Gå til innhold
Arkivverket

[#5842] Kinn nok engang


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 22.07.1742 blir Karen Andersdatter døpt.Faren var Anders Sundhordvig.I følge de oversikter som ligger her på Digitalarkivet ang. Kinn , har jeg funnet følgende. Anders døpt 26.07.1733,Absalon døpt 11.07.1735,Johannes døpt 07.10.1737,så følger Karen i 1742 og til slutt Birthe døpt 14.03.1745.Ved alle disse barnedåpene står det kun oppgitt fars fornavn og bosted. Under gifte finner jeg imidlertid ungkar Anders Andersen trolovet 27.04.1732 og gift 13.07.1732 med pige Marthe Joansdatter.Jeg vil således anta at dette må være foreldrene til Karen og de andre barna.Bl.a. fordi de døper to av sønnene sine Anders og Johannes. Spørsmålet er derfor om noen har kjennskap til Anders Andersen og Marthe Johansdtr? Når ble de født og hvor kom de fra? Håper noen kan hjelpe.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

I 1731 er det skifte etter Anders Ivarson Sunnarvik til enkja Maren Olsdotter og borna: Ole Andersson, gift. Anders Andersson, 26 år. Marte Andersdatter, død og etterlet seg sonen Ole Olsson, 11 år.Marte Johannesdotter er truleg syster til Johannes Johannesson som giftar seg i 1725. Dei er truleg borna til Johannes Johannesson som i 1704 er 48 år og kjem frå Grov, ifølgje Florasoga. Såvidt eg kan sjå, har desse fleire syskjen; Johannes, Kirsti, Brite.....Det er mogleg at denne Anders Ivarson er identisk med Anders Sjurson Sunnarvik, sidan han fleire stader er skriven for "Sifversen". Dersom dette stemmer så har både Anders og Marte sterke røter i Sunnarvikja.Det er skifte etter Anders i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Her kan jeg ikke hjelpe. Men jeg har et spørsmål til Kate når hun leser dette.Simon Olsen og Abelu Olsdatter dukker opp på gården Agledal. De er, så langt jeg har kunnet se av kirkebøkene, konfirmert i Kinn, jeg husker inne nå når, men mener det var ca. 1752.Jeg finner dem imidlertid ikke som fødte og heller ikke som gifte i Kinn.De får flere barn, den første jeg finner i arkivet er i 1772, deretter 1775 og tvillinger i 1779.Jeg lurer imidlertid på om du har noe informasjon om hvem foreldrene til disse kan være og hvor de eventuelt kom fra.Til nå har jeg trodd at Simon var sønn til Ole Andersen og Mari Danielsdatter, som gifter seg i 1736. I kirkeboka har jeg funnet at Ole Andersøn Agledal får en sønn i 1736. Men navnet finnes ikke. Det står bare at hans kone igjen har fått tilgang til kirken.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Eg har ikkje noko informasjon om desse personane for hand akkurat no, men det eg vil seie er at Agledal er ein gard som ligg i yttergrensene til Kinn sokn. Derfor kan det for det første vere mogleg at dåp og giftarmål har føregått i tilgrensande sokn, for det andre er det sannsynleg at Agledalsfolket har ætt i nærliggande gardar som eigentleg høyrer til Førde, Vevring, Naustdal eller kanskje også Askvoll.Eg går utifrå at du har utdrag frå Florasoga, og på Agledal er Danjel (Daniel) Hallvardson gift med Lussi Larsdotter i 1695. Han var frå Ullaland (Førde) og var 40 år i 1709.Elles står det at det er tinglese bygslesetel til Olav Larsson Skjeid (Skei) i 1744, og seinare det same i 1770 men denne gong til Simon Olsson. Naustdalsgardane Skeid og Jonstad er nemnde fleire gonger, så eg ville ha undersøkt om desse personane har tilknytning til dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

P.S. Det er Mari har igjen fått tilgang til kyrkja, betyr vel eigentleg at ho har fått lov til å gå til nattverd og slikt igjen - og ikkje at ho var nekta adgang i seg sjølv.Folk som hadde synda "grovt" kunne verte nekta nattverd av presten for ein periode. I Mari sitt tilfelle vil eg tru at ho har utenomekteskapelige forhold, fått lausbarn eller annan sædeleg "forbrytelse". Det var nemleg som oftast ved slike tilfeller at denne spesielle straffa vart nytta.Av den grunn kan Mari vere nemnd i kyrkjebøkene i mindre flatterande ordvendingar, men eg veit ikkje heilt kor du skal leite etter det. Det er mogleg at Mari eller ein annan er nemnde i forbindelse med "lejermaal" eller barn fødde på laust. Sjå Domsregisteret for Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det med "tilgang til kirken" i denne forbindelse var at jeg prøvde å henlede til at de har fått et barn og at mora da får lov til, etter en periode, å komme tilbake, inn i kirka. Det er et spesielt ord for dette som jeg ikke husker, men som er brukt i kirkeboka i denne forbindelse.Nå fant jeg det, det rette ordet er introdusert.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den 02.07.1770 gifter Peder Torgiersen,Svarthumle seg med Kari/Karen Andersdatter , Sunnhordvig. I følge folketellingen av 1801 skal Peder være født ca.1727/28 . Mitt spørsmål er da.Er han født på Svarthumle , og hvem er hans foreldre?Har han noe slektskap med Peder Torgiersen Øvre Standal som 16.12.1700 giftet seg med Ingeborg Olsdtr. Hatlesetter?Jeg ser at Peder og Karen får en sønn Torgier som igjen får en sønn Peder. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Torgeir ser i alle fall ut til å være et navn som går igjen på Svarthumle. Nevnt allerede i 1603.I 1773 er det skifte etter Torgjeir Svarthumle. Samme år gifter KAri Torgjeirdotter seg med Anders Larsson på Vie-berget i Førde. Jeg regner med at Peder er han som i Floraboka er omtalt som Per. Han får tinglese bygslesetel på 1/2 laup i 1770, fra presten Furman. Dette skulle vel stemme med vielsen. I 1755 er Per Torgjeirson nevnt som soldat.I 1721 Torgjeir Person, gift, kom i leiemaal med et løst kvindefolk, MArit Jakopdotter Kvalvikja, og var fradømt bue sitt til kongen, men det vart lite, enda han ikke eide så lite.Samme år er Torgjeir lagrettemann.Torgeir får ifølge Floraboka barn med denne Marit/Marte, men da står årstallet 1710 i boka.I gifte i Kinn finner du Torgier Peders. på Hummelstøl som gifter seg med Helge Olsdatter i 1712. Jeg går ut i fra at Hommelstøl er det samme som Svarthumle.I 1800 gifter Torjer Pederson Svarthumle seg med Nille Olsdatter Knapestad. lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Simon Olsson Agledal, f. 1737, var frå Nedre Kalland, bnr.2, i Naustdal. Foreldra heitte Ole Olsson Kalland og Marta Sjursdotter - frå Horstad. Dette står i Naustdalssoga, bind 2.Simon var bror til Giøe Olsdotter som var gift første gong med Bertel Gunnarson Løkkebø (opprinneleg frå Ullaland) og andre gong med Nils Olsson Endestad. Bertel drukna i 1778. Giøe og Nils er forfedre til ein av forfattarane av Naustdalsboka - Olav Stendal.Abelu Olsdotter var dotter til Olav Larsson Skei som busette seg i Agledalen i 1752. Dette står også i NS bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDette var gøy. Da er det jo mulig å komme seg enda litt videre i søken på å bli klokere :-)Jeg får bestille både Naustdalssoga og kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei KateKan du se hvor Olav Larsson Skei kom fra eller hvem han ble gift med. Jeg finner han ikke som gift fra Skei. Jeg finner heller ikke datteren Abelu/Abelone.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.