Gå til innhold
Arkivverket

[#5908] Niels Nielsen og Ragnild Nielsdatter, KIERSTAD i V


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei.Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut litt mer om dette paret og deres barn?I 1801 bor Niels Nielsen, f.1759/60 og Ragnild Nielsdatter, f.1760/61 på plassen Jylland under Kierstad i Vestby sammen med barna Hans (1790/91), Anne Maria (1794/95) og Johanne (1797/98) og konens far Niels Erichsen (1720/21).Jeg vil gjerne vite når (og hvor) Niels og Ragnild giftet seg og om de hadde flere barn (særlig før de som her er med i tellingen). Særlig om de fikk en sønn født omkring 1780-83 som het Andreas ville det ha forklart mye... :-)På forhånd takk for all hjelp!kh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har ikke noe fasitsvar her, men Niels og Ragnhild fortsatte å få barn etter folketellingstidspunktet i 1801. Siste barn født i 1806 - i følge Vestby gårdshistorie. Hustruen Ragnhild døde i 1809 og Niels giftet seg igjen ikke lenge etter.Ut i fra parets alder og hva som var vanlig alder ved inngåelse av giftermål på den tid, samt at ingen av de hjemmeværende barna er eldre enn 10-11 år i 1801, vil jeg være tilbøyelig til å anta at de ikke har barn født tidlig på 80-tallet. Men det er vel bare kirkeboka som kan si noe sikkert om dette.Navnet Jylland eksisterer forresten fortsatt på gården Vestre Kjærstad. Husmannsfolkene på Jylland hadde tjeneste for Scharnhorstfamilien, og det sies lokalt at navnet på plassen er gitt av gårdsfamiliens danske opphav. Et annet området på gården heter Langeland...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.