Gå til innhold
Arkivverket

[#5841] Anne J. Hansdatter f.1830 og Bernt Johansen f.1829


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Anne J. Hansdatter g.m. Bernt Johansen. Barn: Johan Berntsen f. 1857 Braaten, Lier. Jeg har funnet dem i bygdebøkene for Lier under husmannsplassene Rotoa og Braaten, men jeg finner ikke ut hvor de kom fra før de kom til Rotoa, eller hva foreldrene deres heter.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Jørgensen

Hei. Jeg fant en Bernt Johansen på Family search gift 01.04.1861 med Johanne Hansdatter, Lier Buskerud. Kan det være de du leter etter? Anne J. står kanskje for Anne Johanne. Mvh Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hele familien er jo å finne i folketellingen 1865, som du skrev, på plassen Rotua. Der står det at alle er født i Lier, så da vil du nok finne dem i kirkebøkene.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Kari Anne!Fant følgende i noen avskrifter av kirkebok for Lier, så det bør nok sjekkes mot originalen: Rundt 1830 er det født/ døpt 1 Anne J. Hansd., det er Anne Johanne f. 06.04.1832, døpt i Frogner 13.05.1832, foreldre Husmann Hans Olsen og Mari Johannesd., bosted Ødeøxneeie. Ekte. Videre finner jeg f. 18.12.1828, døpt i Tranby 01.02.1829 Bernt Johansen, foreldre Husmann Johan Olsen og Peternille Jacobsd., bosted ”Kjærner Eie” (= Kjennereie?). Det ser ut til at Bernt først var gift med Gunhild Maria Hansdatter. De fikk følgende barn: Hans, f. 29.04.1854, døpt i Frogner 02.07.1854, foreldrenes bopæl Øxnevoldeiet. Johan, f. 28.01.1857, døpt i Frogner 01.03.1857, foreldrenes bopæl Sjaastadeiet. Gunhild Petra, f. 12.11.1860, døpt i Frogner 08.01.1860, foreldrenes bopæl Øxnevold Eie. Her er morens sivilstand oppgitt til ” afdød Hustru”. Neste barn er ”Uægte”, Andreas, f. 02.12.1860, døpt 30.12.1860 i Frogner. Bernt J. er her ”Enkemand”, barnets mor er Pige Anne Johanne Hansd., bosted Øxnevold-Eie. Neste er Karen Maria, f. 16.01.1863, døpt i Frogner 15.03.1863. Ekte. Moren er Anne Johanne Hansd., bosted Øxnevold Eie. Dette var det jeg fant, foreløpig. Tror du det stemmer?Mvh. Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei. Tusen takk for svar alle sammen, spesielt til deg Bjørn. Dette var imponerende! Nå har jeg virkelig fått noe å gå videre på.Artig navn på moren til Bernt - Peternille. Det har jeg aldri hørt før. Kan det være feilskrevet for Pernille? Eller er det et gammelt navn?Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Bjørn!Nå da jeg har fått studert opplysningene litt nærmere, så stusser jeg ved fødslene til Gunhild Petra f. 12.11.1860 og Andreas f. 02.12.1860. Stemmer årstallene? Fikk Johan barn med både kona og elskerinna i løpet av 1 måned? Døde kona Gunhild i barsel da hun fikk Gunhild Petra? Det står oppført to barn flere enn de du ramset opp i 1865-tellinga. Det er Maren J. f.1850 og Oluf f. 1864. Du har ikke tilfeldigvis fødselsdato på dem også? Hvem av barna er du i slekt med? Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Kari Anne! Jeg ble interessert i navnet Peternille. Har heller ikke hørt det før, men det kan jo være at Peter-nille rett og slett forholder seg til Per-nille som Peter til Per, ikke sant? Per er jo en kortform av Peder/Peter, og så kan man vel se Pernille som en kortform av Peternille? MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei igjen! Ja, her blir det litt av hvert å gripe fatt i…. Gunhild Petra er født 12.11.1859, her hadde jeg visst vært vel kjapp på tastaturet…. Når det gjelder Maren, går jeg ut i fra at det må være Maren Johanne, f. 07.07.1851, døpt 14.09.1851 i Frogner. Foreldre Inderst Bernt J. og Gunild H., de bor på Thorstad Eie. Det som er litt artig her, er at en av fadderene er Anne Johanne Hansd., Øxnevoldeie. Så da er det jo nærliggende å tenke at dette kanskje er en søster av barnets mor Gunild Hansd. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen, og fulgte dette sporet… og fant: Gunild f. 18.03.1824, døpt i Frogner 18.03.1824 (ja, det står slik i mine papirer), foreldre Huusfolk Hans Olsen og Mari Johannsd., Øxnevold Eie. Så vi må vel anta at Bernt først var gift med den ene søstera, så den andre? Det er kanskje litt pussig at Gunild ved dåpen ikke har fått med Maria som 2. fornavn, senere brukes Gunild Maria når hun selv er mor. Jeg vet ikke…… Men, videre om barn av Bernt og Anne Johanne: Oluf, f. 02.07.1865, døpt i Tranby 03.09.1865, bosted Sørsdaleie. Othea, f. 07.02.1868, døpt 10.05.1868 i Tranby, men hun var først "Hjemmedøbt af Gjordemoder Halvorsen." Bosted Sørsdal-eie. Anette, f. 08.07.1872, døpt 08.09.1872 i Tranby. Far: Husm. Bernt J., 43 år, Mor: H(usmor?) Johanne Hansdatter, 39 ¾ år. Bosted: Sørsdaleie. Vigd år: 1861. Merknader: Dåpen skedde i "Tby". K: Foreldrene ble gift "April 1861". K: "Hjemmedøbt af Gjordemoder Halvorsen."Bernhard, f. 02.02.1880, døpt 18.04.1880 i Tranby. Husmand Bernt Johansen f. 1828 og Anne Johanne Hansd f. 1832, Sørsdaleie.Jeg er så vidt jeg foreløpig vet ikke i slekt med disse personene, opplysningene har jeg i en annen sammenheng.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Hans. Jeg fant flere som het Peternille i folketellingene, så det er tydeligvis et navn som ble brukt. Det kunne vært artig å visst om hune er oppkalt etter en Peter, men det er ikke faren ihvertfall, han het tydligvis Jacob. Hei Bjørn. Tusen takk igjen for svaret. Nå ble alt mye klarere for meg. Jeg har vært borti det opplegget før - at en mann gifter seg med søstra til sin avdøde kone. Jeg synes det er littt rart, men ting var vel litt anderledes før. Det var vel viktig for en mann med 5 barn i alderen 0 til 9 år å gifte seg igjen fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judy Cook

BERNT JOHANSEN, Lier, and GUNHILD PETRA HANSDATTERHello from America,On my first visit to your page I was delighted to see a discussion of my great, great, grandfather BERNT JOHANSEN, 1829, Lier.Unfortunately, I do not read the Norwegian language, and am watiing for a friend to translate. I recognized names, dates and places in my family tree.I have been renting microfilms of Lier and Modum from the LDS church, but some pages have been too damaged to read. I found the 1874 confirmation of Hans (my great grandfather) and his brother Johan's confirmation in Tranby in 1875, both sons of BERNT JOHANSEN and GUNHILD HANSDATTER. I wonder what happened to Gunhild. When did Bernt marry Anne?HANS BERNTSEN married LISA PAULSDATTER on September 11, 1880, the same day their daughter, GUNHILD PETRA HANSDATTER was christianed in Lier. I have family papers that state Gunhild Petra was confirmed September 30, 1894 in Modum, but cannot find the church records on microfilm. She came to America in 1907 and joined her mother in North Dakota. Gunhild Petra married Gustav Shirley in Robinson, North Dakota.Can anyone help me find Hans Brentsen's death records? I believe he died between 1887-1900. I last found the family 28 Sept 1886 for the christianing of their daughter, OLGA HANSDATTER, in Heggen, Modum. Their next children were PAUL and OSCAR.Lise had five more children, probably marrying NILS MIKKELSEN about 1900. Lisa's second family was NELLIE LOUISE 1898, NATHAN 1900, and MILDRED 1901 before going to America. OLAF 1906 and LISA 1908 were born in America. LISE PAULSDATTER (or PAULSON) MIKKELSEN died in childbirth in 1908 in Kidder County, North Dakota.Any help would be most appreciated. I did find NILS and LISE in the 1900 Norway census.Judy Cook, California, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hello Judy. I am not good inn Englich. I haven't speak or wrote it since school-time, so i hope you will understand me. Bernt Johansen married Gunhild Maria Hansdtr. on June 29.1851. I don't know exactely when she died. She give born to a baby-girl - Gunhild Petra on November 12. 1859. When Gunhild Petra was christianed on December 30.1859, her mother was dead.Then Bernt married Gunhilds sister - Anne Johanne Hansdtr. (born April 06. 1832) on April 01.1861.Thank you for the information on the family og Hans, and I'am sorry that i don't know when he died. Maybe some one here can help us?From Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Kari Anne!Dessverre er mitt materiale sparsomt mht. dødsdatoer, så jeg kan dessverre ikke bidra med noe her...Mvh. Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judy Cook

Thank you, Kari, for the information. It was very helpful. Your English is good.Can Bjorn help me locate the information on Hans?Can someone find Lise's second marriage and christianing of her later children. I would like the source.I am sorry I cannot read the Norwegian words. I only have a small dictionary.Thank you.Judy Cook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judy Cook

Tusen takk til deg, Bjorn, for alle opplysninger angaende, Bernt Johansen det var veldig hjelpsom! Venn hjelp av Norsk.Hei Kari.Funnet microfilm:Johan fodt 6 Sept 1802, Tranby, foreldre Ole Johannessen, Mari Johansedtr Petronelle fodt 21 Aug 1802, Frogner, foreldre Jacob Laren, Boel Pedersdtrm. hilsen Judy CookJudy Cook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hello Judy!Thank you very much. I have looked at "Family search" and I find this: Ole Johannessen and Maria Johansdtr. was married on January 27. 1798 in Lier.Johan Olsen and Peternille Jacobsdtr. was married on November 29.1827 in Lier.Jacob Larsen and Boel Pedersdtr. was married on September 10.1799 in Lier. I looked in the 1801 Norway census, and found this under "Udengen Under Overn" in Tranby, Lier.Jacob Larsen 30 years old and his wifr Bool Pedersdtr. 26 years old. At the same place, I have found Ingeborg Larsdtr. 31 years old and her family. I think she maybe a sister of Jacob. And then Lars Jacobsen 64 years old, will be their father.My E-mail adress is: torodd-s@frisurf.noKari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judy Cook

Tusen takk, Kari. We are helping each other.I found Bernt's church records. He was born 5 Dec 1828 and christened 1 Feb 1829 in Tranby. His parents lived on Kjaerner eie.I will e-mail you.Judy Cook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.