Gå til innhold
Arkivverket

[#5922] Hvilken Haugland-gård tok Per Magnuson navn fra?


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Per Magnuson f. 28.12. 1858 i Sverige kom til Norge i 1890-årene, og bodde her noen år før han emigrerte til USA. Han hadde da tatt etternavnet Haugland, angivelig etter en gård. Kan noen gi meg flere opplysninger om hvor gården lå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du vil kunne se hvor i landet gårder ved navn Haugland er ved å gå inn på Ryghs Norske Gaardnavne.Herfra kan du gå til Nyttige lenker - kilder - Dokumentasjonsprosjektet - (Stedsnavn) O. Rygh: Norske Gaardnavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har ikke funnet ham nevnt på Haugland i Austevoll, så der har du èn mindre Haugland å lete på... Lykke til med den berømte nåla i høystakken! :-)Vet du forresten om han reiste fra Norge før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Ingen er sikre på når han reiste. Han funnet noen hundre Haugland-gårder, men det var den berømmelige nåla i høystakken da. Går ut ifra at han har vært "dreng" på en av disse gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Inger, en annen vei å lete...vet du hvor han kom til i USA? Kanskje jeg kan finne ham i censusen, vet du? Og da finner vi når han dro! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg vet ikke hvilken havn han kom til, men familien samlet seg til slutt i Denver, Colerado. Flere øyne ser bedre en ett par, så jeg kan nok ha oversett noe. Takker for all hjelp jeg får. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen, Inger! Kom med det! Flere navn, årstall ol. så skal vi se om vi ikke finner svaret på gåten! Eller ihvertfall, kommer nærmer, og andre finner svar sammen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Laila, Jeg har ikke så mye mer å tilføye. Per (Peter) var født i |858 I Gunnarskog, Sverige. Som de fleste av sine søsken kom han til Norge noen år før de emigrerte til USA/Canada. Hans søster Maria , født i Sverige i 1855, gift i Norge des. 1883 (kom til Norge Januar 1883). Noen av barna emigrerte til USA/Canada. En sønn, Karl Arthur emigrerte rett før 1911. De andre søskenene emigrerte rett før og etter Karl Arthur, som for øvrig ble født i Kristiania (Oslo) 1885, Johannes menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Aase, joa, jeg har noe som jeg må betale for, og som jeg gjør oppslag i, noen ganger på forespørsel, men for tiden gjør jeg for det meste oppslag på eget initiativ. Altså, som denne, med å se om vi greier å løse denne nøtta....Inger, det finnes kun en Per/Peter Haugland i 1900-censusen, og det er ikke den rette. hmmm...og, etter det jeg kan se, er han heller ikk e i den norske ft 1900... Hvilket navn brukte Karl Arthur før han reiste og når han reiste? Har du funnet ham på EllisIsland? Eller kanskje dro han til Canada? Har du funnet ham i emigrant-protokollene?Utifra matrikkelen 1886 er det ca 256 gårder med Haugland-navn, så....hmmmm...nål i høystakk? Nei, nål i full låve!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Laila, Karl Arhur brukte etternavnet Olsen hele sitt liv. Har ikke funnet dem i emigrant-protokollene. Ellis Island har jeg ikke undersøkt (hvordan gjør jeg det?) Jeg var i New York i april, og også på øya, men visste ikke før neste dag at jeg skulle bli sittende med ei nål i en "høylåve".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Inger, fant du familien der ute eller? Ja ikke fysisk alså, men papirer og sånn??? Har kjempelyst til å dra dit sjøl... men du kan faktisk sitte i heimen nå: Ellis Island online Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg har fått se i noen, men de fleste bøkene er "ikke rør". Ellis Island var noe helt annet enn det jeg trodde på forhånd, en bitte liten øy. Den bør oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.