Gå til innhold
Arkivverket

[#5915] Kven var Hans Ols. Smelter på Røros ?


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Eg ser i krk. bøkene for Røros etter Lucia Hansdtr. f.ca. 1750. (seinare g.m. Even Peders. Brynhildsvold) I dåpen 1750 står oppf. far Hans Ols. Smeltersønn, og for komfirm. 1767 står det Lucia Hansdtr. Smelter. Iflg. krk. boka vil eg tru at det er 2 kanidatar - Hans Ols. Fossum (g. 1746 m. Margrethe Larsdtr.) eller Hans Ols. Bechosen (g. 1748 m. Anne Joensdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Odd Tjade

Det er ingen av dem. Hans Ols. Smeltersøn nevnes første gang 1735 i forbindelse med dåp av sitt barn. Barnet het Ingeborg. I 1733 har en Hans Olsen sønnen Ole til dåpen (tydelig førsteoppkalling). Året før 1732 gifter Hans Olsen og Lise Bentsd. seg. Jeg holder en knapp på disse. Hans Ols. Smeltersøn hadde en bror Ole Ols. Smeltersøn. Sjekk fadderskap mellom disse. En av brødrene døde i 1765 60 år gammel. Hans Ols. Smeltersøn hadde en datter til med navn Lucia, f. 1740 og død 1742, så Lucianavnet er sentralt for oppkalling i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Christensen Smelter (skifte 1721), gift med Lucia Larsdatter (Rise) hadde en sønn Hans Olsen som var 13 år ved skiftet. Kanskje det kunne være ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Alt tyder på at Odd har rett og at Hans er den som Astrid nevner. Skiftet etter faren viser også at Hans hadde en bror som var født ca. 1704. Kanskje var det han som døde i 1765? Vi ser også at 'Hans Smeltersøn' hadde en datter kalt Ingeborg til dåpen i 1735. Det passer jo da bra at mor til Lise Bentsdatter (som giftet seg med Hans Olsen i 1732) het Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Denne Hans Olsen Smelter er vel bror til Søren Gylland (han opptrer som fadder på Hans' barn). Dette etternavnet Gylland ser ut til å bli brukt bare av Søren i denne familien, eller tar jeg feil? Kunne være interessant å vite om noen vet noen mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Er Smelter en yrkesbetegnelse? Kan de som nevnes her ha noe å gjøre med følgende i Bærum: KONGEN (1610 - 1624) I 1603 - 04 ble det funnet jernmalm i 'vestre Bergum', dvs. i området ved Kirkerudåsen og Eineåsen, som så meget lovende ut. Kong Christian IV sluttet kontrakt i 1610 på åremål med Paul Smelter, kongens bergverksmann, som på egen bekostning skulle bygge smeltehytte i Bærum. Den første hytten ble bygget på Wøyen, hvor 33 mann var i virksomhet - og noen år senere ble det bygget hytte ved Gommerud gård. Paul Smelter var en mann med idéer. Han foreslo at jernhyttene i Bærum skulle samles og utbygges til et virkelig jernverk. Dette ble gjort, og til verkets drift ble 3 - 4 gårder innkjøpt i 1615. Dette var et brudd med den gamle driftsmåten. Det gjorde Bærums Verk til det ledende jernverk i Akershus, og jernhyttene i Christiania(Oslo) og Aker ble nedlagt for på denne måten gi verket i Bærum skikkelig driftsgrunnlag. Paul Smelter hadde bumerkesegl med en merkurstav kombinert med pil og loddrett tverrstrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Smelter er naturligvis primært en yrkesbetegnelse. Hans Olsens far var smelter ved Verket: Oluf Christensen Smelter. Hans Olsen står i kirkeboka som Hans Olsen Smeltersønn, om han selv var smelter, vet jeg ikke. På samme måte finner man Smed som tilnavn og Smedsønn. Garmager/Garmaker er på Røros et eksempel på en yrkesbetengelse som forble et etternavn gjennom generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.