Gå til innhold
Arkivverket

[#5888] Etterkommere etter Anton Halvig, Trondheim 1908


Gjest Hege Kristin Hallvig Reielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kristin Hallvig Reielsen

Jeg leter etter opphavet til min bestefar Trygve Valdemar Hallvig. Han ble født i Trondheim 08.06.08 og var sønn av løssjauer Anton Halvig, f. 1879 og pige Josefine Marie Olsen, f. 1870. Han var oppgitt å være "uægte". Adresse var oppgitt å være Bakklandets Nygade 3, Kirkefladen. Barnet ble døpt i Strinda Kirke 28. juni 1908, og i kirkeboken er det oppgitt følgende personer som faddre: gårdbruker Laurits Larsen, enke Anne Olsen, Johan Dahl og hustru Olea.I kirkeboken oppgis også Trygve være morens tredje barn utenfor ekteskap. Han ble, etter det jeg vet, satt bort til forsterforeldre i Brønnøysund som liten. Her vokste han opp. Fosterforeldrenes navn var Richard og Olea Henriksen.Jeg etterlyser opplysninger som kan lede meg til Trygves familie på farsiden, dvs. eventuelle etterkommere av Anton Hallvig. Det kan også grunn til å tro at det er feil fødselsår på Anton oppgitt i kirkeboken jeg refererer til.Jeg blir veldig glad for eventuelle opplysinger som kan bringe meg videre i mitt arbeid på jakt etter farsfamilien til min bestefar.Hilsen Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg søkte på etternavnet i telefonkatalogen for hele Norge, og fant bare ti med etternavnet Hallvig, ingen Halvig. Ingen bor i Trondheimsområdet nå... De fleste, som sikkert er din nærmeste slekt, bor i Brønnøysund, men du har også: Bodø, Sandnessjøen, Alta, Gravdal og i sør: Mjøndalen og Andebu.Katalogen har også tre med navnet Hallvik (Ski og Bodø).Men de du kanskje bør prøve er Halvik`ene i Trondheimsområdet, de har kanskje modernisert navnet sitt med k, uten at bestefaren din gjorde det samme der nord...?Du finner Astrid, Borgny, Elisabeth, Kristine og Kirsten som bor på 7054 Ranheim, 7079 Flatåsen, 7088 Heimdal og 7021 Trondheim.En telefon skader sikkert ikke!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner også løsarbeider Anton Halvig i folketellingen for 1900. Da er han (og konen!) oppgitt med fødselsåret 1862. Konen heter Geørgine og de har tre hjemmeboende døtre: Alfa Helene f. 1881, Signe Nathalie f. 1886 og Borghild Haldora f. 1893.(Eneste gård med liknende navn i området er gården Halvviken i Opdal).Anton med familie finner du i Trondheim i 1865:Peter Elias Halvig Logerende Fisker g 42 m BjørnørFredrikke Halvig hans Kone g 38 k ThrondhjemRandi Halvig deres Datter Barn ug 14 k BjørnørJohan Fredrik Halvig deres Søn ug 9 m ThrondhjemAnton Halvig deres Søn ug 3 m Throndhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Halvor Aaby

Dette innlegget ga meg inspirasjon til å finne ut mer om opphavet til Peter Elias Halvig, f ca 1824 i følge folketellinga 1865. Jeg har nemlig temmelig god oversikt over alle personer født i Bjørnør og bosatt andre steder, i FT 1865 og 1900. Peter Elias har jeg imidlertid ikke klart å finne tidligere. Svaret er å finne på side 534-535 i Bjørnørfolket I, og er noe overraskende. Det rette navnet skal være Jonas Lindbach Pedersen, og ikke Peter Elias. I FT 1865 må det ha skjedd sammenblanding med sønnen Peter Elias Halvig f 1855. Peter Halvig f i Bjørnør 1853 er å finne under Ladehammeren i Strinden i FT 1900, på samme sted som Johan Fredrik Halvig f i Bjørnør 1858. Peter er kalt hf broder, det kan ikke bety annet enn at han var bror til Johan Fredrik. I følge Bjørnørfolket var foreldra til Randi, Peter og Johan Fredrik Halvig, Jonas Lindbach Pedersen Skjærvø f 1823 og Fredrikke Benjaminsdatter f ca 1823. Familien bodde i Halvika 1853-59, deretter flytta de til Trondheim. Halvika blir i våre dager vanligvis skrevet Helvik eller Hellevik, men uttalen er med a, slik at Halvik(g) eller Hallvik er riktig skrivemåte. Det som er litt rart er at de tok slektsnavn etter et sted de bare bodde 7 år. Foreldra til Jonas var Peder Pedersen, sannsynligvis f i Inderøy pgd. ca 1792, og Randi Tronsdatter f i Ramsvika 1789. Lindbach-navnet har Jonas etter mormorfaren Ingebrigt Jakobsen Lindbach på Bessaker. I Bjørnørfolket står det at i 1853, ant. ved giftermålet til Jonas og Fredrikke, er Benjamin Skjærvø oppgitt som far til Fredrikke. Dersom dette er Benjamin Larsen Skjærvø, må Fredrikke ha vært ei datter Benjamin fikk utenom ekteskapet, i Trondheim. Spørsmålet om Anton Halvig f 1862 er den samme som er oppgitt til å være født 1879 når han ble barnefar i 1908, er kanskje ikke helt løst, men det vil ikke jeg ta på meg å løse, iallfall ikke foreløbig. Jeg kan kanskje gi noen flere slektsopplysninger dersom det er interessant. Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kristin Hallvig Reielsen

Jeg vil takke for all hjelp så langt. Det er tydeligvis noe med denne Anton Halvig som bor i Trondheim i 1900. Skal meddele dersom mere dukker opp i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.