Gå til innhold
Arkivverket

[#5944] Utmeldte av Statskirken?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvor finner vi barn av foreldre som er utmeldte av Statskirken,ca 1910.Førte presten dei inn i kirkeboken om dei ikke ble døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Mine tippetipper meldte seg ut av statskirken før 1880. De fikk to barn, ett i 1880 ett i 1883, ingen av dem ble innført i kirkeboka som nyfødte. Men! I 1890 ble det døpt to pikebarn i Trefoldighetskirken. Etter at moren var blitt enke og meldte familien INN i statskirken igjen. Det sto ved innmeldelsen at de hadde vært adventister, men jeg vet ikke om de hadde noen kirkebokføringer. Har prøvd å komme i kontakt med dem, men de drev med flytting ol., kanskje jeg skulle prøve igjen...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

En skal ikke ta det for gitt at barn av utmeldte foreldre ikke gjennomgikk kirkelige ritualer. Jeg har registrert barn som ble både døpt og konfirmert selv om pappa var utmeldt. Mulig at det var fordi mamma var sterkest?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Sitat:Fra ca. 1850 er det ellers vanlig at prestene også førte inn dissentere, dvs. de som var medlemmer av trosssamfunn utenfor Statskirken. Denne klippet jeg fra hva som kan finnes i kirkebøkene i Bergen/Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I ei kirkebok fra Trøndelag omkring 1910, finner jeg innført et barn hvor det under rubrikken for dåpsdato står "Ikke døpt". Under foreldrene meiner jeg det stod at de var utmeldt av statskirka. Det er mulig praksis for innføring eller ikke av udøpte varierer fra prest til prest.Mvh ArL a.langaas@c2i.net http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Dette var egentlig et inmari vanskelig spørsmål. Jeg tror foregående er inne på noe vesentlig når han sier at mye var opp til den enkelte prest.Men når du sier utmeldt av statskirken så mener du forhåpentligvis også innmeldt i et annet kirkesamfunn? Mange av disse utførte dåp, vielser etc i egen regi. Men også dissenterne har innleveringplikt av sine "kirkebøker". Og såsvidt jeg har forstått har de fleste lojalt fulgt dette pålegget - og "kirkebøkene" finnes akrivert på samme strd som "vanlige" kirkebøker. Noen av dem er til og med filmet. Så dette er ikke håpløst. Hvis du vet vilket kirkesamfunn de tilhørte så spør i dette forumet om noen vet hva som hendte med kirkebøkene til "din" menighet.Selv fant jeg film av den katolsk-apostoliske menighet for Drammen og Oslo (eller noe slikt noe) på Fischer på Deichmann i Oslo. Så lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.