Gå til innhold
Arkivverket

[#5952] kildemateriale fra Eidsvoll


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Hvor befinner kildemtateriale fra Eidsvoll (skifteregistre, militærruller, skattemanntall osv.)seg? Ligger det i statsarkivet i Oslo, eller er det andre som har det?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Per Helge! Her tror jeg du har svaret selv, statsarkivet. Ta en telefon dit du!!! Ha en glitrende sommer! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg spurte om noe lignende en gang. Noen militærruller (for hovedforsvaret av landet??, så ligger de på Riksarkivet, mens for mindre enheter så ligger de i statsarkivene. Skifte(registere)protokollene ligger på statsarkivene, men er mikrofilmet til ca 1820?. Fogderegnskapene (skattelistene/manntall) ligger på Riksarkivet. mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

For Oslo (og da også Eidsvoll) er dette egentlig ett veldig lite problem, siden ekspedisjonen for Stats- og Riksarkivet kun er adskilt av en skrivepult:) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Jeg har lagt inn en del kildemateriale på systemet BD 87, dødsmeldinger for perioden 1815-78, militærruller 1834-66, de 3 eldste klokkerbøkene 1861-77 samt det meste av kirkeboka 1877-81. Det er i hovedsak Statsarkivet som har kildemateriale, 1762-manntallet har Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei Trond. Jeg er imponert over dine kunnskaper om Eidsvoll. Takk for interessante opplysninger. Men kan du forklare en uvitende sjel: Hva er systemet BD 87? mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

BD- 87 er utarbeidet av Ola Tovmo, Dovre dataarkiv. Dette er et program for registrering av kirkebøker. Det er utarbeidet standardskjemaer for døpte, gifte, konfirmerte, begravde og flyttede. Også for folketellingene 1865, 75 og 1900 er det skjemaer. Brukerne kan også lage egne skjemaer for kilder det ikke finnes standardskjemaer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Diverse avskrifter av kilder og annet for Eidsvoll finnes her Lenke Etter hvert vil det bli lagt ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har prøvd å lage en oversikt over noe av det som finnes i arkivene. Det kommer med mer strukturert stoff, spesielt på militære ruller. Se: [url="http://arkivkilder.blogspot.com/>http://arkivkilder.blogspot.com/En blogg med avfotograferte kilder har jeg også. For Eidsvoll har jeg lagt ut inntekstskatten 1810, men det kommer mer etter hvert. Se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hei, Kari. 1810-skatten for Eidsvoll skriver jeg nå inn i søkbart word-format (med link til nettstedet ditt) og den vil bli å finne på Kilder hos DIS (lenke i innlegg 8). Må si det er god kvalitet på avfotograferingen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Trond. Flott at du skriver det av. Er også glad for at du synes kvaliteten er god. Jeg bruker nå staffeli og stativ. Da er jeg ikke så avhengig av lyset. Jeg hadde tenkt å sende deg en e-post med forslag om et samarbeide. Jeg trenger ikke å fotografere ting du allerede har. Du har kanskje gode tips om kilder jeg kan fotografere. Jeg har planer om tiender og soldatmanntall, men komminikantprotokoller kan også være aktuelt. Skiftene fra Jernverket er vel ikke mikrofilmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg hadde sjøl tenkt å sette i gang fotografering av kilder for Eidsvoll, men tida strekker ikke til. De få gangene jeg er på Riksarkivet går med til å registrere skifter. Jobber nå med å få til et komplett register over skifter for Eidsvoll 1683-1880 (Øvre Romerike og Eidsvoll skifteprotokoller.Hvis du har tid og anledning, har jeg ønskelista klar:Oberbergamtet. 10 b. Skifteprotokoll for de søndenfj. Bergverker udenfor Kongsberg 1763-1778Oberbergamtet. Skifteprotokoll for de søndenfj. Bergverker udenfor Kongsberg 1776-1807 1 bindDisse inneholder blant annet skifter for Eidsvoll Verk.Ekstraskatter:1 pk. 1762 eske 802 (går frem til april 1763 for Eidsvoll)1 pk 1763-64 eske 803 (april-des. 1763 for Eidsvoll)1 pk. 1764 eske 8041 pk. 1765-67 eske 8051 pk. 1768-72 eske 806Det er et manntall datert 18.10.1762 og et januar 1763. Disse er registrert påBD-87 fil EIDS1762 og EIDS 1763. For 1764 er det to manntall; et fra 01.04. og et ”optagende sin begyndelse 1ste Septbr. For 1766 er det manntall for Jernverket (udatert, kun ”anno 1766”). For 1772 er det manntall for januar. Den nevner kun oppsittere. Jernverket, Hurdals Glassverk og Gullverket er ikke med.Skattelistene 1762 og 1763 har jeg lagt inn på data, og ligger på Digitalpensjonatet, så disse har ikke prioritet.Domsprotokoll 1 1848-1866Domsprotokoll 2 1854-1880Statistisk sentralbyrå. Folkemengdens bevegelse. Uddrag af Kirkebøger 1866-69, bind 13 Edø-EidsvoldEidsvoll kommunikantbok 2. 31.03.1834-17.10.1847 (SA 4 C 06043)Eidsvoll kommunikantbok 3. 24.10.1847-09.10.1853 (SA 4 C 06043)Eidsvoll kommunikantbok 4. 09.10.1853-21.11.1880 (SA 4 C 06043)Vergemål, overformynderiruller, nr. 1 Eidsvoll sogn 16.11.1803-20.07.1816 (SA 4C 00842).Også har vi et utall militære ruller....Det er nok å ta av.mailadressa mi er: ammerud.lunde@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Eidsvoll 1764 Ekstraskatt 1. april [url="http://picasaweb.google.no/slektskilder/Eidsvoll1764Ekstraskatt1April?feat=directlink#>LenkeKommunikantprotokoll nr. 3 1847-53: LenkeEidsvoldske Compagnie 1826 LenkeEidsvoll 1839 lett infanteri LenkeEidsvoll 1840 lett infanteri LenkeEjdsvoldske Kompagnie 1850 Mandskabstegnings-Rulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Bruk heller lenken http://slektskilder.blogspot.com/Jeg har fått tilsendt veldig mye stoff som jeg legger ut for andre. Det er mye mer enn jeg hadde forestilt meg i starten på prosjektet, slik at noe av materialet må jeg flytte. Endel av de lenkene som er lagt ut her av Trond vil ikke fungere. Det er dessverre ikke mulig å endre innlegg i debattforumet.Jeg kan kort si at det vil komme mange flere avfotograferte kilder fra Eidsvoll på denne bloggen. Det vil ligge alfabetisk og kronologisk under Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Kommunikantprotokoll 1853-1880 er lagt ut. Dermed er perioden 1821-80 nå komplett - se (15) og (17)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Prøvde å se på 1766, men fikk denne meldinga: 'Au da...det er ingenting å se her. Enten har du ikke tilgang til disse bildene, eller de finnes ikke på denne nettadressen. Ta kontakt med eieren for å få tilgang'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.