Gå til innhold
Arkivverket

[#5934] Søren Olsen f. ca.1790


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Leter etter fødselsdata og foreldre til Søren. Han giftet seg i Hurdal 10.07.1813 med Karen Margrete Knudsdatter. De fikk minst 6 barn. Søren døde 13.11.1847, 57 år gammel. I folketellingen for 1801 er det ingen Søren i Hurdal som passer i alder. Finner en i Eidsvoll som er 9 år gammel. Har noen mulighet til å finne ut om denne familien kan ha flyttet til Hurdal? Far er Ole Olsen og de var bosatt på husmannsplassen Lykkja i 1801. Bygdeboka for Eidsvoll hadde ingen fler opplysninger. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Liv Fagerli

Håper på hjelp med denne "nøtten" også, men det er kanskje vanskeligere med opplysning om de som har bodd på husmannsplasser. Har vert inne på tanken å søke i militærarkiv, men vet ikke hvilket regiment hurdølinger tilhørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Lunde

Tror du er inne på riktig spor her. Kombinasjonen Søren og Ole er ikke av de vanligste. I Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del s.153 er familien ført opp på plassen Lykkja under Bårli. Jeg finner ingen Ole Olsen eller Kari Olsdatter død på Barli i dødsfallslistene for Eidsvoll. Finner heller ingen Søren Olsen død i Eidsvoll i perioden 1815-1884. Det kan tenkes at Ole flyttet til Hurdal, har du sjekket kirkebøkene. Det er "Eidsvoldske Compagnie" du skal lete i når det gjelder militærruller for Hurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Du bør også sjekke ut Søren Olssen, 10 år på Kåstad (Kaastad) i Ullensaker i 1801, før du konkluderer med at det er den Søren fra Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Liv Fagerli

Har ikke gitt opp Søren. Har nå sjekket faddere på alle 7 barna. Ved to er en Kari Olsdatter fadder og ved 4 av de andre er en Ole Olsen fadder. Barna til Søren heter Ole, Berte, Else, Christen, Carl, Karen Mathea og Anders. To av barna til Ole Olsen og Kari Olsdatter heter Anders og Berte. Mangler enda å sjekke dødsfall for Ole og Kari, men jeg synes det er fristende å tro at jeg har funnet riktig familie. Angående militære kompanier så har jeg kopi av en dimisjonsseddel utstedt i 1829 for min tipp-tipp som var fra Hurdal. han var med i '1.Aggershuusiske infanteribrigades Hedemarkske nationale Musqeter corps og det Hurdalske Compagnie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Det finnes ingen Søren i 1801 tellinga for Hurdal i rett alder, derfor gikk jeg til nabobygda. I 1785 gravlegges en Søren Olsen på Glassverket den 30. mars. Enten er han en uke og fem dager gammel eller en måned og fem dager gammel. Det er riktignok ikke nevnt hvem foreldrene var, men jeg mener det kan passe med den Søren som blir døpt 21. mars hvis far arbeidet ved Glassverket så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Liv Fagerli

Har prøvd meg på militærarkivene uten serlig hell. Er det mulig for noen som har mer erfaring enn meg å lete i disse hvis det er tid. Har fortsatt mest tro på at den 'riktige' Søren er han som bor i Eidsvoll i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.