Gå til innhold
Arkivverket

[#5875] Marthe Christiansdtr Wethammer, f rundt 1825-30? f


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Er det noen som kjenner en Marthe Christiansdatter som kan være født ved Vethammer (Vetlhammeren) på Stange i Hedmark, kanskje rundt 1825-30. Hun kan ha tjent eller bodd på Sjursøya i Oslofjorden på 1840-tallet. Finnes det noen plass under Vethammer med en husmann Christian på 1820-30-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha! Marthe Christiansdatter ble kalt Wethammer da hun fikk sin (antakelig) førstefødte Randine Johansdatter på Oslo Hospital i 1845. Faren/mannen hennes Johan Peter Rasmussen er f i Aker i 1829, så det er lite trolig at det finnes noen tidligerefødt. I 1847 da de fikk den neste, også i Oslo Hospital, ble Marthe kalt Sjueløen, som antakelig må bety Sjursøya i Oslo, som da soknet under Oslo Hospital. Mysteriet er hvor hun har fått Wethemmernavnet fra. Jeg kjenner ikke noe annet Wethammer enn det i Stange. Hadde jeg bare funnet giftemålet mellom Marthe Christiansdatter og Johan Peter Rasmussen (rundt 1844-45), men til nå har jeg lett forgjeves.... Trodde kanskje det fant sted i Stange, men har ikke funnet det der, heller ikke i Aker. Johan Peters familie bor på Sagene i Kristiania i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du prøvd å lete i Grønland/Garnisonmenigheten kirkebok? Erfaringsmessig er det mange Aker-folk å finne der. Før 1820 er det til og med mange dobbeltføringer i den kirkeboka og Aker hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

NÅ har jeg i allefall også prøvd Garnisonmenigheten, uten hell. Hans Myhre: jeg tar det for gitt at det ikke hjelper noe om Marthe Christiansdatter skulle være døpt Maren Helene Christiansdatter, død på Nedre Foss i Ager (Kristiania), 24 år gml i 1853, det vil si født i 1829??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg trenger virkelig noen gode innspill her! De tre hovedproblemene er følgende: Johan Pet(t)er Rasmussen f 1829 og hustruen Marthe (= Maren Helene?) Christiansdatter f 1829?? får i 1845 datteren Randine. De to(?) 16-åringene og datteren bor da på Saugene (=Sagene) i Aker. Johan Peters foreldre er Rasmus Johnsen og Christine/Kiersti(ne) Pedersdatter på Sagene. Rasmus arbeider på Nedre Papirfabrikk på Sagene, og de bor i Sandakerveien (som innlemmes i Christiania i 1859). Da Randine blir født (1845) blir Marthe/Maren Helene kalt Wethammer, da Christian Paulus blir født i 1847 blir hun kalt Sjuelsøen, som må være Sjursøya. De døpes i Oslo Hospital, (som omfatter bl.a. øyene i Oslofjorden).Problem 1: hvor og når ble Marthe (Maren Helene?) Christiansdatter Wethammer/Sjuelsøen og Johan Peter Rasmussen gift? Finner vi ekteskapet så finner vi kanskje også forklaringen på Wethammer/Sjursøya.Problem 2: HVIS Marthe er lik den Maren Helene Christiansdatter 24 år som dør på Nedre Foss i 1853, så er også hun 16 år gammel da Randine ble født. Det BURDE vær mulig å finne noen som gifter seg så unge i et eller annet register?? Vet noen hvor en skal lete etter evt bøtelegging /ekteskapstillatelse?Problem 3: I 1855 gifter Ungkar (sic!) og skreddersvend Johan Peter Rasmussen 26 1/2 år gammel (far: Rasmus Johnsen) og Pigen Anne Kirstine Johannesdatter 24 1/4 år gammel på Øvre Sagene seg. I årene som følger forteller kildene om at Johan Peter er papirarbeider på Sagene. Det finnes ikke så vidt jeg har funnet to Johan Peter Rasmussen på Sagene, og slett ikke med Rasmus Johnsen som far. Hvorfor ble da Johan Peter både i kirke- og klokkerboka omtalt som ungkar? Er det så enkelt at når en 26-åring gifter seg med en 24-åring så skriver presten ham inn som "ungkar" av gammel vane i den lenge rekken av andre ungkarer, selvom han skulle vært "enkemand"?Innspill tas imot med den største takk, dette begynner å bli vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.