Gå til innhold
Arkivverket

[#5901] Erik Halvorsen Nordre Mysen i Enebakk m. fl.


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

I 1765 ble Ungkarl Erich Halvorsen Mysen gift i Enebakk med Pigen Maren Jacobsdatter Mysen. I 1771 fikk de datteren Siri, døpt 2. juli. Faren ble da kalt Erich Halvorsen Nordre Mysen, og fadderne var fra Heier og Mysen. Spørsmålet mitt er: Hvor kom Erik Halvorsen fra, og hvem var hans foreldre? Når og hvor døde Erik og Maren? Er Erik den samme som Erich Krogstad? Maren Jacobsdatter var født på Torshov i 1729 og foreldrene var Jacob Hansen Mysen (ca 1705-1771) og Siri Hansdatter (ca. 1694 – 1758) fra Ringstad på Enebakkneset. Jeg ville gjerne vite mer om Siri Hansdatters aner. Er det gitt ut noen bygdebok som omhandler Enebakkneset? Håper på respons! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sjekket ekstraskattemanntallet? Jeg husker ikke i farten når hovedmanntallet ble tatt opp der, men hvis det f.eks. finnes ett fra 1762 eller 1764, kan det tenkes at du kan finne Erik Halvorsen der om han var i Enebakk. Du vil også kunne sjekke hvor mange som evt. fantes i Enebakk med samme navn.Hadde Erik og Maren flere barn? Jeg ville ha sjekket det også. Da er det lettere å se hvor foreldrene etter hvert havnet og hvor lenge de levde.Jeg TROR ikke det finnes noen bygdebok fra Enebakkneset, jeg undersøkte det samme for noen år siden. Enebakkneset hører nå under Fet kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Enebakkneset hørte til Enebakk til - æh - 1962 (var det vel). Da havnet det i Fet kommune. Denne ulykksalige "flyttingen" medførte at ingen av kommunene så seg råd til å inkludere området i sine bygdebøker.Da Birger Kirkeby skrev Enebakk Bygdebok (I-III) skrev han også et kapitel om Enebakkneset med tanke på et "spleiselag" mellom kommunene på et "ekstrabind". Det ble det ikke noe av og materialet er upublisert. Det befinner seg hos Enebakk kommune, som ikke har svart meg på forespørsler i hvert fall.Men Birger Kirkeby, som ikke har noen kopi av sitt materiale fra Enebakkneset (så det er ikke noen vits i å plage ham med henvendelser) fortalte at det arbeides med en ny bydebok for Enebakkneset i disse dager. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og håpe på at det DENNE gangen blir noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Takk til Svein Arnolf og Tom for respons! Jeg har ikke sett i ekstraskattemanntallet, men regner med at Kirkeby har brukt det for alt det er verdt. Jeg vet ikke om det er avfotografert, kan ikke finne noe om det på nettet i hvert fall, men det er kanskje transkribert og trykt? Erik og Karen hadde ikke flere barn født i Enebakk så vidt jeg kan se i kirkeboka. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei slektning Laila! Såvidt jeg forstår SKAL gårdshistorien for Enebakknestet gis ut av Fet kommune og komme allerede i løpet av året (opp mot jul har det vært sagt). Alt godt, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Laila: Ikke regn med at bygdebokforfattere, vedr. Enebakk eller andre steder, utnytter alle kilder for alt de er verdt. Jeg vet av erfaring at de ikke gjør det, eller ikke har tid i følge det tidsskjema de skal holde. Det er ALLTID mer å finne enn det som står i bygdebøkene.Jeg tror ikke ekstraskattemanntallet er utgitt, har i så fall ikke sett det.Hvis de ikke hadde flere barn i Enebakk har de kanskje flyttet? Er det forfedre av deg dette her? Kjenner du til hvor det ble av Siri? Jeg ville ha tatt en leterunde i de nærmeste kirkesognene til Enebakk etter flere barn, f.eks. i Aker. Mange fra Enebakk flyttet dit. Har selv forfedre som gjorde nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Marius, hyggelig å høre fra deg. Det er flott at det kommer bok om Enebakkneset. Da kan jeg få testet om det jeg har funnet ut stemmer med det som står i boka. Og så svar til Svein Arnolf: Dette er mine forfedre, ja. Gunder Olsen og Siri Eriksdatter er mine tipp-tipp-oldeforeldre. De giftet seg i 1791: (Enebakk kirkebok, copulerede 1791. 4. Mai 1791 (Lyst for 12. Marts 91) Guner Olsen, Soldat og Pige Siri Eriksdatter Caut: Jens By og Johanes Mÿsen.) Den eneste Siri Eriksdatter som passer i Enebakk er den som jeg har skrevet om ovenfor, og det stemmer med det som står i Enebakkbøkene. Den eneste passende Siri Eriksdatter jeg kan finne som konfirmert, er denne: Konfirmerte 1785 i Enebakk i Akershus: Siri Erichsd. Krogstad. Det var en Erik på Krogstad på den tiden, problemet er bare at han ikke er nevnt med patronymikon, så jeg kan ikke vite sikkert om det er den rette Erik. I kirkeboka står det dessuten bare i Enebakk kirkebok nr. 2, døde 1791 nr. 1, Jan. 1791 d. 9? Erich Krogstads Quinde? 62 aar. Alderen her passer med Maren Jacobsdatter, som er født i 1729. Erik Krogstad giftet seg igjen ganske snart: Enebakk kirkebok nr. 3, (trolovede) d. 9 Juli Enkemand Erich Krogstad Enken Thore Holt d. 11 Aug. C(opulerede). Thore er på Holt i 1801, men da som enke for annen gang, altså må Erik ha dødd i perioden 1791-1801, men jeg har ikke funnet noen passende Erik som er død da. De eneste Erik Halvorsen som jeg har funnet døpt i Enebakk, er disse: Enebakk kirkebok nr. 1, døpte 1737: Novembr. d. 1; Fest. O. Sanct: Halvor Klinkenbergs Søn Erich Fad: fra Støttum, Guldhoug, Bøler, Torud.Enebakk kirkebok nr. 1, døpte 1736: Julius d. 29 Halvor Hansen Krossbølejes Søn Erich, fad. fra Bøle, Krosbøl, Si? og Guldhoug. (Denne Erik døde i 1736 iflg. Enebakk bygdebok 1 s. 509.)Enebakk bygdebok 2 s. 196: "I 1737 hadde Halvor Klinkenberg sønnen Erik til dåpen, i 1739 dattera Berte og i 1744 tvillingene Nils og Taran. - - - -I april 1744 var Halvor i Klinkenberg, for da døde sønnen Nils 1 1/2 år gl."Konfirmerte 1755: Erich Halvorsen Saltvedt. Finner ingen annen Halvor på Saltvet enn Halvor Jensen fra Venjevål, men han hadde ifølge Enebakk-boka s. 585 ingen sønn som het Erich.Nå går det litt rundt for meg, men det gjør det sikkert for dere som leser dette også. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når jeg leser litt grundigere her er det nok trolig at Erik Halvorsen og Maren Jacobsdatter bare hadde det ene barnet Siri. Maren må jo ha vært 42 år da hun ble mor.Enebakk kirkebok er ikke den beste å lete i på 1700-tallet, men fordelen er at det ikke var så veldig mange mennesker der på den tiden. Erik Krogstad kan høres ut som en passende kandidat, ut fra det du ellers oppgir, men jeg er enig i at det hadde vært fint å visst farsnavnet hans.En kikk i ekstraskatten kunne kanskje klargjort mer mht. Erikene som kunne være aktuelle som Erik Halvorsen Mysen.Det er også tenkelig at militære ruller kunne tenkes å hjelpe til med å løse gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.