Gå til innhold
Arkivverket

[#5864] Bergithe(Birthe) Lemmiche dpt.6 jan. 1740 i Bergen


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Iflg. kirkeboka for Domkirken, som du finner i Digitalarkivet, var hun datter av kjøpmann Jacob LEMMICHEN og Dorthe Larsdatter. Du kan sikkert finne flere opplysninger om foreldrene i Digitalarkivet.Etter som du har spørsmål om kjøpmann Peter BAADE i en annen tråd, vil jeg spørre om du egentlig er på jakt etter den Birte Lemmichen som i 1762 giftet seg med kjøpmann Jan (Johan) BAADE? Dette er nemlig en annen Birte. Hun ble døpt i Domkirken 11. mars 1742. Foreldre var Knut Hansen NORENBERG og Gjertrud Andersdatter SUNDBYE. Mellomnavnet Lemmichen fikk hun rett og slett etter farens første kone, Birgitte Lemmichen (1714-ca.1739). Jeg har noen flere opplysninger hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Ja det var Den Birthe som giftet seg med Jan Baade jeg var ute etter, og jeg leste nå det du skrev i det andre innlegget! Har du mer opplysninger enn det du skrev i det innlegget, så vil jeg gjerne vite det.Denne Birthe er min 4*tippoldemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har noen flere opplysninger. Bl.a. om hennes søsken og litt mer på farssiden. Men nå er jeg på vei ut av døra til Tyskland og Frankrike. Blir borte i knapt tre uker. Kanskje andre har noe i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Dette er ein spennande huslyd. Den Birthe Lemmichen Nordberg (Norenberg), som gifte seg med Jan Baade, hadde ein bror Knut K. Norenberg (1748-1799) som flytte til Luster og som er stamfar for Norenberg-ætti i Sogn. Eg er sjølv ein av dei!Faren Knut Hansson Nordberg (Norenberg) kom frå Nordfjord, men mori, Gjertrud Andersdotter (Sundby), er eit stort mysterium. Har nokon funne ut noko meir sidan dette temaet sist vart omdiskutert?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.