Gå til innhold
Arkivverket

[#5847] Johannes og Gunhilde MIKKELSEN, Bergen 1900


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I FT 1900 finner vi en familie Mikkelsen i Trangesmuget 11. Familien består av: Johannes Michelsen, f. 1850, løsarbeider Gunhilde Michelsen, f. 1840, hustru (fødselsåret skal trolig være 1842) Georg Michelsen, f. 1872, malersvend Bernhard Michelsen, f. 1876, fyrbøder til sjøs Mathilde Michelsen, f. 1878, datter Inga Michelsen, f.1880, datter Martha Michelsen, f.1882, datter I tillegg hørte to sønner av Gunhilde fra et tidligere ekteskap, Martin og Ingebrigt Amundsen, med i husstanden. Begge disse var til sjøs. Familien finnes ikke i FT 1891 for Bergen, men av det som er oppgitt under fødested i 1900, ser vi at denne familien tidligere bodde i Laksevåg (under Askøy).Blant viede i Askøy finner vi da også at Johannes og Gunhilde giftet seg i Askøy prestegjeld 25.11.1873. De bodde da på Lille Damsgård og han er ført som "Ind. Rebslagers".SÅ TIL SAKEN: Jeg er på leting etter ei jente som het Amanda Johanna Mikkelsen og som skal være født ca. 1885. Hun slo seg ned i England. Hennes far skal ha hett Johannes, og selv ga hun sin første datter mellomnavnet Gunhilde. Derfor lurer jeg på om familien ovenfor kanskje kan være Amandas familie. Det er litt rart at hun ikke bodde hjemme i 1900 når hennes eldre søstre gjorde det, men hun kan jo ha bodd hos noen slektninger eller kanskje hun hadde arbeid som tjenestejente et sted.Er det noen som kjenner til familien ovenfor?? Jeg har funnet ut at Inga ble g.m. typograf Ingvald Martin Rasmussen i 1904. De andre finner jeg ikke spor etter. Kanskje hele familien dro til England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har gløtte så vidt i mitt kvartferdige register over døypte i Laksevåg og finner følgjande med ovannemnde foreldre:Marta Georgine f. 0601 dpt. 2801 1883 - K nr. 2/83Amanda Johanne f. 0207 dpt. 0208 1885 - K nr. 34/85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette var jo bare fantastisk, Bjørn. Dette var egentlig et skudd i halvblinde, men jeg føler meg nå sikker på at dette er rett familie.Jeg tror også jeg har funnet Amanda. I 1900 var hun pleiedatter hos Martinus Nilsen og Magdalene (Malene) Hansdatter på Lørvik (Lervig) i Manger. Amandas far, Johannes Mikkelsen, var opprinelig fra Kartveit i Manger (bare 6 - 7 km fra Lørvik), så dette virker jo ikke så unaturlig. Kanskje pleieforeldrene til og med var i familie med ham?Da lurer jeg bare på hvorfor jeg ikke finner henne i emigrantprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.