Gå til innhold
Arkivverket

[#5846] Grimsrud i Røyken eller ?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I mormonernes database familysearch har jeg funnet flere personer/aner med tilknytning til Grimsrud gård som jeg mener ligger i Røyken. I familysearch er det referert til "Grimsrud, Røyken" som hjemsted for disse personene, men ingen av dem er å finne i "Døpte.." eller "Viede i Røyken" fram til 1730 som nylig ble lagt ut i Digitalpensjonatet. Vet noen om Grimsrud fram til rundt 1730 formelt hørtelå under Hurum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grimsrud står i Røykenboka, men der står det også at historien før 1730 ikke er kjent. I 1400 tilhørte gården Asker kirke. Kanskje du bør prøve Asker, men kirkebøkene der starter i 1726. Så finnes jo også Askerboka, ikke altfor bra bok, men bedre enn ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er også en gård ved navn Grimsrud i Sande i Vestfold, tror jeg. Kanskje en forveksling har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til Berit K. Det er definitivt Grimsrud i Røyken (eller Asker). Har hatt det for meg at Grimsrud skulle ligge ut mot Drammensfjorden - et aller annet sted langs veien etter Gjerdal. (Er ikke sikker på hvor Røyken slutter og Hurum begynner). Men kanskje ligger Grimsrud mer over mot Heggedal?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Grimsrud ligger langs veien mot Drammen, etter Jerdal når du kommer fra Drammen og like før du krysser grensen til Hurum. Den veien som går langs Drammensfjorden på vestsiden av Hurumlandet heter forøvrig Grimsrudveien.Mvh Tale Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei!Grimsrudgård hører til Røyken kommune. Du har rett i at Grimrud ligger langs Drammensfjorden mellom Gjerdal og Hurum. (Jeg har selv slektninger fra Grimsrudgårdene. Mesteparten av slektninger mine kommer fra Hyggen og Gjerdal). En annen ting er at Grimsrudveien går fra Lahell (i Lier) og videre forbi Hyggen, Gjerdal, Grimsrudbukta og videre utover til Hurum. Så det er mange som har adresse Grimsrudvn. som bor en godt stykke fra hverandre.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til alle for bidrag til klarlegging av geografien!Til Kari Anne Støyl: Tilknytningen til Grimsrud går gjennom Ingebret Madsen Grimrud (f. 1725) som i 1752 ble gift med Ingeborg Andersdatter Grini (f.1729). De var/er mine 3-tippoldeforeldre. Ved FT1801 var de fremdeles i live på Klemmesrud (søndre?) i Røyken som da drives av sønnene Gjert (2t) og Amund. Jeg har funnet noen navn, datoer og årstall bakover fra 1730, hovedsakelig vha. familysearch, men skulle hatt mer pålitelige og håndfaste primærkilder. Finner du noen fellesnevner mhp. slekt?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Dessverre, jeg har nok ikke din Ingebreth Madsen, men jeg har kanskje noe i samme slekta? Kari Ingebrethsdatter ca. 1682 på Grimsrud og død i 1755 på Gjerdal. Hun ble gift 1797 med Ole Clemmedsen Gjerdal ca. 1670 – 1754. Faren til Kari Ingebrethsdatter heter Ingebreth Madsen (ca. 1644 – 1729) . Kari og Ole er mine 5-tipp oldeforeldre. Opplysningene om Kari og Ole har jeg funnet i Årbok 1999 fra Røyken Historielag, det regner seg som pålitelige kilder. Men om det er samme slekta som du leter etter, veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo igjen! Joda, det er slekt. Langt uti, men allikevel. Ingebret Madsen Grimsrud som du nevner (1644-1729) var bestefaren til "min" Ingebret Madsen, født 1725. Faren, Mads Ingebretsen (1676-1748), burde da etter alle solemerker være broren til "din "Kari Ingebretsdatter. Iflg. mine notater het moren deres Marie Larsdatter. (?)Mesteparten av dette har jeg sydd isammen vha. familysearch, for alt det er verdt.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg har fått noe slektsdata fra en annen og der står Marie Larsdatter, Braaset som mor til Kari. Og at hun er datter av Lars Steffensen, Braaset f. ca.1618. Dette har kilden min skjønt ut i fra fadderene til Kari's barn.Jeg kikka i Bygdeboka for Røyken, men det står lite her, men navnene på eiere/brukere som går igjen er Even og Mads. Beklager at jeg ikke er til mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du, allikevel! Alt hjelper. Faktisk hadde jeg ikke Kari Ingebretsdatter i lista over barna til Ingebret Madsen d.e. og Marie Larsdatter.Har forresten en følelse av at kirkelige handlinger for folk på Grimsrud vil være å finne i kirkebøkene for Hurum fram til rundt 1730.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei KjellDu finner ikke Grimsrud i Hurum, men jeg lurer på om jeg ikke har funnet noe for deg i de kirkebøkene som er lagt ut for Hurum her i DA likevel.Der dukker det opp en far med navn Madts Engebretssøn som får flere barn i perioden 1721-1724. Barna er Even, Hans Henrik, Maren og Engebret. Engebret født og døpt i 1724.Og Engebret Madtsøn ligner da veldig på Ingebret Madsen. Bare ved dåpen til Hans Henrik står det bosted, og det er da Klokkerstuen.Her kan det være mer å finne.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Lars! Takk til deg også! Ingen tvil om at det er de riktige personene. Når jeg kobler Grimsrud gård og Hurum kirke er det fordi jeg mener det er kortere vei fra Grimsrud (som ligger på grensa til Hurum - det har jeg jo fått bekreftet) til Hurum kirke (som ligger på Klokkerstua), enn til Røyken kirke. Jeg forestiller meg at de av spesielle årsaker foretrakk å bruke Hurum kirke istedet for Røyken.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg regner med at du er klar over at en del av kirkebøkene for Hurum ligger i DA. Der har du muligheten og det var der jeg fant Engebret.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har jo visst at de var der, men realiteten og mulighetene i det gikk først opp for meg etter det første innlegget ditt. Så takk skal du ha for detJeg er imidlertid fremdeles litt forvirret (men nå på et høyere nivå). I IGI finner jeg nemlig fødsel alt. dåp for de samme barna og da med helt andre, men eksakte datoangivelser. Med enkelte tidligere erfaringer med at IGI ofte er mer kvantitativ enn kvalitativ, regner jeg derfor utskriftene fra kirkebøkene som de pålitelige i denne sammenheng.I en slik sammenheng kan man jo spørre seg hvor i all verden de eksakte datoene i IGI har kommet fra?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

De omtalte personene tilhører også mine aner, gjennon Gjert Ingebretsen Klemetsrud. Måtte gi opp ved Ingebret Madsen og Ingeborg Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis det er Gjert Ingebretsen Klemmesrud, f.1759, du refererer til, har jeg absolutt noe å bidra med. Han var min 2-t-oldefar og hans søster Kari var min 2-t-oldemor. e-mail-adressen min er : khamberg@enitel.noHilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.