Gå til innhold
Arkivverket

[#5857] Klara Elenore Lunde


Gjest Pia Charlotte R. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Charlotte R. Jakobsen

HEi!Jeg leter etter opplysninger om min oldemor, Klara Elenore Lunde, f. 1885 i Fossan, Rogaland. Gift med Jens K. Jakobsen f. 23/12/1887 i Sandnes. De hadde sønnen Elias som jeg kjenner til. Er det noen som kjenner til Klaras foreldre?? Faren skal etter hva farmor sier ha eid en paraplyforretning i Stavanger.På forhånd takk for hjelpen!!Ha en god dag!mvh Pia Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Pia Charlotte R. Jakobsen

Det er ikke alltid like greit å stole på besteforeldre...Vet at Klaras foreldre het Ole Christiansen (f. 1855) og Karen Johnsen (f. 1845), ant fra Opdal (Uvdal?) Ole er muligens fra Time i Rogaland, men her hersker stor usikkerhet. HAr letet på statarkivet, men finner ingenting. I Time er det ingen gårder som heter Lunde, så hvor dette navnet kommer fra vet jeg ikke.Jeg har store problemer med å komem videre her, så hvis noen vet noe, blir jeg kjempetakknemlig!!!mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Pia Jeg har bare kikket litt på Folketell. 1900, søkt på gård Fossan siden din oldemor ble født der. På en av gårdene Fossan, Rogaland (der er flere) er det oppført en sønn Ola Kristiansen f. 1885. Det behøver ikke være den rette, men du kan prøve å søke på de forskjellige gårdsnavn i Folketell. 1801 og 1900. Dette har du gjerne allerede gjort. Du kan også prøve Family Search. Lykke til videre ! Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Pia,jeg kan ikke hjelpe deg med personer, men siden jeg jobber i Statens kartverkt kan jeg ikke la være å tipse deg om at vi har søkbare kartbaser på nettet. Jeg tok en liten test på "Norgesglasset" og fant mange gårder som heter Lunde, bl.a. i Sandnes og Stavanger. Om du vil sjekke selv så gå til www.statkart.no, og deretter til Norgesglasset i menyen til venstre. Da får du bl.a. opp en søkefunksjon og kan skrive inn stedet du søker etter. Da mange gårdsnavn er med på kartene våre kan du ofte finne frem til den/de akutelle på denne måten. Når du dobbeltklikker på et stedsnavn i listen du får som resultat av et søk, vil stedet vises som et kartutsnitt.For øvrig er det ofte mye å hente vet å benytte landsomfattende søk i folketellingene, f.eks. på gårdsnavn. Da får du jo opp alle gårder med det aktuelle navnet, og kan kikke nærmere på de som kan tenkes å passe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

I telefonkatalog for 1948 Rogaland står Bjarne Lunde paraplyforr. Nytorget 4, bolig Jærensgt.16, 2 etasje. Mvh Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Pia! Skulle tatt med de 3 nærmeste gårdene med navn Lunde, 1 på Hundvåg,1 på Ø.Åmøy, begge under Hetland, Frue kirke, den 3 ligger på Sjernarøy. Disse hadde jeg i bakhode i går kveld men det ble litt sent, du får kikke der.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hei Pia , jeg tror jeg har funnet din Klara , i 1900 folketelling for Stavanger, i Vaisenhusgaten 51 bor Ole Kristiansen skomager gift født 1855 i Thime og hans kone Karen født 1845 i Oftedal og deres datter Klara f i Stavanger 1885 og en pleiesønn Trygve Lorentsen f 1896 i Stavanger.Navnene på foreldrene stemmer med det du har oppgitt , jeg mener også å vite hvilken gård i time Ole kom fra .Men jeg kan ikke finne sammenhengen med Lunde navnet.Er det mulig for at Klara kan ha vært gift to ganger og at Lunde stammer fra ektemann I?. Hilsen Tove T Eek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte R. Jakobsen

Takk for mange gode tips!! Du skrev Tove, at du trodde du visste hvilken gård i Time Ole Kristiansen kom fra. Hvilken da??Jeg tror muligens klara var gift 2 ganger. JEg har ikke tenkt på muligheten at Lunde-navnet kunne komme fra der. Den må jeg ta med i betraktningen.Vennlig hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hei Pia, jeg lette etter Ole Christiansen / Kristiansen i Time i 1865 tellingen og på gården høyland hos bonde /husfader Endre Karlsen var det en ole kristainsen -fosterbarn /pleiesønn , alderen stemte også. Og slår du opp i gards og ættesoga for Time på side 206 , må det være din Ola som er nevnt som nr 54 b.Du må selsagt sjekke dette med andre kilder.Karen fannt jeg ikke med samme metode, håper du lykkes bedre der . Lykke til videre , hilsen Tove .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Pia,Hvis du søker på Gårdsmatrikkelen for 1886, finner du en lang rekke Lunde-gårder som du kan sjekke ut! Du kan kontrollere dem mot 1950-matrikkelen for å finne hvilke som fremdeles eksisterer.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.