Gå til innhold
Arkivverket

[#5858] Inger Hansdtr. 45 år i 1801, Løining, Egersund - a


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Inger Hansdtr. gift med Anders Knudsen finner jeg under 1801-telling for 1101 Egersund,og regner med at de er foreldre til Aagot Andersen døpt 12/9-1791. Men kan noen fortelle meg hvor Inger Hansdtr. kom fra og gi meg noen tips om hennes foreldre /aner ? Takknemlig for all info. MVH Sylvi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Sylvi Hagen

Jeg prøver igjen. I Jubileums-og bygdebok for Egersund finner jeg under Løyning (side 250-251): Anders Knudson, g.m. Inger Hansdtr. Barn: Knut f. 1778, Hans f. 1779, Ågot f. 1784, Inger f. 1789, Rebekka f. 1786 + Tarald 7 år i 1801.Inger Hansdtr., min tipp-tipp-oldemor skulle jeg gjerne vite mer om. Hvor hun kom fra / hennes aner. Kan noen hjelpe med dette ?Anders Knudson er vel sønn av Knut Arnbjørnson g.m. Ågot Nilsdtr., og Knut vel sønn av Arnbjørn Åmundson. Er det noen som har flere opplysninger om disse ?Takknemlig for alle opplysninger. Mvh Sylvi (Ågot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Far til Inger heitte Hans. Når ein ser på navna i barneflokken er det mest sannsynlig at mora heitte Rebekka. Det er ei enke Rebecca Torgiesdatter, 63 år, som har vore gift med ein Hans på gard 134.Slekt til Inger er det kanskje også på Hafsøe og Tengs.Dette er reine gjetningar, men kan jo vere noe å leite videre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk for dine "gjetninger". Jeg prøver disse sporene, og jeg er fortsatt interessert i få mer info/flere forslag, dersom noen vet mer om disse personene. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg vil fortelle deg hvem som er på Løining 1758: Tarald 85 år, Anna 60 år, til huse hos neste. Tollag 25, Berthe 33. Barn: Anna 6 år, Helvig 3 år. Martha tjener 26 år. Knud 38. Agatha 34. Barn: Anders 12, Helene 9,. Tjenere Tollag 18, Siri 16. Helvig 64, enke, til huse. Jens 45, Maren 48, Barn: Malene 15, Kirsten 12, Sille Marie 2 år. Gjertrud 22, tjener. Peder 26, Elen 31, Barn Inger 1å2. Anna 17, tjener. Inger 58, enke til huse.På Tengs 1758: Hans 70 år, Martha 74. Barn: Hans 26 år, Aslak 23, Inger 22 år. Tjenere: Lisbet 80 år, Anna 48, Mourids 20 år.Jakob 80, Rebekka 66, Tjener: Ædel 30, Helge 25 år.Nils Jakobsen 32, Ingebor 26, til huse. Som du ser er det en Hans 26 år der, problemet er presten sin underskrift for årstall: Anno, Mense ut Supra af G. Lund.Dette er det såkalte sjelemanntall, som varierer mye på år, jeg har fra 1754-1758. Inger skulle etter oppgitt alder være født 1756, men jeg finner ingen på 2 år om manntallet er 1758, er det 1756 eller 1754 kan jo Hans 26 være hennes far og ikke gift enda. Håper dette kan hjelpe deg noe. Og at noen kan fortelle hva År, Mense ut Supra betyr. Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk til deg, Sol, for ditt innlegg, som jeg vil studere. Så utfordrer vi andre til å fortelle hva Anno, Mense ut Supra betyr, og tar ellers med glede i mot mer info. om aner til både Inger Hansdtr. og hennes mann Anders Knudson. Kanskje andre har støtt på disse i sin søking etter aner ? Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg forsøkte "gjetningene" til Harald Storaker og søkte på Family Search etter barn til Hans og Rebecca. Resultatet ble:Foreldre: Hans Hansen og Rebecca Torgersen11 barn, f. /dpt. på Fotland, Egersund, blant annet en Inger døpt 02.02.1759Videre, foreldre til Rebekka: Torger Jakobsen og Anna Kjetilsen Fotland (som jeg også finner i Egersundboken under Fotland). Anna skulle vel da være datter til Kjell (Ketil) Nilsen og Anna Taraldsdtr.Før jeg leter videre og tar ovennevnte for gitt, er det noen som kan bekrefte at jeg er på riktig spor ?Takknemlig for svar. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei til Sylvi.Her skal du få et bevis iallefall. I kirkebok for Egersund over gifte:trolovet 13.08.1776, gift29.10.1776 ANDERS KNUTSEN LØINING OG INGER HANSDTR. FOTLAND. Jeg hentet kirkebok for gifte 1676-1827 for EGERSUND og døde samme sted 1664-1780. Er der noe her du vil jeg skal finne gi beskjed.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg leste det innlegget som lå inne hos deg, hvor navnet Rebekka Torgeirsdtr. enke 63 år blir nevnt. Vidde HANS HANSEN TENGS og REBEKKA TORGEIRSDTR. de ble vidde med kongebrev 2.11.1758, og ble trolovet 13.07.samme år. Dette er jo den samme Hans som jeg tidligere har nevnt i sjelemanntall for Anno Mensa ut Supra ( vi sier 1758). Jeg skal nå prøve å finne Rebekka, med kongebrev er de jo beslektet.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Sol. Du bærer ditt navn med rette, for nå kom du med noen solstråler til meg, som leter og leter. Takk for beviset du kommer med og ditt tilbud om mer hjelp. Jeg håper jeg kan få komme tilbake i morgen ettermiddag/kveld med evt. ønsker om oppslag i kirkeboken du nevner. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi!!Tusen takk for varmende ord, til saken: På Fotland 1758: Torier Jakobsen 4o år, født ca. 1718, sønn av Jakob Torgiersen Tengs og hustru Rebekka Nilsdtr.De blir gift 23.03.1716 i Egersund. TORGIER gift i Egersund 11.11.1739 med ANNA KJELLSDTR.fOTLAND. hUN VAR DTR. AVKJELL NILSSEN FOTLAND og hustru ANNA TARALDSDTR.Fotland.Barna til Torgier og Anna:REBEKKA 19 år/1758 2. KJELL 15 år, JAKOB 12 år, ANNA 10 år, TORGIER 4 ÅR, BERTHE 1 år,Malene 26 år tj. ANNA 84 år, det må være Anna;s morAnna Taraldsdtr.trol. 19.03.1699, gift 5.11.1699, med Kjell Nilssen 37 år 1701. I 1701 har de 1 sønn NILS 1 ÅR.D et bor også hos dem NILS NILSSEN 22 år født på gården, marin soldat. Som du nok ser nå slektskapet er at Rekka Nilsdtr.som blir gift med Jakob Tengs er søster til Kjell Nilssen Fotland. Skal finne mer om jeg kan i morgen.Solen skinner fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Sol ! Tusen takk for ovennevnte fra en skinnende sol. I kveld fikk jeg sett litt på innlegget ditt (brikkene faller visst på plass etter hvert).Jeg har bare rukket å søke litt på Family Search etter Rebekka Nilsdtr.(f. eller dpt. 23.10.1692) og Jakob Torgersen Tengs. Det ser ut til at Rebekkas foreldre er : Nils Aslaksen Tengs f. ca. 1655 og Maren Hansen f. 18.12.1649. Kommer sikkert igjen med spørsmål. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Har søkt litt mer på Fam. Search. Kan Kjell Nilssen Fotland muligens være sønn av Nils Hanssen Fotland g.ca. 1664 med Elisabeth Kjetilsen (f. 1645 med foreldre Kjetil Larssen Aamot Sokndal og Sofia) ? Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

HEI IGJEN SYLVI.Det kan jeg nesten med sikkerhet si er riktig. Jeg satt i går kveld og skrev ned en mye fra kirkebøker, folketellinger og der oppdagde jeg at navnet Kjetil er blitt til Kjell senere. Du vil finner fra meg i kveld en gang. Keep Smiling.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen Sol.Takk for innlegget ditt. Jeg tar naturligvis i mot all info med glede, men jeg ser også fra dine andre innlegg at du har fullt opp å gjøre med å finne "dine egne". Imidlertid søker jeg så langt råd er på Family Search og førsøker å lappe det hele sammen med det du måtte ha av opplysninger/ bekreftelser. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi. Mine som jeg søker etter er gamle etterslenger som jeg aldri har funnet og etter jeg fikk pc håper jeg på hjelp til å fylle tomrom både på mitt eget og andre som jeg leter for, jeg gjør det med stor glede for deg, alt som kan gjøres hjemmefra, er ikke mer mobil enn til biblioteket lenger. Jeg har idag fått krkbok over døpte i Egersund så nå må du skrive ned hvem du vil ha fødseldatoene til. INGER HANSDTR.er døpt 2.2.1759. Jeg har nå alle 3 bøkene her.SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen Sol. Tusen takk for tilbudet. Jeg ser at du har gitt din e-mail adr. i innleggene som vedr. din slekt. Kan jeg sende mail med spørsmål til deg (når jeg har laget en oppstilling, evt. i morgen)? Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.