Gå til innhold
Arkivverket

[#5869] Kråkstad i Akershus -


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Hei;) Ønsker gjerne litt informasjon om en gård som lå i Ski, Akershus. Denne gården het "Sanderborg" og lå i Ski sentrum. Gården var eid av Karen Amalie Vang (også skrevet Wang, født Vilhelmsdatter) og på gården bodde også en Thora Deli og en Ellen Dal. Thora Deli døde i 1943.Ønsker gjerne informasjon om alle disse 3 personene og gjerne historien til gården og hvem som eide og bodde på den frem til idag. Er også interessert i om noen vet om Thora Deli og Karen Amalie Vang var søstre eller ei.Håper på et positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

"Sanderborg" er ikke tatt med i gårdshistorien i "Kråkstad. En bygdebok. Bd. II" av M. Østlid. Kan den være skilt ut fra en av Sander-gårdene? Nå er ikke den årdshistorien så veldig god, og der finnes også en del feil i den, men så vidt jeg vet har den med alle matrikkelgårdene i Kråkstad og Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Sanderborg var en del av Sander Akershus Kraakstad Ski Gnr. 134 bnr. 6 Sander vestre Sanderborg Eier, 1886 Refsum AdolfMen, bygdeboka for Kråkstad inneholder stort sett eierne av hovedbrukene, så, der er det lite hjelp å hente. Dersom dette var "i sentrum" så er det vel ikke noe særlig igjen....nå skal det jo bygges enda mere der... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Takker for noen utrolig raske svar :)Jeg har nemlig vært en tur ute i Ski og funnet ut at "Sanderborg" som den het er nesten utslettet, alt som er igjen er et par gamle hus som trolig ble brukt av de som jobbet på gården.Det jeg vet så langt er en del, vet bl.a. at Karen Amalie Vang skal ha vært en velstående kvinne som bl.a. eide Vang Vestre, Sørum(korsveien og nordholtet) og Missum Nordre(Braaten) -1886/1900. Hun arvet trolig gårdene av sin far Vilhelm Samuelsen. Hun bodde på Vang Vestre som liten (1865) og hun bodde der på 1900 tallet også. Deretter skal hun ha eid Sanderborg (som er nesten umulig å finne ut noe om, bortsett ifra matrikkelen for 1886 og 1950 da den hadde andre eiere).Jeg er også veldig interessert i informasjon om Vang Vestre, når denne gården ble tatt over av andre (f.eks. familien Bjoner, trolig en som het Johan Bjoner (ligger nå gravlagt på kråkstad kirkegård)).Ifølge 1900 tellingen så bodde Karen Amalie Vang, Thora Deli og Ellen Dal på Vang Vestre. De skal alle ha flyttet til Sanderborg senere, historien som jeg har hørt sier at Thora Deli døde i 1943 og da bodde hun på Sanderborg, arvet denne etter Karen Amalie Vang (også kalt Malla Vang).Ønsker også gjerne all den informasjon jeg kan få om Vang Vestre, de 3 personene beskrevet ovenfor, Vang (Vang Vestre), Sørum (Korsveien og Nordholtet) og Missum Nordre (Braaten).Håper på flere positive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.