Gå til innhold
Arkivverket

[#5863] Peter Baade gift med Engel Møller i Bergen 9 jan 1


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Larsen

Jeg mener at Peter er født i Rostock i Tyskland, og lurer på om noen har noen flere opplysninger til meg!? Skulle gjerne hatt slekt både før og etter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Peter var født 1690 (dpt.17. mars) i Diedrichshagen like nord for Rostock som sønn av Michael Baade og Anna Allwardt. Han kom til Bergen i 1710 og fikk borgerbrev som kjøpmann 2. sep. 1723. Han giftet seg ganske riktig med Engel Møller i 1727, men han kalles da enkemann, så han må ha vært gift tidligere. Jeg er ikke sikker på med hvem.Peter hadde disse barna: Anne Helen (ca.1727-1769), Michael (1728-1754), Jan (f.1731), Peter (1732-1797), Jan (1735-1738?), Albert (f.1736). Jeg er litt usikker på når Peter døde, men det er kanskje han som begraves i Domkirken 24. jan. 1738.Merknad: Dette er opplysninger som jeg stort sett har samlet selv og ikke alt er dobbeltsjekket. Et problem er at det er mange Peter Baade i Bergen på 1700-tallet. Det er derfor litt vanskelig å holde dem fra hverandre. Jeg føler meg likevel rimelig sikker på de opplysningene jeg har tatt med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arkivbestanden i Archiv der Hansestadt Rostock er omfattende, men lite av innholdet er publisert eller tilgjengelig digitalt over internett. Blant annet protokoller over borgerskapsavleggelser i Rostock er utgitt i bokform (Frantz Schubert). Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når det gjelder mulige Rostock-kilder som kan kaste lys over tidligere generasjoner av Baade-familien, så kan jeg nevne at jeg har gjennomgått et tysk slektshistorisk verk om Rostock-familier på 1600-tallet uten å finne noe interessant. Den aktuelle Baade-familien kom imidlertid fra Diedrichshagen som hørte til Warnemünde, en havneby like utenfor Rostock. Det er mulig at forklaringen ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Nå som det er kommet frem så mye som stemmer med mine notater, så slipper jeg et spørsmål til! Jeg lurer på om Peters sønn Jan, kan være far til Petter Andreas Baade, som flyttet til Bø i Vesterålen. Giftet seg med Inger Povelsdatter i 1788, og døde i Finnmark på fiske i 1813. Jeg har oppgitt at han skulle være fra Bergen. I bygdebøkene for Bø, stod det at han var født ca 1759 i Bergen, men det trenger jo ikke å være noe å stole på!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Nei, det kan han nok ikke. Peters to sønner som fikk navnet Jan, døde som småbarn. Far til Peter Andreas Baade som slo seg ned i Bø, var heller Johan (Jan) Lindmark Petersen BAADE (f.1739). Se mer om dette i mitt siste innlegg i tråd nr. 667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Det var veldig interessant å lese innlegget! Nå lurer jeg på hvor Johan(Jan)sin far Peter kom fra!? Det er jo noen som het Peter Baade som ble døpt 1715, men jeg er i tvil om det er rette personer. Peter og Ane Cathrine giftet seg jo i 1734, og da ville jo Peter bare vært 19 år!? Jeg fant Anna Cathrina døpt 3 april 1714, med foreldrene Johannes Heimerath Leim og Margaretha Olsdatter. Dette må vel vår Anna(Ann)?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Hvor ble det av den Peter Baade som kom fra Rostock? Hvem er han? Jeg er bare så nysgjerrig på om noen vet noe om det! Det kom to Baade fra Rostock, Hans og Peter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var nok flere enn to, - og alle som kom skulle selvsagt kalle sønnene sine for Peter. Slik virker det i alle fall når man skal prøve å finne ut av denne familien. Jeg kommer tilbake med noen flere opplysninger etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.