Gå til innhold
Arkivverket

[#5938] Bernt Johannesen Buttedal, Lier


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Min oldefar Johan Berntsen var f 12.09.1847 utenfor ekteskap. Han var sønn av Bernt Johannesen Buttedal og Berte Karine Gulbrandsdatter Hafskjold-eie. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Bernt Johannesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei, Lurer på om du ikke skal til Tranby i Lier. Buttedal med eller uten h i --dal er et typisk navn fra Lier. I telefonkatalogen står alle navn under Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Egil.Jeg har selv slekt fra Lier og i den sammenheng har jeg kopiert noen sider fra bygdebøkene som angår min slekt. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg om det du spør etter, men i min kopi av innholdsfortegnelsen i "Liers Historie, bind III" står Buttedal på side 253. Dessverre har jeg ikke kopi av denne siden, men kanskje du kan låne boka på biblioteket?Jeg har en i slekta som heter Bernt Johansen f. 18.12.1828. Han ble gift i 1851, så han kan jo ha rukket å få et barn før det. Men "min" Bernt har så vidt jeg veit ikke bodd på Buttedal. Navnet i seg selv er vel heller ikke så uvanlig, så det er lite trolig. Men i teorien er det mulig...Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for innlegg. Jeg har gått gjennom bygdebøkene for Lier, men finner ingenting av interesse under Buttedal eller andre gårder i nærheten. Jeg vil tro Bernt Johannesen var i tjeneste på Buttedal eller hørte til på en husmannsplass. Det er vel bare kirkebøkene som kan gi svar.MvhEgil Hellum Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Jeg foreslår å se nærmere på en av disse:Bernt f. 20.01.1824, døpt i Frogner kirke 29.02.1824, foreldre ”Gaardfolk” Johannes Svendsen Berg og Marthe Gundersd., bosted Brastad. Tipper at dette er den Bernt Johannesen som er på Brastad-mellom i FT 1865.Den neste er Bernt f. 13.07.1824, døpt i Tranby kirke 10.08.1824, foreldre Johannes Nilsen og Oline Johannesd, bosted Stokke.Fant for øvrig Berthe Karine Gulbrandsd. med leiermål nr. 2 i 1851/ 1852. Si ifra hvis du vil vite mer.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Bjørn,Takk for to interessante alternativer. Når det gjelder Brastad, så skal det iflg FT 1801 og bygdeboka være enda en Johannes på Brastad, sønn av Amund Olsen, og to år eldre enn Joannes Svendsen. Denne Johannes Amundsen f.ca. 1794, fikk iflg bygdeboka også en sønn Bernt. Det er sikkert en av disse Bernt'ene som finnes på Brastad-mellom ved FT 1865.Jeg vil tro at den Bernt som bodde på Brastad hele tiden ikke kan være den Bernt Johannesen jeg leter etter, og som oppga "ungkar Buttedal" i dåpsattesten til Johan Berntsen. Omkring 1820 var det fem husmannsplasser under Buttedal. Dessverre er bygdebøkene for Lier svake når det gjelder husmannsplasser. Hadde jeg funnet en Johannes på en av de plassene hadde jeg kommet videre.Jeg hører gjerne fra deg igjen. Jeg arbeider med min mors slekt fra Lier (og min fars fra Eiker/Hallingdal) Du kan treffe meg på egil.th@online.noBerte Karine Guldbrandsd. hadde ikke hellet med seg. Ved FT 1865 er hun fortsatt ugift pike på Hafskjold.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.