Gå til innhold
Arkivverket

[#5905] Søker foreldrene til Ragnild Svendsdatter født ca


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Har forsøkt på alle tenkelig måter å finne foreldrene til min tipptippoldemor Ragnild Svendsdatter. Da hun giftet seg med Gulbrand Gulbrandsen den 23. desember 1816, i Løken kirke var hun enke og ca. 36 år gammel. Hun bodde da på vesle Hougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Ragnhild! I Enebakk, som ikke er langt fra Høland, fant jeg to mulige kandidater. De har i hvert fall riktig alder, men jeg vet ikke noe mer om dem: 1. 1801, Ulsrud på Enebakkneset: 1386 Ingbrigt Ivers Mand 30 Begges 1ste egt. Huusmand med jord og gevorb. sold. M 1387 Ragnil Svendsdtr Hans kone 22 Begges 1ste egt. K 2. 1801, Rakkestad (klokkergården) i Kirkebygda i Enebakk: 99 Ragnil Svensdtr Tjenestefolk 21 7 KRagnhilds foreldre kan være disse, men jeg har ikke undersøkt det. Det er en husmannsfamilie på Rakkestad. 100 Svend Christensen Mand 42 Begges 1ste egteskab Husmand med jord M 101 Siri Olsdtr Hans kone 48 7 K 102 Christen Svensen Deres søn 14 Ugift M Enebakk bygdebok 2 s. 380 og 383Hva het Ragnilds barn i andre ekteskap? Det kan ofte gi en pekepinn. Lykke til! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hallo Laila Du er en knupp! Det med Ulsrud på Enebakkneset er noe å satse videre på. Veien derfra til Høland er jo ikke lang. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke klart å få fram disse Ragnil-Ragnild-Ragnhild-ene som du har funnet. Har sikker foretatt meg ett eller annet galt. Jeg har ikke klart å finne flere enn en sønn til Ragnild og Gulbrand. Han het Engebret (døpt Ingebret, så kanskje er han oppkalt etter morens første mann) Gulbrandsen, født 23. april 1817 i Høland. Tusen takk for hjelpen, nå har jeg fått en mulighet til å komme videre bakover. Hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Laila. Jeg lurte på om du vet om det finnes noen bygdebøker for Enebakk. Jeg har lett overalt et hvor lensmann Svend Kristoffersen Saxeggard f. ca. 1710 er født. Svend var lensmann i Høland i perioden 1746 1756. Jeg tror ikke han kan være født i Høland fordi jeg har lett overalt, men kanskje han også kommer fra Enebakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Astrid. Det passer jo bra med Ingebret. Hvis det slår til, ville det være fint å få beskjed på Til Eva Lillian. Jo visst finnes det bygdebøker for Enebakk, tre bind til og med, pluss en gammel en. Den nye er skrevet av Birger Kirkeby og heter Enebakk Bygdebok. Gards- og slektshistorie bd. 1, 2 og 3. Den gamle er skrevet av en som heter Aas, men jeg husker ikke tittelen. Dessuten skal det komme en bok om Enebakkneset som jeg venter veldig på. Jeg har ikke lagt merke til Saxegard i Enebakk-bøkene, men jeg skal være på utkikk. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Til Laila Du skal få beskjed dersom jeg finner noen sammenheng her. Til Eva Lillian Boka til N.R. Aas heter: ENEBAKK HERRED BIDRAG TIL EN BYGDE- OG SLEKTSHISTORIE VED N.R. AAS DISTRIKTSLÆGEDen ble utgitt av Købelske bok- og kunsttrykkeri, Oslo i 1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hei AstridSelvsagt har du ikke prøvet "alle tenkelig måter" å finne foreldrene til Ranghild Svendsdatter på - ganske enkelt fordi du ikke har funnet dem! Nå har du prøvet denne mulige måte, og fått en masse småpratende svar, uten noe svar. Nå får du nok et svar - som bygger på kilder...Jeg har identifisert den Ragnhild Svendsdatter som satt som enke på Vesle Haugen i Hemnes i Høland da hun 3. desember 1816 ble gift med ungkar Gulbrand Gulbrandsen Fosseholmen under Bråte samme sted, med den Ragnhild Svendsdatter som ble døpt i Høland 14. oktober 1778, som datter av Svend Erlandsen, født på Nordre Hemnes i Hemnes i Høland 1747, død på Tønneberg i Høland 1809 (sønn av Erland Jonsen (ca.1701-1773) og Ragnhild Andersdatter (ca.1710-1759), brukere på Nordre Østby i Hemnes i Høland) og Åse Johannesdatter, født på Østre Strand i Hemnes i Høland 1748, død 1829 (datter av Johannes Tordsen (ca.1711-1804) og Ragnhild Pedersdatter (ca.1711-1798), brukere på Østre Strand, begge døde på Tønneberg, i Høland), og med den Ragnhild Svendsdatter som bodde på Østenby i Høland da hun som pige ble gift 18. oktober 1798 med grenader Engebret Hågensen, som døde på Lille Vennemo i 1815, etter at familien i flere år hadde vært bosatte på Haugsengen under Haugen i Hemnes i Høland.De barna til Ragnhild Svendsdatter som jeg kjenner til var: Hågen (1802-1802), Erik (1803-1860), Anne (1814-1869), og Engebret (1817-1893), alle fødte og døde i Høland.Etter å ha besvart ditt spørsmål - håper jeg - undres jeg om du har svar på følgende: hvor ble det av Ragnhild Svendsdatter og hennes ektemann Gulbrand Gulbrandsen etter at deres sønn Engebret ble døpt i Høland i 1817?Hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kjære Odd Dette er nesten ikke til å tro. Jeg har virkelig prøvd på alle, for meg, tenkelige måter. Verken kirkebøker eller folketellinger har gitt neg noe svar, men jeg har selvsagt ikke sett godt nok etter. Noe skikkelig svar på hvor det ble av Gulbrand og Ragnhild kan jeg ikke gi deg - foreløpig, men sist uke fant jeg i Kirkebok for Høland 1827-1845, Mini I 8, folie 291 en Gulbrand Gulbrandsen Fossenholmen som ble begravet på en uleselig dato i oktober 1829. Bopæl var Fossenholmen (Fosseholmen?. Det ser ut som om det står "Fantes død på Langbrekke i Edsberg udenfor Mos ---". 35 år. Far til Gulbrand het, tror jeg, (dette fant jeg også sist uke) Gulbrand Evensen og på Langbrecke i Edsberg bor det i 1801 en huusbonde som heter Even, så dette kan være samme familie. Må forsøke å finne ut mer om dette.Da sønnen Engebret ble konfirmert den 5. oktober 1834, het han Engebret Gulbrandsen Sandbæk. Om Ragnhild bodde der vet jeg ikke.Dette er dessverre alt jeg kan bidra med, men skulle jeg finne fram til noe mer sikkert skal du høre fra meg. Takknemmelig hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Til Odd Ottesen. Ved mitt siste besøk på Riksarkivet sjekket jeg klokkerboka for Høland for året 1829. Her står det samme som i kirkeboka, men det er i tillegg opplyst at han var født i 1791. (Han ble døpt 16. januar 1791). Dessuten kan det tydelig leses at han døde den 1.oktober og ble begravet 7. oktober 1829. Ut fra dette vil jeg tro at dette er den Gulbrand Gulbrandsen som var gift med Ragnild Svendsdatter og far til Engebret Gulbrandsen. Hilsen fra en fortsatt svært takkenemmelig Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Hallo Odd Ved besøk på Riksarkivet i dag fant jeg ei Ragnild Langnæs, fattiglem, 65 år som døde 25. februar og ble begravet 4. mars 1838. "Min" Ragnild var jo født i 1778 - følgelig bare 60 år på denne tiden, men de var vel ikke alltid så sikre på alder i den tiden. Kilde for opplysningene er Klokkerbok for Høland, Klok I 2, Mini 9/10, folie 309.Jeg har lett langt framover uten å finne noen annen Ragnild som passet, men hun kan selvsagt ha flyttet ut av bygda. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.