Gå til innhold
Arkivverket

[#5876] Even Evensen og Gjertrud Chatrina Johnsd., Mehavn/


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thynes

Hei.Even Evensen og Gjertrud C. Johnsdatter giftet seg i 1811. Dette var 2. gang for begge to. Senere kan de registreres (RHD) som faddere etc. flere ganger fram til 1834. Even registreres som hjemmedøper så sent som i 1842. Men så forsvinner de for meg. Er det noen som vet når disse personene dør ? Og forsåvidt hvor Gjertrud C.Johnsdatter kommer fra, og når og hvor hun var født ?På forhånd takk.Med hilsen Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Løfter opp dette snart 3 år gamle og ubesvarte innlegget: Har du, Alf Thynes, eller andre funnet ut noe mer om Gjertrud Chatrina Johnsd og Even Evensen? De eneste tilleggsopplysningene jeg har er at det i Mehamnfolkets historie sies at Gjertrud skal være prestedatter, dessuten var hun enke da hun giftet seg med Even. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

HeiNei, jeg vet ikke noe mer i dag enn da spørsmålet ble stilt vedr. Gjertrud C. Johnsdatter. Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at jeg ikke hadde/har klart å 'lokalisere' Gjertrud Katrine som er nevnt i lenken du viser til, og som er mor til Berith Marie. Hypotesen var at kanskje Gjertrud C(atrine)(min tilføyelse) Johnsdatter kunne være samme kvinne, og dermed Bertihs mor. Men som sagt jeg har ikke funnet noen flere opplysninger som kan gi noen svar. Hvis vi tar utgangspunkt i tidrommet, og det vi vet, er det litt pussig at det ikke har vært mulig å finne ut mer. Vi vet navn på mor, far og barn, og barnet er ifølge alderen når hun dør, født før 1801. Teoretisk skulle det da være mulig å finne dem i folketellingen for 1801. mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! De var som jeg trodde; de har vist seg umulig å finne. Kanskje var de ikke i landet. Det er vel bare å håpe på et eller annet tilfeldig treff, eller at de dukker opp i et nytt søkbart register. Vi får ønske hverandre lykke til! Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest A. Abrahamsen

Bør orginalkilda sjekkes?Fra Familyseach; Berith Marie Sex: Parents: Father: Andreas BANG Mother: Gjertrud Katrine Marriage: Spouse: Bent EDIAS Marriage: 07 Jul 1816 Place: Lebesby, Finnmark, Norway Source Information: Batch Number: M427811 Source Dates: 1811 - 1818 Film or Fiche Number: 124236 Collection Details: Lebesby; Den Norske KirkeSe også Geistligheten i Tromsø Stift av Andreas Erlandsen. Her er en familie Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Jeg sitter med kopi av originalkilden, og har sett litt på den nå. Jeg heller fremdeles til at det står Berg, men usikkerheten ligger der. Jeg skal forfølge innspillet ditt. Kjempenyttig. det er lett å henge seg opp, selv om man tror man har et åpent sinn. mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har fjernlånt Bjarne Lillevik sin bok om Mehamnfolkets hsitorie, og i denne har jeg helt bestemt lest om en Andreas Bang. Akkurat nå klarer jeg ikke å finne igjen der det står om ham, men jeg skal prøve å se gjennom boka før jeg leverer den tibake. Jeg er ganske overbevist om at det står mer om både Even Evensen, Gjertrud Katrine og Andreas Bang i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei. Jeg har den boken, og det står en del om Even Evensen og Gjertrud Katrine, uten at jeg har funnet at det har kunnet kaste noe lys over Bertih Marie Berg/Bang, og den evt. hypotesen jeg har i et tidligere innlegg. Berith Marie er også nevnt i boken, men så vidt jeg har kunnet finne, ikke noe om hennes herkomst. Det er stund siden jeg har sett gjennm boken, og jeg har ikke lest den i 'Bang-modus'. Finner du noe angående Andreas Bang, tar jeg gjerne imot tips. mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei igjen. Jeg har nå lett og lett i Mehamnfolkets historie, men husken har nok spilt meg et puss. Den eneste Bang jeg finner er en Anders Bang (side 170) som drev handel på Russeholmen. Tidspunktet kan muligens være riktig, men det står ingen tingh nevnt om hans evt. familie. Har også søkt etter Gjertrud Katrine, og jeg har faktisk funnet en kandidat i Family Search. Hiertru Catrine jonsdatter født 1694 i Karlsøy - men hun er trolig for ung til å bli gift for annen gang i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hvis årstallet er riktig blir hun nok for ung. Som nevnt i et tidligere innlegg; dette er en skikkelig utfordring. mvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.