Gå til innhold
Arkivverket

[#5845] Rørleggerlaug


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Jeg lurer på om det er eller har vært noe rørleggerlaug i Norge. I så fall - finnes det noen oversikt over tidligere og nåværende medlemmer - er denne oversikten tilgjengelig for alle? Hvor er det mulig å få tilgang til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du kunne ta kontakt med Rørleggernes fagforening i Oslo i Henrik Ibsensgt. 7 tlf. 22 20 75 39. Fant det på rosa sider 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har verket "Norges Håndverksmestere", utgitt på 50-tallet. Passer dette i tid, kan jeg se etter om rørleggeren din er der (hvis han hadde mesterbrev).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Dette er en noe komplisert sak. Jeg forsøker å finne en tremenning, som jeg ikke vet hva heter til etternavn. Alt jeg vet er at han heter Bjørn til fornavn og at han på 50-tallet skal ha bodd i Urtegata i Oslo. Etter hva jeg har fått opplyst skal han ha vært rørleggermester. Jeg vet ikke om det er mulig å finne noe ut fra disse opplysnigngene, men finner du noe kan du gjerne svare meg på leifskj@frisurf.no. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Nå husker jeg ikke om adressebøkene for Oslo gikk så langt frem, men, hvis så, kanskje en mys på Urtegata, og se om du finner Rørlegger Bjørn der? Kan jo ha flaks? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Tusen takk. Jeg skal på Riksarkivet neste uke, så da skal jeg sjekke det. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

adressebøkene går helt fram til 80-tallet. Står han ikke der, vil de årlige kommunale folketellingene avsløre ham, om du får innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

"Norges håndverksmestere" har bare to Bjørn-er som er rørleggermestere, Bjørn D. Andersen og Bjørn Brænne. Hvis du har andre opplysninger, f.eks. navn på hans foreldre, kan jeg sjekke om en av disse er den rette. Nå skal det sies at de er registrert som bosatt i hhv Moss og Tønsberg på bokas utgivelsestidspunkt.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Ifølge min "kilde" skal Bjørn ha bodd ett eller annet sted på Grønland (Oslo) i 1964, så da kan det vel ikke være noen av disse to. Far til Bjørn het Olaf til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg skal sjekke mine Bjørn-er i morgen uansett, for å se hva fedrene het. Din Bjørn kan jo uansett ha tatt mesterbrev etter 1956, da dette verket ble gitt ut. Den ene Bjørn-en var forresten født i Oslo.R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

hei! Mitt forslag er fremdeles Oslo Adressebok... Send et brev til Oslo Byarkiv hvis du ikke har mulighet til å besøke! (vel verdt et besøk...) laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Og jeg må kaste inn håndkleet. Ingen Bjørn Olafssønn i boka mi. Lykke til på riksarkivet (eller byarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Tusen takk for hjelpen alle sammen - både for tips om hvor jeg kan lete videre og for oppslag i bøker. Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.