Gå til innhold
Arkivverket

[#5948] Lars Nilssen Minde, f. 1843, Haus


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Har lenge lett etter denne tippetipp'en - en teori er at han holdt til på Ockensminde, som er det eneste "Minde" jeg finner i Haus. Av yrke var han tømmermann - derav slutter jeg at han nok ikke var odelsgutt. En bror het Knut, han var gift med Kari? Gitlesdatter (Fra Tysnes) En tråd jeg ønsker å få festet, evt. klipt av, er at han er i stammer fra Vikno-slekten på morssiden - det vil i så fall innebære at jeg er i slekt med meg selv - enda en gang..... §:o} Har noen noen ledetråder her blir jeg veldig glad! Sommerhilsen fra Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Heisann! Det passer ikke med alderen ("din" Lars Nilssen Minde var født i 1843), men det bor en Lars Nilssen Minde, 51 år, på en av to Mindegårder i Haus i 1865 , jfr. folketelling. Et feilspor vil jeg vel anta, men likevel?Lykke til videre.Hilsen Inger-Lise, som også har slektninger fra Osterøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Ingen av disse Lars'ene passer - men takk for innsatsen! Jeg er noenlunde sikker på alderen - han var født i 1843 eller -42. Han kan ha tjenestegjort på en Minde-plass?Han giftet seg med Ingeborg Eriksdatter Ytrearne - og er pent opplistet i FT Bergen i 1900 med en masse barn (deriblant min oldemor) Etter århundreskiftet benyttet familien navnet Nilsen. Håper fortsatt på oppklaring.......Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det finnes en Ole Nilsen Minde (f. 1837 i Haus) i 1891-tellingen for Bergen. Kanskje en bror? Han finnes som gift 12/1-1868 i KK.(post 7983). En mulighet er jo å sjekke denne vigselen i kirkeboken for å finne Oles far, og så lete videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takk for den! Noen som vet noe om Langhelle i Haus? Oles far skal ha giftet seg med to søstre - en i 1830 og en i 1839 - og fått barn med begge. Jeg får "slite litt" i familien også, se om de har noen flere notater... Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei! Her er en mulig kandidat: Nils Pederson Langhelle bn.3 f:1803 Gm1: Kari Olsdtr. Vikne,Haus sokn (Vikno)1806-1838 Gm2: Brita Olsdtr. Vikne 1807-1895 (Søstre)Han var bosatt på Neset, Arna sokn men desverre er de aktuelle sidene på den gården i boken min blanke! så jeg kan ikke supplere deg med mer info.Lykke tilJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takk! Jeg satt akkurat og fant ham på Døde i Arna sogn (han døde i 1875) - men der sto ikke fruens navn. Da har jeg kommet "rundt" med den der, og takker for all hjelp! Hilsen fra Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Lars Nilsen Neset/Minde i ArnaHar du undersøkt hva som finnes av slektsbøk i området. Det er nemlig full dekning av sådant.I Ættebok III for Ådna sokn finn du på side 207, nr. 74, Nils Persen Neset/Langhelle - gift etter tur med 2 søstre Vikno. Langhelle finn du i Vaksdal bygdebok I, Bruvik sokn, s. 387. Nils Persen hadde bl.a. sønnene Lars Nilsen Neset, nr. 90, gift med Ingeborg Eriksdtr, Ytre Ådna (Ytre Arne), side 530, nr. 150g, i Ådna-boka. I merknader under Neset nr. 74 finn du opplysninger om broren Ole m.m. Så her har du inngangsporten til mange generasjoner forfedre. Med vennlig hilsen Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hei, og takk skal du ha for tipset! Det har ikke vært så lett å få "taket på" denne grenen her - Minde-navnet har nok forvirret mer enn det har oppklart. Noen teorier om sammenhengen Neset - Minde? Jeg vet at Ockensgave-navnet blir brukt om en av Unneland-gårdene - kan Neset ha fått/hatt navnet Ockensminde? Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Vet ikke hvor kjendt du er i området mellom Haukeland i Arna og Espeland. Men forøvrig skulle du hatt den ættebok III for Ådna sokn som jeg nevnte. Sparebanken på Øyrane Torg i Arna har den til kr. 300,-.På baksiden av det store vannet ved Haukeland mot Espeland går det en vei gjennom gårdsområdet der. Starter med gården Haukeland. Deretter Li, Unneland (Audland) (En plass under Unneland ble kalt Ockensgave). Herfra går en sidedal oppover mot Gullfjellet, som starter med gården Skjoldal (Skåldal), Ramsdal, Bjørndal og Minne (Skjoldal var egen gård, mens de 3 andre har mer heller vært plasser under Unneland. I matrikkelen 1906 er Minne skrevet Ockensminde, nordre og søndre. Dette, og Ockensgave skal være etter familienavnet Ocken - iflg. O. Rygh: Norske Gaardnavne). Videre langs vannet kommer Neset (egen gård), og til slutt Espeland. Håper jeg ikke husker helt feil.Hilsen Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.