Gå til innhold
Arkivverket

[#5972] Dødsårsak Viginitt?


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Dødsårsaken for et barn er i 1890 årene oppgitt som Viginitt. Kan ikke finne ordet i noe leksikon. Er det noen som vet hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Man får gå ut fra at barnet var ei jente, men at hun skulle stryke med av betennelse i vaginas slimhinne (jfr. fransk vagin + endelsen -itt for betennelser) høres jo ganske dramatisk ut. Ubehandlede allergiske reaksjoner eller direkte fysiske skader kan imidlertid føre til akutte situasjoner. Jenta hadde kanskje i tillegg diabetes.Skrivemåten i forelegget synes å være en eufemisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Carl, Vi har vært inne på tanken, men det står så tydelig i kirkeboka. Mest sannsynlig skal det være meningitt siden det ikke er så mange betennelser man dør av (utenom lunger, men det passer overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Hva med ventriculitis [cerebri]? Dette er også en betennelse i hjernen. Kanskje ventritt var en konvensjonell kortform for denne alvorlige sykdommen. Da begynner det i hvert fall å ligne litt mer på det påståtte forelegget.Ventritt kunne for så vidt også være relatert til magen, jfr. lat. venter. Her ville man imidlertid snarere bruke det greske ordet for mage, gastér — altså gastritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Vaginitt med en spesiell type streptokokker ( som lager giftstoffer ) kan en skjelden gang utvikle seg til TSS ( Toxic choc syndrom )som igjen kan føre til død. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til Egil: Ventritt har jeg aldri hørt om og ventriculitis cerebri (infeksjon i hjernens væskefylte hulrom) var nok en avansert diagnose i tidligere tider og kunne vanskelig stilles klinisk. Magesekken kalles forøvrig ikke ventri/venter men ventriculus eller gaster, derav navnet gastritt. Forslaget om ventritt som synomym med gastritt høres søkt, uansett dør man knapt av det. Til Petter: Dette dreier seg om et dødt guttebarn, vaginitt som diagnose er da like lite sannsynlig som prostatitt hos en liten pike. Forøvrig forårsakes toksisk sjokk som du nevner ofte idag hos tampongbrukende kvinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det slo meg at det kanskje dreier seg om en lege som ikke helt skjønte hva han stod overfor og som derfor har slått til med litt latinsk "hokuspokus" som alle kunne være tilfreds med?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Er nok mest enig med Kjell, siden jeg er godt "bevandret" innen medisinsk terminologi. Jeg vet at noen diagnoser "skiftet" navn, men dessverre husker jeg svært få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg ville ikke finne på å bestride Carl Müllers medisinske kunnskap, men hva man enn sier om lat. venter, så har dette ordet — med eller uten diminutivendelse (jfr. ventriculus el. ventriculum) — i medisinsk terminologi vært brukt i forbindelse med diverse hulrom, hvorav magen bare er ett. I den lat. versjonen av Bibelen er sågar livmoren (i Luc 1:42) blitt til ‘venter’ mens det i originalen står ‘koilía’, egentlig “hulrom”, men også brukt om “mage”. Nå dreier det seg altså ikke om et pikebarn, noe jeg i utgangspunktet ikke visste, mens Petter overser det. Jeg er enig i at ventriculitis cerebri nok var litt for avansert i 1890, men kanskje betennelsen satt i ventriculum cordis, dvs i “hjertets hulrom”? En slik diagnose kunne vel stilles på det tidspunktet?Kan “ventritt” komme i nytt lys på bakgrunn av ovenstående? Det var for øvrig prester som førte kirkebøkene og ikke leger. Her fins det notorisk mange “rare” sykdommer, og det skyldtes nok mer prestenes hokuspokus enn legenes (jfr. Kjells innlegg). Ventritt kan være like mye pseudolatin som hokuspokus. Hoc est corpus, “her er liket”, kan legen ha sagt blasfemisk til presten. (Egentlig går hokuspokus naturligvis tilbake på hoc est corpus (verum Dei), “dette er (Guds sanne) legeme”). Hvoretter presten spurte hva barnet døde av og førte inn sin versjon av ventriculitis cordis.I dette tilfellet står og faller vel sykdommen med en ekspertlesning av hva som faktisk står skrevet. Her burde man nok ta med seg lupen og gå ‘ad fontes’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiHvis det er rimelig sikkert at det står Viginitt, er det vel også lite sannsynlig at en prest, som gjerne kan endel latin, omskriver en sykdomsbetegnelse så kraftig.Jeg har en annen teori. Kan viginitt bety en særs kraftig betennelse? Altså en omskriving av "vigor-itt", hvis "vigor" (eller lignende) kan tillegges den betydningen.Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert på latin, men det var en tanke som falt meg inn.kh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Viginitt er typisk fornorsking av viginitis. Her et lite utvalg fra AltaVista. Lykke til!-------------------------------------------------------------------------------- ..(vaini .. ,viginitis,.....,....,......,... ....,Life and Travel URL: [url="http://www.ibada.net/Life/health/hospita...vaginitis.shtml>Lenke • Translate Additional relevant pages from this site....... ./.... ..] ... ., .... .... .... .. . .. .. ...... ... .. ... . . ... URL: http://user.chollian.net/~jazzy67/Viginitis.htm • Translate Additional relevant pages from this site3 98 abstracts engl Abstracts. Bulletin of dermatology and venerology .3 1998. V.I. Prokhorenkov, D.N. Misenko, A.A. Ponomarev, S.V. Selivanov, Yu.V. Karachaeva Skin... URL: Lenke • Translate Additional relevant pages from this siteIntraCity ARE-IntraCity. ARE. ... ...(1877-1945). .... .... ... .... .... ...... ARE(Association for ... URL: http://intracity.dyu.ac.kr/areindx3.htm • Translate Additional relevant pages from this siteNatural Estrogen - the safe and effective Estrogen hormone replacement therapy Natural Estrogen - a safe way to provide for your hormone Estrogen replacement therapy. URL: http://www.health-n-energy.com/estrogen.htm • Translate Additional relevant pages from this siteBIOTICA : Candacea Biotica Health Care (India) Pvt. Ltd. is a team of reasearch minded people with developing and innovative ideas. Our formulations have been developed... URL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jammen godt å se at det var flere enn meg som ikke forsto noe som helst av overstående... Men Arne er en kjekk og seriøs kar så han forklarer oss nok hva han ville med den siden. Hvis ikke noen har (mis)brukt identiteten hans, da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Alta Vista er jo en søkemotor,det er greit. For oss som ikke er så språkmektige var det greit om noen kunne forklare det innledene spørsmål på Norsk. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg ville bare vise til noen eksempler på søk etter Vignit(tis). Ordet forekommer veldig sjelden og da alltid sammen med vaginitis. Begge er meget smittsomme infeksjoner som foruten seksuell overføring også kan smitte pga. dårlig hygiene, også på fødestuer. En av treffene viste at vignitis forårsaker nesten 20% av døsfallene blant kvinner i enkelte byområder i India i våre dager, tenk på hygieneforholdene her i landet i 1890-årene! Hva så med vignitt og guttebarn? Infeksjonen spres til menn hovedsakelig via seksuell omgang og kan føre til store plager og betennelser, men da også slett hygiene nevnes flere steder (bruk av samme vaskekluter osv.) er det ikke utenkelig at små guttebarn kan pådra seg sykdommen og at den kan få alvorlig utgang i kombinasjon med andre infeksjoner som influensa etc. Til Kjell - behold gjerne økseskaftet! Til Tom - er det klarere nå, vi ses sikkert snart på Arkivet igjen!Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.