Gå til innhold
Arkivverket

[#5982] Slekt til Petter N. Torkelsen, Borgund/Ålesund


Gjest Jørn Austbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Austbø

Eg leitar etter slekta til Petter Nikolai Torkelsen, fødd 16.10.1841 i Borgund pr.gj. Foreldra hans var: Torkel Jakobsen, inderst Ingeborg Sivertsdotter, FyllingDersom nokon har opplysningar om foreldra eller søsken til Petter er eg svært interessert.(Opplysningane over er henta frå kyrkjeboka for Borgund prestegjeld nr. 528.A07(1839-1847), fol.19, nr.138).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har ihvertfall funnet Pet(t)er i 1865, da losjerte han på Skaret i Borgund:Peter N. Torkels., husfar, arbeider i fabrikken, i sitt 26. år, f. i BorgundEline Eliasd., hans kone, i sitt 27. år, f. i BorgundThomas Peters. deres Søn, 3Elias Peters. deres Søn, 1-----------------------I Borgund i 1798 døpte en Siver Rasmussen datteren Ingeborg Kristin.Dette kan jo være Petters mor, og kan være en forklaring på at vi ikke finner henne i 1865... rett og slett at Petter var sønn av gamle foreldre (navnet tilsier ihvertfall at han ikke er sønn nummer en eller to (sannsynligvis Jakob og Sivert)!Denne Ingeborg finner du igjen på Tyskholm med Hundsvær i 1801. Da bor hun hos farmoren Elisabeth Ingebrigtsdtr. og stebestefaren Elling Johnsen.Det kan fortsatt være slektninger på Fyllingen i 1865, både Jacob Hanssen (fra Slinning) og Thore Jacobsen finner du der. Thore kan jo være en bror av Torkel og Jacob faren til begge...Det finnes bare èn annen som kaller seg som bruker Torkels./Torkilds. som etternavn i Borgund i 1865, det er en gammel Kristine på Grimmergard, hun er født i Vedøe, gift med en Peder.Dermed vil jeg tro at kirkebøkene gir deg best svar på om Petter N. hadde søsken, hvor det ble av dem og når foreldrene døde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På familysearch har jeg funnet følgende; Iver Karolus døpt 07.10.1838 av foreldre Tochel Jacobsen og Ingeborg Kristine Sjurs/Sivertsdatter.Jeg har funnet to ekteskap på foreldrene 08.07.1838 og 13.01.1839 i Borgund.Du må sjekke kirkebøkene for å finne rette dato.Den ene datoen kan være trolovelsesdatoen. Petter Nikolai giftet seg i Bortgund 07.06.1863 med Helene Andrine Eliasdtr.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Austbø

Det ser ut til at Iver Karolius er bror av Peter Nikolai. Dei har same foreldra. Når det gjeld navnevalg, så er det kanskje rart at bestefedre (Jacob, Sivert/Syver) ikkje er kalla opp att først, men dersom Iver K. ikkje er eldste son, så betyr det at dei andre er fødd utanfor ekteskap. Dette var vel litt uvanleg på denne tida? Når ein ser på kva navn Peter Nikolai og Iver Karolius har gjeve sine førstefødte (Thomas Joakim og Hansine Ingeborg) så er det ikkje heilt utenkeleg at dei ikkje var heilt konsekvente med å bruke bestefedre sine navn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.