Gå til innhold
Arkivverket

[#5969] Emigrasjon til Russland


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Lesing av Yngve Nedrebøs «Et overblikk over norsk utvandringshistorie», som kort sagt er en svært nyttig introduksjon til emnet, avføder et par spørsmål. Nedrebø har tilsynelatende sveipet over hele verden og sågar tatt for seg ørsmå gruppers mislykkede etablering på steder som neppe kan kalles for noe mer enn “utposter”, men samtidig utelatt et såpass sentralt sted som Russland. F.eks. var St. Petersburg langt fra noen utpost for europeisk emigrasjon, i særdeleshet fra tysktalende land. Mens briter ifølge Nedrebøs artikkel til tider regelrett eksporterte sine befolkningsoverskudd til koloniene, kan man få det inntrykket at Russland til tider fungerte som avlastingssted for samme overskudd blant tyskere. Ifølge monografien «Schweizer im Tsarenreich. Zur Geschichte der Auswanderung nach Russland» (Zürich 1985) var (jfr. s. 67) “das Zarenreich, ähnlich wie Nord-Amerika, das Land der unbegrenzten Möglichkeiten, wo der Tüchtige es schnell zu etwas bringen konnte.” Intet mindre!Også blant nordmenn så man store muligheter i Russland, og endel slo seg ned der. Mange kom tilbake før eller like etter revolusjonen, men det finnes nok av dem som ble igjen. Disse ble uten unntak raskt assimilert. Gammalsvenskby fikk nok aldri noen norsk parallell.Er Russland utelatt i Nedrebøs artikkel fordi utvandringen dit aldri fikk noen historisk betydning? Eller skyldes utelatelsen at ingen har behandlet den i artikler eller bøker og at man således ikke vet noe om denne delen av norsk utvandringshistorie?Hvis man tar i betraktning at nordmenn faktisk koloniserte store deler av Kola-halvøya (hvor nasjonale grenser tidligere riktignok var høyst uklare, men som jo i dag tilhører Russland), er det vanskelig å unnlate å ta med Russland i en oversikt over norsk emigrasjon.Min interesse dreier seg imidlertid om St. Petersburg. Dit kom Stavanger-gutten Nils Olufsen som ble Peter den Stores admiral under navnet Corneles Cruys (1657-1727), jfr. Eiliv Odde Hauge: «Admiralen av det blå flagg», Oslo 1949, og der virket også “Appelsin-Herman”(= Herman Hansen, 1821-92), den styrtrike Christiania-gutten som fra 1870-tallet kom til å handle med juveler midt på Nevskij Prospekt i St. Petersburg, jfr. Haakon B. Nielson: «Kjentfolk og originaler i gamle Kristiania», Oslo 1968, s. 103-118. Men disse to bør kanskje betraktes som kuriosa i norsk emigrasjon til Russland (selv om Hansens formue dannet basis for «Martina Hansens hospital» i Sandvika); Appelsin-Hermans etterkommere bor i Polen og Corneles Cruys (som hadde gjort hollender av seg før han personlig ble vervet av Peter den Store) har, så vidt jeg vet, ingen etterkommere.Sistnevnte lot oppføre en luthersk kirke i St. Petersburg som må antas å ha blitt benyttet av de nordmenn som måtte havne på de kanter. To av dem er mine tipp-oldefedre, urmakerbrødre fra Bergen. Siden 1840-tallet har deres etterkommere spredt seg over hele Russland — fra St. Petersburg til Murmansk, Vladivostok og Krim, foruten til en rekke andre steder på dette enorme kontinentet.Kan man finne opplysninger i passprotokollene fra 1811 og utover omkring nordmenn som reiste til Russland? Er disse protokollene ekserpert med henblikk på reisemål? Er det noen andre lesere av Digitalarkivets forum som har slektninger i Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Jeg har også slekt som dro til St.PEtersburg men jeg har aldri kunnet finne ut av hvordan man skal lete de opp. Jeg vile også være veldig interrisert i og vite dette!MVH, Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes en del skriftlig materiale om norsk flytting til Russland/Sovjet. Jeg kjenner til en hovedoppgave i historie: Øivind Vestheim's "Russlandsfarten : ei arbeidsvandring fra norske skogsbygder til Sovjetunionen i 1930-åra" Oslo, 1981. X,456 s. : ill. Notes: Hovedoppgave i historie - Universitetet i Oslo, 1981.Det har i løpet av de siste årene også vært laget flere fjernsynsprogram om norskættede i Russland, og Nord-Norsk Magasin har hatt flere artikler om flyttingen til Kola. Flyttingen er derfor rimelig bra dokumentert.Og fra tidligere tider kjenner vi til at enkelte offiserer og sjømenn gikk i tjeneste utenlands, også i Russland. Men noe stort omfang synes nok ikke utvandring til Russland å ha hatt, og i hvert fall ikke om vi sammenligner med en del andre europeiske land.Passprotokollene kan nok gi opplysninger om reiser til og fra Russland, men de forteller normalt ikke om passet skulle brukes til en forretningsreise, eller om vedkommende planla åslå seg til fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Det finnes sikkert mange svensker og finner som har emigrert, de tilhørte vel samme lutherske kirker ? det finnes en russisk side for slekt www.vgd.ru og selvfølgelig den amerikanske genforum.genealogy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.