Gå til innhold
Arkivverket

[#5880] Anne Persdatter Gjøviken f. 1729 og Amund Mathisen


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg etterlyser opplysninger om hvor Anne kommer fra. Har ikke tilgang til bygdebøkene for Eidskog her i heimen. men, paret omtales på side 50 i bind 5 av disse bygdebøkene. Mener, å ha registrert at Gjøviken ikke er i Eidskog. Notatene mine rundt dette paret er forholdsvis sparsommelige. Men de giftet seg 7. juli 1755. Amunds røtter har jeg forsåvidt kontroll på. Men, hvor kommer Anne fra?HilsenTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tor Kenneth!Denne Anne Persd. som ble g.m. Amund Mathisen er trolig hun som ble døpt i Midtskog kirke 1.1.1737.(Matrand i Eidskog, anneks til Vinger i den tid) Foreldre Per Nilsen og Berte Torsd. E.V.s.487. Annes alder ved død stemmer ikke helt med dette fødselsåret til Anne Forkerud, men det var ikke bestandig alderen stemmer med det som ståt i k.boka. Den vielsen 7. juli 1755 var i den samme kirke, Midtskog, selv om det står Vinger. Eidskog og Vinger var et kirkesogn til 1860.Mvh. Finn Sollien Kongevegen 121 2211 Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Finn.Tusen takk skal du ha. Jeg ahr i det siste sett litt på et annet alternativ enn det du kom med her. Har funnet ei Anne Pedersdatter døpt i Vinger i okt. 1730. Som datter av Peder Pedersen og Anne Torsdatter. Dette med Per og Peder stemmer jo ikke her, men, har tenkt som så at kanskje var Peder blitt til Per. Vil sjekke ut din info nærmere. Som sagt takk. Forkortelsen E.V. som du bruker - Er det en henvisning til bygdebøkene for Eidskog ?HilsenTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen Tor Kenneth!E.V. er forkortelsen for Eidskog bygdebok V. Det er vanlig blandt "oss" at vi bruker en slik forkortelse på bygdebøker. Har sjekket ut alle andre Anne Persdøtre i Vinger og Eidskog, står igjen kun med Anne Forkerud. Mvh. Finn Sollien, Kongevegen 121, 2211 Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen."Løper" til biblioteket i morgen for å leie bind 5 av bygdebøkene i sommer.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.