Gå til innhold
Arkivverket

[#5862] Christianna Jokomine Pedersdtr., f. i Bergen 1838?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har leitet i kirkebøkene (DA) og folketellingene etter Christianna Jokomine Pedrsdtr. som skal være født i Bergen i 1838, Aarstad, men uten å finne spor av henne. Jeg vet at hun flyttet til Nordland og var gift med Niels Chritoper Mathiesen fra Rana. De hadde 6 barn som vistnok ble født i Rødøy. Hvilke andre plasser kan der være muligheter for å finne hvor hun kom fra? Er der noen som også denne gangen kan hjelpe? På forhånd takk! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

JEg finner i alle fall familien i 1865, RHD, på gården Kila i Radøy. hun står her oppført som Jukkumine Pedersdatter, født 1840 i Bergen. Hennes mann, Niels, er over 40 år eldre.En mulighet kan være Christine Sivertine som blir døpt i Nykirken 10. 05.1840En annen mulighet er Jakobine Elisabeth som blir døpt i Domkirken 01.07.1838.Begge disse har i alle fall navn som tangerer opp i mot de du har.Håper det kan være til hjelp.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei. Fra statsarkivet i Bergen har jeg følgende: Christiane Jochumine Pedersdatter er født i oktober 1840, døpt 08. desember 1840. Foreldre var Peder Jerseng Papirmøllen og Pernille Gullaksdatter. Peder var døpt 28.05. 1798 og døde 18.06 1851. Peder var arbeidsmann på Aarstad Papp. Pernille Gullaksdatter ble døpt 27.12. 1807. Gift 18.12. 1831. Dør 24.12. 1871. Dette har jeg fått svar på før i samme spalte for en stund siden. jeg er i samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for svarene. Ditt svar, Eva Lillian, kan nok være rett. Denne damen ble gift med Niels Christoper Mathiesen, f. 1806 fra Hammerneset i Rana og var bosatt i Rødøy. Kan det stemme med dine notater? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Birger. Dette stemmer med mine notater. Niels Christopher mathiesen, 52 år, født i Rana, sønn av Mathis Pedersen av mo prestegjeld, giftet seg med Christianna Jockumine Pedersdatter, 21 år, født i Bergen. Paret giftet seg i Rødøy kirke 12. august 1860.Niels Christopher var sønn av Mathias Persa Pedersen f. i mai 1757 og død i 1809. Mathias var gift 3. ganger. Niels var sønn av kone nummer 3. Han hadde minst 8 barn. Moren til Niels var Marit Iversdatter f. 20.04. 1780. Død 12.01. 1829. Marit var fra gården Avadalen i Mo.Faren til Mathias Pedersen var Per Kristoffersen, døpt 06.02. 1718. Død i juni 1787. Bodde på gården Laukberg i Mo. Gift i 1741 for første gang. Han var gift med Gjertrud Olsdatter, d. 1767.Faren til Marit var Ivar Niielsen f. ca. 1740. Død 01.02. 1830, på Telnes i Rødøy. Bruker av gården Avadal, rana. Gift i 1779. Ivar var gift med Karen Joensdatter, f. 1758. Død 1808. Kom fra gården Aspahaugen i Rana.Christiane og Niels var mine tippoldeforeldre.Er du i samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for hjelpen! Det var flott. Ja, for det første skal en søster av min farfar være gift inne i denne slekten, og for det andre så skal min farmor, som kommer fra Ranen være i samme slekt. Men hvor riktig dette kan være, det er det jeg nå prøver å finne ut av. Men i tillegg så bygger jeg opp en egen slektbase for Rødøy-slektene og som hadde sitt utspring fra Rana og kom via Melfjord. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei. Om slekten fra Rana finnes det bygdebøker som kan lånes via fjernlån på biblioteket. Du kan også titte litt på kirkebøkene fra Rødøy som finnes på nettet. Jeg har barn født av ekteparet i perioden 1860 - 1877, med fødel og dåpsdato hvis du er interessert. Det første barnet er født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Eva Lillian. Enda engang, hjertelig takk. Ja takk!, jeg vil mer enn gjerne ta imot tilbudet ditt. De opplysbinger som jeg foreløbig har om barna til Niels Christopher Mathiesen er følgende: Niels Christopher Mathiesen, f. 1806, Hammerneset, Nord-Rana, død 17 nov 1875, Kila, Rødøy, gift med Christianna Jokomine Pedersdatter, f. 1838, Årstad, Bergen, død etter 1900 på Ånes, Rødøy. Barn: Christian, f. 1871; Nielsine Christine,f. 1860; Mathias Peder, f. 1862; Peder Andreas Gjersing, f. 1865; Marit, f. 1868, d. 1949; Hans Martin, f. 1874. Christian Nilsen, f. 17 apr 1871, Mælen, Rødøy. Han ble gift med datter til min oldefar, Dine Maria Danielsdatter, f. 26 jan 1874 i Melfjord, Rødøy, døpt 5 jul 1874. Datter til Daniel Larsen, f. 1825, d. 1884 på vei til Lofoten og Marit Bergit Pedersdatter, f. 1842, død 1930. Dine og Christian reiste til Amerika og begge døde der, men mer vet jeg ikke om dem. Av barn til Mathias Persa Pedersen har jeg foreløbig kun Niels Christopher og Ivar, f.1808. Jo, jeg kjenner til bygdebøkene fra Rana, men er litt usikker på de, og kirkebøkene fra Rødøy, både de som ligger på DA og Steinar Lines sine. De siste har jeg brukt en del. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Birger. Det ser ut som du har det samme som det jeg har. Nielsine Christine f. 12.02. 1860. Døpt 23.09. 1860. Født utenfor ekteskap. Peder Andras Gjersing. Født 30.09. 1865. Døpt 14.10.1865. Hans Martin. Født 21.04. 1874. Døpt 02.08. 1874. Christian. Født 17.04. 1871 og døpt 16.07. 1871. Marit. Født 11.03. 1868. Døpt 23.08. 1868. Mathias Peder. Født 30.05. 1862. Døpt 20.07. 1862. Peder Andreas Gjersing Nielsen som er min oldefar ble gift med Petrine Maria Dahl Pedersdatter f. 14.02. 1877 på Myken i RØDØY KOMMUNE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Eva Lillian, og igjen! Det ser slik ut, men kanskje finner jeg noe som mangler. Vet du forresten noe om de to som reiste til Amerika, dødsdato, for eks.? Jeg har ikke klart å finne ut noe om hva tid de reiste og om de hadde noen barn. Det siste tviler jeg på, for jeg møtte de som barnn da de var i Norge en tur. Det måtte være i siste halvdel av 30 årene. En annen slektning, Daniel Caspersen, har jeg heller ikke funnet. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg beklager at et par ord falt ut i første setningen på forrige innlegg. Der skulle stå "Hei, Eva Lillian, og igjen takk for hjelpen!" Men med det samme. Er det Nielsine Christine f. 12.02. 1860. Døpt 23.09. 1860 som er Født utenfor ekteskap? Jeg ble litt usikker på det. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Birger. Ja det er Nielsine som er født utenfor ekteskap. Jeg har dette fra steinar Lines og der står det at Nielsine ble født 12.02. 1860. Paret giftet seg 12.08. 1860. Men sånt var vel ganske vanlig, især i de nordligste fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Eva Lillian. Ja, det er nok vanlig mange plasser det, men det var ikke så enkelt i "gamle dager", i den tiden da prestestanden rådet grunnen. Der var en del som da ble forvist til "fiskeværene nordpå" for "legermål". Så dette er nok ikke av ny dato. Da må du ha en fin St. Hans og takk for hjelpen! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.