Gå til innhold
Arkivverket

[#5923] Slekten Busch, Trondhjem


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Søker nærmere opplysninger om en Svend Busch som var fadder i Stadsbygden 12. feb. 1704 (oppført i kirkeboka). Kan det ha vært samme Svend Busch som iflg. Ellefsen,(www.nose.dk) var verge i et skifte 18. okt. 1680 i Trondhjem? Kan det også være samme mann som iflg LDS ble gift s.st. 1707? Spent på om noen kjenner til ham-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har jobbet mye med denne slekten, og selv om jeg ikke har notert de tingene du spør om er det bare en Svend Busch som kan komme på tale: Svend Gjertsen Busch, født 17-5-1645 i Trondhjem, død 13-5-1717 samme sted. Han ble gift 1. gang 1674 med Johanne Ditlefsdatter, 2. gang 16-5-1690 med Mette Marcusdatter Angell og 3. gang 8-8-1700 med Anna Elisabeth Rasmusdatter Finne. Håper dette er til hjelp - og har du etterslekt etter denne Svend'en din er jeg svært interessert i å utveksle slik informasjon. Hvis du - eller for dens saks skyld andre - er interessert er min adresse askeroi@online.no Se forøvrig min sak i dette forumet for svært lenge siden hvor jeg spør etter etterkommere av hans farfar Hans Gjertsen Busch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for veldig nyttige opplysninger! Jeg leste dine innlegg om slekten Busch for noen dager siden, og hadde faktisk håpet at nettopp du ville se dette innlegget, som jeg valgt å fremme separat istdf. å terpe på "gamle" innlegg. Men det ville kanskje vært en fordel om man fortsatte tidligere diskusjoner. (Det var det med innholdsfortegnelsen igjen, da -)Etter du du viser er vår slekt inngiftet i Busch på denne måten:Prost Fosen 1718, sogneprest Stadsbygden 1696-1720,pers.kap. til Nykirken i Bergen 1694 Hans Petersøn Arentz var g.m. Susanne Ottesdtr. Schreuder, som var sønnedatter av Sogneprest Bergen DK 1632,prost Nordhordland 1632,rådmann Bergen 1645,prest Horsens Hans Samuelsen Schreuder. Susannes farbror Jens Hansen Schreuder som var Comminister og kapellan i Gloppen, Nordfjord, og sogneprest s.st. 1652, og før det 3.lectiehører Bergen Skole hadde en datter Anne Jensdatter Schreuder som var gift med sogneprest til Gloppen 1683-94, pers.kap. Gloppen 1673 Rasmus Pedersen Finde. Dette var vel Anna Elisabeth Rasmusdatter Finde (Stoud)s far.Anna ble sikkert som du sier gift med Svend Gjertsen Busch i hans 3. ekteskap. Iflg. mine notater var hun også gift med hospitalsprest i Trondheim Nils Larsen Smidt (Smith), i 1703. Hvis årstallet 1703 stemmer, må hun isåfall ha blitt skilt fra Busch, som ikke døde før i 1717. Kjenner du til dette? Kanskje du også kjenner Busch' titel/yrke? Jeg skulle dessuten gjerne visst noe mer om Nils Larsen Smidt (Smith), om du eller andre kjenner til ham og hans bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Det er ikke så lett når søstre har like navn! Sogneprest til Gloppen, Rasmus Pedersen Finde (1649-94) hadde blant sine mange barn datteren Ane Elisabeth (1671-1710) som var gift med auksjonsdirektør i Trondheim, Svend Gjertsen Busch (1645-1717). En annen datter Anne Stoud Rasmusdatter Finde (1679-1707) giftet seg 1703 med hospitalsprest i Trondheim, Nils Larsen Smith, født i Jylland og død 1719. Han var gift annen gang med Ellen Jensdatter Bing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dette var artig, Sølvi! Løsningen er selvsagt som du angir, det var to søstre Anne. I kirkeboka for Statdsbygden fremgår det tydelig at faddere til min tipp(3) oldefars bror, Otto Hanssøn Arentz, døpt 12 Feb 1704 var:Hr. Niels Smith, "løytnant" (Vincents) Budde, Svend Busch, Ane (Jensdatter) Schreuder til salig Otto (Hanssøn) Schreuder, Ane Stud, Ane Lisbeth Stoud Rasmusdatter.Først trodde jeg Ane Stud måtte ha vært Ane Knudsdatter Stud, men isåfall måtte den andre Ane ha vært fadder sammen med både sin første (evt. fraskilte) mann og sin mann nr. 2, ikke veldig sannsynlig! Svaret er selvsagt at det var to Anne'r, med hver sin ektefelle. Årstallene for giftermålene passer jo også.Det jeg nå funderer på er hvem Nils Larsen Smiths foreldre var, og om han kan ha vært i slekt med Niels Hanssøn Smith fra Tønder i Sønderjylland (Hans Hansen Lilienskiolds bror). Niels var gift med Else Pedersdatter (datter av borgermester Peder Pedersen i Kjøbenhavn). En av mine teorier går ut på at Trine Pedersdatter, muligvis mor av Ottos farfar Peter Henrichsøn Arentz, var bror av Peder Pedersen.Mens vi er inne på Otto Arentz, ble han gift med Margrethe Marie Pedersdatter (faren het Peder Gottschesen). Jeg har imidlertid sett et eller annet sted at Otto også var gift med en jomfru Beichmann. Vet du noe om dette?Til slutt, til deg Tom: Har du også forsket på slekten Busch i Hordaland/Bergen? Jeg skulle gjerne visst mer om enkelte derfra, bl.a. fogd i Sunnfjord Niels Fredriksen Busch f. 1590 i Ringkøbing, Jylland, d. i Bergen 1645, spesielt om han hadde noen søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette er et skudd inn i bekmørket, men jeg prøver likevel. kjenner noen av dere til en Christen Busch som i 1825 fikk barn med en jente fra Bragernes i drammen:f. 18/4, dpt. 15/5 1825, uekte: Maren, av pike Ingeborg Laurine Eriksdtr. barsel u. Øren, utleder garversvend Kristen Busch, nu h. Bager Olsens Enk(e?) i Grændsen 2 L.Denne Christen Busch er ikke identisk med Christian Busch i Christiania i 1801, og heller ikke med Christen Busk/Busch i Holmestrand. Han er ikke døpt i Kongsberg av de Busch'ene som bodde der i 1801 (sett t.o.m. 1808), og heller ikke døpt i Bragernes eller konfirmert der (1800-1814). Det var en Lars Jørgensen Busk/Busch som der døpte et par barn på 1780-tallet, men ingen ved navn Christen, heller ikke senere. Han er ikke fra Lier, det jeg kan se. En familie Busch bodde der i siste halvpart av 1700-tallet, men mannen hadde bare to døtre.Ikke gift i Bragernes 1825-51. Ikke meldt innflyttet til Christiania 1824-36.Det er nokså problematisk at jeg ikke vet farsnavnet hans, eller hvor gammel han var i 1825. Har ikke funnet ham i 1801, men det er ikke alltid at slektsnavn er tatt med.Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Til Christian: Nei jeg har ikke forsket i andre Busch-slekter (det ville bli altfor stort). Men det finnes etterkommere i Bergen også av "mine". Skal komme tilbake til dette senere. Til Svein: Navnet Christen/Christian har jeg (foreløpig) overhodet ikke kommet borti i Hans Gjertsen Busch's etterslekt så jeg er redd du må lete annen steds. Anton Busch har skrevet om en sjømannsfamilie Busch, boka finnes i hvert fall på Deichmann i Oslo. Har du sjekket den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Først til Svein før jeg glemmer det: Anton Busch’s bok het noe slik som «Slekten Busch fra Rostock» (eller noe i den duren). Deichmann har den til og med til hjemlån(!) så du kan tro jeg ble lang i maska da jeg kom hjem og så at det var en helt annen slekt enn den jeg var interessert i... Beklager min tittel, men såvidt jeg husker var det mye skippere og redere i familien?Til Christian (og Sølvi): For kontrollens skyld, jeg har notert Anna Elisabeth Rasmusdatter Finne som datter av Rasmus JENSEN Finde, død 30-8-1694. Men jeg har sikkert notert feil siden dere to er enige om Rasmus PEDERSEN Finde. Svend Gjertsen Busch var «Auktionsdirektør».Han eide parter i Selbu kobberverk og en bygård på hjørnet av Konges gate og Nordre gate ("Brunhjørnet". Her er det ved senere utgravning funnet en signetring som må ha tilhørt ham iflg Trondheims Byleksikon).Ellers har jeg notert følgende barn av Datterens ekteskap med Svend Gjertsen Busch (alle født i Trondhjem): 1) Rasmus født ca 1701 død liten, 2) Hans født 13-9-1702 død 13-4-1703 samme sted, 3 Rasmus født ca 1703 (han ble oppgitt til 14 år og «hos Sr. Jens Finne» ved farens død) og 4) Jens som jeg dessverre ikke vet noe om.Ellers har jeg funnet navnet Arentz to ganger blandt etterkommerne til Hans Gjertsen Busch: En Fredrik Christian Holberg Arentz (død 1825) var først gift med Christiania Meldal født 16-11-1743 død 1-8-1765 i Bergen. De hadde datteren Catharina Friderica Holberg Arentz døpt 24-7-1765 i Domkirken i Bergen. Så giftet han seg 23-9-1777 med sin første kones søster, Bolette Rebecca Meldal født 2-8-1747. De fikk barna Christiana Meldal Arentz født 23 august 1778, Jørgen Michael Meldal Arentz født 11 juli 1782, Peter Arentz født 28 februar 1784, Hans Severin Arentz født 29 juni 1789, Christiana Sophia Susanna Arentz født 6 august 1794, alle i Bergen. De andre vet hjeg dessverre ikke noe om, men Jørgen levde til 1853, ble 2-1-1812 gift i Domkirken Bergen med Margrethe Marie Zernikow (1790-1856) og de hadde barna Fridrich Christian Holberg Arentz født 28 august 1812 død 22 1/2 år i Enebakk 1835, Peter Nicolaj Zernickow Arentz født 6 oktober 1813, Bolette Rebekka Meldal Arentz født 22 februar 1815 gift 1849 med sogneprest til Jølster Erik Olsen, Jørgine Margrethe Arentz født 1828 i Skiptvet gift 1857 med Kristoffer Frithjof Weidemann.Dessuten giftet datteren til Hans Petersen Arentz født i Kvinnherad 24 mai 1670 og død 23 mai 1720 i Rein i Stadbygden, Sara Johanna Hansdatter Arentz (1701-1766) seg med Johannes Andersen Klingenberg (1686-1763) og fikk datteren Anna Fredericka Klingenberg i 1731 (død 1820) som giftet seg 22 september 1752 i Melhus med Statius Jacob Matheson født på Kongsvinger festning 26 mars 1718, død 26 oktober 1770 på Vang i Furnes.Hvis dere ikke kjenner til disse fra før så vær-så-god. Skulle dere kjenne til en eller flere av disse og deres etterkommere mottar jeg info om dem i største takknemlighet...Med håp om fortsatt godt samarbeid, vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Til Christian: Jeg har også Otto Arentz gift med jomfru Beichmann iflg Erlandsen, men ifølge (jeg tror det må være) Lassen er han gift med Margrethe Marie Pedersdatter.Til Tom: Søstrene Christiana og Bolette Rebecca Meldal og Anna Fredericka Klingenberg er etterkommere etter Hans Gjertsen Busch også i min database. Min mann er for øvrig etterkommer etter Anna Fredericka Klingenberg og Statius Jacob Matheson.Frederik Christian Holberg Arentz (1736-1725) var også gift med Ingeborg Marie Frørup (1739-75) og hadde med henne disse barna: Sogneprest til Tysnes, Ole Tidemand Arentz (1771-1841), Maria Margrethe Frørup Arentz (1773-1808 og sogneprest til Tønsberg, Frederik Christian Holberg Arentz (1774-1833). Jeg har etterkommere etter Ole Tidemand og Frederik Christian. Maria Margrethe døde i barselseng.Jeg har også etterkommere etter Peter Arentz f.1784 og Hans Severin Arentz f.1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Sølvi - vil du dele disse etterkommerne med meg? Jeg prøver å samle ALLE etterkommere etter Hans Gjertsen Busch og har allerede godt over 1000... e-mail adressen er altsåaskeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Den eneste Jens Finde jeg har i min database er Jens Rasmussøn Finde, bergskriver på Røros, bror av Anne Elisabeth. Det var vel denne Sr. Jens (onkel) som ble verge for 14-årige Rasmus ved farens død.Fra Fredrik Christian Holberg Arentz’ 3. ekteskap med Bolette Rebecca Meldal ble sønnen Peter Arentz (28. feb. 1784 - 15/16 feb. 1854/55) gift 16 feb. 1807 m. Margrethe Friele (1789-1871) og fikk 12 barn med henne.Min tipp-oldefar prost i Innherad, sogneprest i Skogn Hans Severin Arentz (1789-1853) var også sønn av F.C.H. Arentz og B.R.M. De fikk 3 barn, bl.a. min oldefar, sogneprest i Skogn Peder Schjelderup Nissen Arentz (1821-87) g.m. Petrine "Thrine" Marie Klykken Hansen (1827-1913), og Fredrikke Rebekka Meldal Arentz (1818-57) g.m. Erik Christian Kastrup Müller (1818-92) i hans 1. ekteskap, (han var g. 2. m. Karen Helene Jønsberg). Hvis du ønsker flere ledd, bl.a. min bestefar dr. Thomas Laurits Peter Arentz og hans 11 søsken, og min far tannl. Thomas Arentz og hans to søsken kan du skrive til meg på hcarentz@aol.com.Den Jørgen Michael Meldahl Arentz som du nevner hadde tils. 11 barn, og foruten “dine” hadde de barna Anna "Nanna" Hedevig Meldahl Arentz (1817-1900) ugift, Cathrine "Thrine" Fredrikke Wittrup Arentz (1819-99) ugift?, Carl Edvard f. 1821 d. som spebarn, Caroline Edvardine, f. 1822, d. 5 år gml., Hans Severin (1824-56) ugift, Henriette Christiane (1827-78) ugift, Wilhelm Henrik (1829-1905) ugift.Forøvrig har jeg 9 av Hans Petersøn Arentz (min tipp(4)oldefar) sine barn i databasen. En av dem var Sara Johanne som du anfører, g.m. Johannes Andreassøn Klingenberg. De hadde 6 barn, Andreas Peter, Susanna Cornelia, Anne Fredrikke, Dorothea Cathrine, Elisabeth og Hans Michael, alle gift. Din Anna Fredrikke var ganske riktig g.m. Statius Jacob Matheson som både du og Sølvi anfører, og ikke med Statius Fredrik Matheson som anført i Otto Delphin Amundsen: Slekten Arentz, Oslo 1955, som jeg i øyeblikket reviderer.I tillegg til Frederik Christian Holberg Arentz’ (1736-1725) barn med Ingeborg Marie Frørup (1739-75), som Sølvi ganske riktig oppgir, kan jeg legge til at de også fikk datteren Ingeborg Marie Frørup Arentz (1775-98), gift 1797 m. Christen Smith Dwerhagen (1774-1825).La meg til slutt få stille et spørsmål til dere begge: Cathrine Fredrikke Holberg Arentz (1765-1847) som du Tom anfører, var gift med Hieronymus Reimers (1759-1830), sønn av skipper Rørich Clausen Reimers (1732-95) og Maren Langelau. Men hvem var Rørichs foreldre? Dette har jeg ikke klart å finne ut så langt, til tross for at vi har flere forbindelseslinjer til fam. Reimers i tidligere ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Til Christian. Ifølge Bergens Historiske. Forenings Skrifter No.47, 1941, A.M.Wiesener, var Rørich Clausen Reimers (1732-95) sønn av sjømann og kjøpmann i Bergen, Claus Rørichsen Reimers som tok borgerskap i Bergen 6.3.1734, født 1707 i Bergen, død 1761 i Bergen, og Christine Lorentzdatter Tønder, født etter 1700 i Bergen, død 1756 i Bergen. Claus var sønn av skipper Rørich Johannessen Reimers som tok borgerskap i Bergen 7/3 1701 og Anne Margrethe Clausdatter Ritzerou. Rørich var igjen sønn av gullsmed i Bergen, Johannes Johannessen Reimers, den eldre (1644-1722) og Sara Rørichsdatter Sennechen (1654-1691) Se også Bergens Historiske Forenings Skrifter No.36, 1930, Olaf Sollied. Jeg har flere aner bakover, men du kjenner kanskje noen av disse Reimersene.Så fint at du reviderer Slekten ArentzTil Tom: Du skal få mine etterkommere etter Hans Gjertsen Busch. Jeg tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for innsatsen, begge to. Hvis du sender meg dine etterkommere etter Hans Gjertsen Busch på E-mail til hcarentz@aol.com etter at du har lagt inn Sølvis opplysninger, Tom, kan jeg se etter hva som eventuelt fortsatt måtte mangle (selvom jeg regner med at hennes fil er temmelig komplett, etter det jeg har sett fra den kanten tidligere!). Nå tar jeg ferie i tre uker fra torsdag førstkommende, og er tilbake 1. august, så du har jo tiden på deg.Og Sølvi: Etter det jeg har forstått på Statsarkivet i Bergen v/Yngve har de tenkt å legge ut hele eller deler av Kvinnherad A1 i Digitalpensjonatet (i det minste mitt bidrag), og da kan du jo ta en titt på de første 3-4 sidene, spesielt side nr. 1, for event. å kunne avdekke flere navn, når du får anledning. God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg har en Ellen Dortea Svendsdatter Busch som en av mine aner. Ved forlovelsen i 1696 med Klaus Didriksen Biermann (1670-1741) var hun tjenestejente hos presten Frantz Cold i Vinger, nå Kongsvinger. Hennes foreldre er for meg ukjente, kan hun ha noen forbindelse med Busch i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Per Arne: Jeg har ikke registrert noen slik datter av Svend Gjertsen Bush, men det er absolutt ikke usannsynlig da både hans far og hans farfar har hver sin datter med navnet Dorothea... Såvidt jeg kan se i farten har ikke Sølvi heller registrert noen slik datter (jeg har akkurat fått dataene). Men, som sagt, jeg finner det ikke usannsynlig. Jeg har notert meg det bak øret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Også glemte jeg selvfølgelig å spørre hva hun kalte sine barn - kan de se ut til å være oppkalt? Hans, Gjert, Svend, Marcus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Svend Gjertsen Busch hadde i 1ste ekteskap ei dotter Anna Margaretha 1676-1723 gift med Johannes Brun og i 2dre ekteskap ei dotter Anna Catharina 1694-1776 gift med Jon Knudsen Nordal. Desse to døtrene vart bestemødre til den seinare biskop Johan Nordal Brun. Er dette ukjent kan eg kome tilbake med fleire opplysningar. Er det kjent lurer eg på om nokon har registrert fleire born til J.K. Nordal enn Svend og Mette Catharina. PS: Blant fadderane på Johan Nordal Brun i 1745 er nemd: Madam Busch og Svend Busch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Heisann, Tor. Ja, jeg kjente til koblingen mot Johan Nordahl Brun, men som barn av Johannes Brun og Anne Catharina har jeg notert Mathias Volquart Brun f 22-1-1702 og Svend Busch Brun f 2-8-1703. Eneste noterte barn av Johan Knudsen Brun og Anne Catharina hos meg er Mette Catharina Brun f 15-2-1721. Uansett er "fleire opplysningar" hjertlig velkomne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for svaret. Ellen Dortea Svendsdatter Busch og Klaus Didriksen Biermann hadde disse barna: Hans (1697-1697),Didrik (1698-1765), Svend (1700- ?), Anne (1702- ?), Nils (1705-1784), Hans (1708-1708), Mari (1710- ?). Peder (1712-1719), Berte (1715-1719)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei Per. Med de navnene skulle det forundre meg mye om ikke Ellen Dortea er en (for meg) hitil ukjent datter av Sven Gjertsen Busch. Dette får vi jobbe videre med. 1000 takk for informasjonen. Jeg håper du vil sende meg en fil over hennes etterkommere (de du har). På forhånd mange takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Eg har ikkje so mykje meir enn det eg har funne i boka: Th. Bull, "Biskop Johan Nordahl Brun og hans slekt" frå 1938. Kan anbefale å ta ein titt der. Eg har jobba mest med Nordal-sida av denne slekta, og er på jakt etter opplysningar om Peder Tønder Nordal. Skal lage eit nytt debatt-tema på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Nermo

Christian Arentz, din ane Peter Henrichsen Arentz (1633-1710) fra Bergen, var såvidt jeg vet s. av Henrichsen Arentz (1584-1644) og en kvinne (g.1632), som visstnok tidligere var g.m. Peder (Simon ?) Hoff. Henrich skal være av 'huset Ascanien' (Hamburg/Bremen, Tyskland, og det har vært antydet at sogneprest i Aure 1701-38, Peder Henrichsen Ascanius (1745-1748) (g. Sophie Darre) er av samme slekt. Vet du mer om disse personer ? Kjenner du barna i den ukjent kvinnes to(?) ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.