Gå til innhold
Arkivverket

[#5983] Jacobine Kristine Mathisdtr, Tysfjord


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Kan noen hjelpe meg med foreldre til Jacobine Kristine Mathisdtr født ca 1844 gift 1.gang med Ole Johannessen Kikvik født 1842? Hun ble senere gift med Hans Hansen født ca 1820 I 1865 tellingen står hun oppført som tjenestepike i Lødingen.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Terje ! Her er noen opplysninger fra "Gårds-og slektshistorie for Lødingen" under GNR. 16 Øyen: Hans Martinus Rutberg Hansen Offersø/Tornæs/Kikvig Tysfjord f. 1820/25 Senjen prestegjeld, sønn av Hans Pauli Hansen. Hans var to ganger gift: han ble først g. 24.7 1851 på Lødingen m. Karen Marie Sørensdatter f. ca. 1828 Botten, datter av Søren Abrahamsen Storebotn f. ca. 1795 og Mathea Abrahamsdatter f. ca. 1794. Han ble så g. 3.10 1882 m. enken etter Ole Johannesen, Kikvig, Jakobine Kristine Mathisdtr. f. 1844 Tysfjord, datter av Mathis Winther Isaksen, Forsaae og Ingeborg Samuelsdtr. Barn i begge ekteskap: se gnr. nr. 35 Tysfjord. Hans bodde på Offersø da han ble gift med Karen i 1851. Det er uvisst når han kom hit. Allerede etter en måneds tid, (28.8 1851) flyttet de til Gausvik i Trondenes. Der ble de boende til høsten 1852. I 1875 bodde han som gbr. og fisker på lnr. 198a Tørnæs i Esaias Jensen Tømmervigs gård. Her bodde han også i 1882 da han giftet seg med Jakobine. I 1900 bor han med sin familie på gnr. 24 br.nr. 2 Kikvig i Tysfjord. Se ellers Ft. 1801 Forsaae i Lødingen prestegjeld, der finner du Isaac Gabrielsen og Jacobia Pedersdatter som kanskje er foreldrene til Mathis Winther Isaksen. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Kjell, Jeg takker for opplysningene dine, de var til stor hjelp...Jeg samler info rundt Ole og Jakobine, som er tipp-oldeforeldre på morssiden.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tor-Arne Nøstdal

Jakobine Kristine er søster til min tippoldemor på farsiden min :-) Den informasjonen du ber om fins under Tysfjord kommunes slektssider: LenkeSe gnr.24 Kikvik nr.17, gnr.18 Fredagsvik nr.2.5 og gnr.32 Tørnes nr.32mvh. 2r_arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.