Gå til innhold
Arkivverket

[#5879] Hvem var Anna Gurine Andreasdtr. fra Bergen?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Anna Gurine Andreasdtr. var mor til min oldemor Marthe Malene Torbjørnsdtr. Min oldemor var et såkalla uekte barn. Jeg har pørvt å finne opplysninger om foreldrene til Anna Gurine og finner bare en person i Bergen som heter Andreas som har en datter som heter Anna/e Gurine. Jeg har heller ikke funnet ut hvem Torbjørn var. Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er litt vel tynt med opplysninger her. Vet du ikke omtrent når de er født eller hvor Marthe er født? Ellers så finner du Anna Gurine og Anne Gurine i dåpslistene(kirkebøkene) for Bergen, men det går ikke an å bare plukke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I kirkeboka for Bergen fant jeg: Født 10/4 1827 Domkrk. Marthe Malene, uekte. Foreldre: ungk. dagl. Torbjørn Olsen og Anna Gurine Andreasdatter. Siden jeg ikke har funnet noen Anna Gurine i 1801 vil jeg tro hun er født et sted mellom 1801 og 1810, men kan ikke finne henne født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Marthe Malene ble født 10. april 1827 og ble døpt i domkirken den 16. april samme år. Jeg har prøvt å finne moren Anne(a) Gurine Andreasdtr. og mener at det var en folketelling i Bergen i 1815 eller 1825 som er reg. i Digitalarkivet. Det har vert ganske vanskelig å finne hvor denne Anna Gurine stammet fra og jeg håper at jeg en gang har mulighet til å få flere brikker til å falle på plass i mitt uendelige puslespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan dette være den Anna Gurine Andersdtr, som er født 16. juni 1799, som datter av Anders Nielsen og Inger Johannesdtr? I FT 1801 finner du disse i Bergen Landdistrikt, Sandvigens 1ste Rode (Korskirkens Sogn). Vet du forresten når Anna Gurine døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan nok tenkes, men da hennes datter Marthe Malene ble døpt het moren Anna Gurine Andreasdtr. det kan selvfølgelig tenkes at farsnavet henne har blitt feil skrevet da datteren ble døpt. Jeg har funnet en vet navn Andreas som hadde en datter som het Anne Gurine, men da kunne hun bare være mellom 17 og 19 år da datteren ble født. Jeg tror jeg fant det i en folketelling for Bergen fra 1815? Det er mulig at jeg kan finne dette om jeg går oppom på Statsarkivet og ser etter der, men har en del problemer med helsen så jeg vet ikke hvortid jeg kan komme meg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I folketellingen for Bergen 1815, finner du 15 ved navn Anna/e Gurine/a eller Anna/e G. av disse er åtte under 15 år.Med faren Andreas finner du bare Anne Gurine Gierding som er i aldersgruppen 0-7. Faren er vever og daglønner Andreas Gierding, moren Berthe begge i alderen 32-47. Anne Gurine hadde i 1815 to eldre søstre, Inge Gurine og Berthe Oline, begge mellom åtte og 15 år. Familien bor i Domkirkens prestegjeld på adressen 12-57.Når Inger Gurine (som du finner igjen i 1815) døpes i Korskirken 24.6.1803 (f. 12.6) heter faren Andreas Petter Gjerding og moren kalles Barbro (hans første kone!)Disse døper også:Apr 29 1798: Inger Gurine f. Apr 24 - Andreas Peter Gierding arbeidsmand og Barbra Henrichsdtr i DK. Hun må ha dødd ung.Apr 14 1800 Ernst Gabriel f. Apr 10 - Andreas Peter Gierding væver og Barbra Henricsdtr i DKFeb 02 1806 Berthe Oline f. Jan 19 - Andreas Gierding mestervæver og Barbara Gierding i DKJeg finner denne Andreas Petter døpt 6.9.1772, med foreldrene veversvenn Ernst Gierding og Guri Nielsdtr. Paret var trolovet. Disse døper også Guri (1777) og Janniche (1779).Ernsts far er Andreas Peter Gjerding. Han døper fem barn i 1729, 41, 42, 44, 46 og 49 (Gabriel, Ernst, Jan Giert, Christian, Anna og Mette). Moren er Anna Ericksdtr. Ved et tilfelle kalles Andreas Peter for Anders Peter.Begge Andreas Peterne og Ernst var vevere. Vigsler:Anders Peter Gierding ungk. væver og Anna Erichsd. p. i frop Sep 21 1738 DKErnst Gierding ungk. væversvend og Guri Marie Nielsdatter pige i froepr., frie fattige Jan 03 1773 DKAndreas Petter Gierding ungkl væversvend og Barbro Henrichsdtr pige i f.p. Mar 20 1798 KKAndreas Gierding enkemand væverarbeidsmand og Berthe Monsdatter enke fropr. Aug 04 1811 DK. Disse er Anna Gurines foreldre iflg. folketellingen, men jeg har ikke funnet Anna Gurine døpt i Bergen... Gravlagde:Andreas Gierding, væver, Feb 10 1768 NKErnst Gierding 56 år, adresse i Mark, gravlagt 7.7.1797 StJGuri Maria Gierding, 78 år, Begr Af Enkehuset, Mar 15 1804 MARKENAndreas Peter Gjerding Væversvend 54 Aar, bosted 11-51, 13.11.1826 DK1. kone: Barbro Henrichsdtr, 40 år, forsørger: Andreas Gierding Væver Svend's Kone. Død: Jul 24, Gravl: Jul 28 1808, ST PAULS gravplass2. kone: Berthe Olsd. Gierding Enke 53 Aar, bosted 11-51, 4.3.1827 DKNB: Altså var begge Anna Gurines foreldre døde da Marthe Malene ble født!Ellers:Inger Gurine Folkedal f. Gjerding Mad. (62 1:2 Aar), bosted 20-37, 25.04.1865 KK Dette ble jo noen opplysninger, men inntil du får bekreftet at det dreier seg om den samme Anna Gurine Andreasdatter, altså at Marthe Malenes mor var en Gjerding, er det jo lite nytte i dette...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Borgerskap i Bergen 1600-1751: Andreas Peter Gerding, mestervæver, fødested: Ottense ved Altona (Tyskland) fikk borgerbrev 2410 1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp en gammel sak.Dersom det viser seg at den Anne Gurine som man har funnet her er hun som var mor til Marthe Malene Torbjørnsdtr. f. 10.04.1827, så trenger jeg litt mer opplysninger. Jeg vil gjerne ha navnene på de som senere ble søskene til Marthe Malene.Det finnes også litt info om Anne Gurine her LenkeHåper at det lar seg gjøre å finne hvem søskene til Marthe Malene var og hvor de evn bosatte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan denne Berthe Monsdatter som nevnes i innlegg 7 ha sine røtter fra Manger eller nærmere bestemt Marøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.