigrid Ingebrigtsdtr. BREKKE ble født på BREKKE Br.4 i Vik prg. Hennes foreldre var Ingebrigt Andersson BREKKE ca1706-1741 & Ragnhild Knutsdtr. ÅSE d.1755 (Sistnevnte fra Åse, Arnafjord, Vik). Etter morens død bodde Siri/Sigrid sannsynligvis (og var i tjeneste?) hos sin onkel Tor Knutson ÅSE / SYLVARNES ca1684-1766 & tante Kari Wilhelmsdtr. ca1685-1782. Tor & Kari er mine 4Xtipp-oldeforeldre, og jeg er etterkommer av deres sønn Wilhelm Torson Sylvarnes / DALE ca1720-1794. Jeg har MYE info om deres etterslekt i Norge & USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

Ja, Tusen Takk Viggo - det var til stor hjelp. Då var eg ikkje så langt frå sanninga likevel. Sigrid var mi 4xtippoldemor, då hennar dtr. Marta f.1772 blei i 1800 g.m. Elling T Dale. Deiras son Ola 1804 - 1846 var min tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.