Gå til innhold
Arkivverket

[#5964] Gammel straffesak


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

I forbindelse med min leting omkring min tippoldemors sjebne har jeg fått vite følgende: Det ble tatt ut tiltale fra Amtet etter Criminallovens § 18-25. Denne paragrafen ble visstnok benyttet i forbindelse med leiermål. (Dette skjedde i 1885)Er det noen som kan fortelle meg hva det sto i loven?Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Jeg har ikke ordlyden til Criminalloven av 1842, men i Schweigaards Kommentar til loven, utg. i 1882, s. 302-303, som skulle passe for deg, heter det: "Betingelsen for Straffen er at tre Besvangrelser have fundet Sted og det med forskjellige Personer." Alle svangerskapene må ha funnet sted utenfor ekteskap. På den annen side uttales det også: "Har altsaa et Fruentimmer udenfor Ægteskab tre Børn med den samme eller med tvende Mandspersoner, eller omvendt, saa kan hun eller han ikke straffes efter dette Lovsted, hvorimod den større Stadighed i Forholdet mellem de samme Personer muligens kan gjøre Forbindelsen til Concubinat." Straffes skulle man uansett!Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Først til Arne Arvid Rasmussen: Tusen takk for opplysningene.For meg er det av største interesse å få vite hvorfor min tippoldemor var straffange ved Kongsvinger distrikstfengsel i 1885.Det jeg vet etter å ha vært i kontakt med Statsarkivet på Hamra er følgende: Min tippoldemor Karen Hilde Maritinusdtr. fødte 15.05.1885 tvillinger, (Olia og Maren) døpt 26.07.1885 i Brandval, Hedmark. Anmerket "tvillinger" og "uægte". I kolonnen for foreldre står det oppført to mannsnavn, hhv. "Martinius Hansen, Husmand og gift Mand" og "Lars Jensen, Huskar fra Eidsvold" - den siste i parantes- og Karen Hilde Martiniusdtr. Pige, Bopæl: "Egsæteren". I merknadsrubrikken står det følgende: "Anmeldt av Barnemoderne som Begges første Leieraal".I følge Statsarkivet på Hamar finnes en sak mot en Martinius Hansen Stenerud - sak nr. 45/1885 som kan ha interesse for meg. (Denne opplysningen må vurderes kritisk) I denne saken var det forhør 24.04.1885. Tiltale ble beordret av Amtet 06.05.1885 etter Criminallovens § 18-25. Sakslisten inneholder etters ikke mer informasjon om saken.Statsarkivet på Hamar har gått gjennom Domsprotokolle nr. 9 for Vinger og Eidskog for tidsrommet 1885-1887. ,men finner ikke den aktuelle saken og opplyser følgende: Antakelig ble denne sak ført for en høyere rettsinstans.Hvis noen kan hjelpe meg videre setter jeg stor pris på tilbakemelding!Med vennlig hilsen Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, denne henvisninger virker ikke?. Jeg trykket på her, men da kommer det bare om en tom side. Med andre ord: Linken virker ikke. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Bjørn. Fortsatt får jeg kun opp en side uten noen som helst tekst på denne linken. Hva er det som da kan forårsake at den ikke fungerer hos meg? Andre linker har jeg ingen problem med. Bruker IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Det er ikke så mye jeg kan bidra med når det gjelder straffesaker, men du må se i rettsprotokoller for Solør. Brandval herred var i Solørs Sornskriveri og Solørs Fogderi på den tiden du nevner. Det var først i 1960 tallet Brandval ble slått sammen med Kongsvinger kommune. Det var rart de ikke tenkte på det på Hamar. Vidre er det en mulighet å lese lensmannsprotokollen fra lensmannen i Brandval (Brandval hadde egen lensmann på den tide, han het forøvrig Martin Hansen og var født i 1843) Han må ha skrevet noe om denne saken din synes jeg. Det var vel lensmannen som sto for arrestasjon og forhør og kanskje for transport til distriktsfengslet i Kongsvinger. Samtidig med dette vil jeg råde deg til å se på barnedåp Brandval i Grue prestegjeld i 1863 på Karen Hilda. Brandval ble skilt ut som eget prestegjeld med virkning fra 13/12 1863. Lykke til vidre! Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.