Gå til innhold
Arkivverket

[#5836] Kvinnenavnet Ramborg


Gjest Oystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oystein Stiansen

Har faatt en henvendelse fra en nederlandsk dame som lurer paa meningen av hennes fornavn, RAMBORG. Kan noen hjelpe meg med aa hjelpe henne?mvh Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ramborg er et svensk navn, såvidt jeg vet.Jeg har ihvertfall sett navnet helt tilbake til 1363 - en Ramborg Knutsdtr., datter av Knut Algotsson Lejon, Knuts far Algot Brynjulfsson Lejon var svensk adelsmann, ridder og lagmann i Östergötland.Ramborg giftet seg med Gard I Toresen, sønn av Tore I Benkestokk. Hennes navn og våpenskjold følger fra hellige Birgitta sin slekt.Ramborg Knutsdatter er direkte slekt til Harald Hårfagre, riktignok 15 slektsledd tilbake fra ca. 1400, og dessuten en av formødrene til Mette-Marit Tjessem Høiby.Du har også Ramborg Israelsdtr. 1250-1336 fra Wik i Sverige. Slottet der har fortsatt et konferanserom som bærer hennes navn.[url="http://www.wiksslott.com/konflok.htm>http://www.wiksslott.com/konflok.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Forstavelsen Ram- i norske stedsnavn har jeg sett forklart som ravn (fuglen altså). Kanskje det er noe å følge opp? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg skulle gjerne likt og sett den lista som eventuelt viser at vår kommende dronning er etterkommer av Ramborg og dermed Harald Hårfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Ifølge Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn, er Ramborg avledet av Ragnbjørg (Styrende makter + berging). Kjent fra Sør-Norge og Jämtland 1408-1548, vel fra svensk. Et søk i Nättidningen Rötter (www.genealogi.se) gir mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Til alle sammen: Hjertelig takk for hjelpen! Naa har jeg endel informasjon som jeg skal sende videre til Ramborg!med vennlig hilsen Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Lars:Jeg kom over dette i NRKs arkiver. De har det fra hobbyforsker Per T. Ellingsen i Kristiansand:Lenke også sett slektstreet hennes på trykk i VG, uten at noe av dette bekrefter Tjessem Høibys "blå blod".Men du får kanskje noe ut av Ellingsen? :-)Mvh, Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det kan godt stemme. De fleste lenker så langt tilbake er jo så godt som umulig å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er nå vel en gang slik at Stamboka for Fjordhest er mer pålitelig en alle fabuleringer om slekt før år 1600.Kirkebøkene begynner stort sett omkring 1700 og der er jo innført det som presten fikk opplyst eller sjøl valgte ut, det vet vi jo kan vere så ymse når det gjelder troverdighet. MVH Sig--- Som kansje kansje også nedstammer fra Birgitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.